maxxan 0 Postad 4 Februari , 2011 Nu är det nog rekord... 687 inlagda annonser sen kl 07.00 imorse. Huges får väl som alla andra lägga in båtar men vill man (som jag) även se båtar från andra företag är det lite tröstlöst att scrolla genom Huges alla båtar. Jag lovar på heder och samvete att jag ALDRIG kommer köpa en enda pryl genom Huges för nu har dom kidnappat Blocket. Ska tilläggas att det är av totalt 733 st. Således står Huges för 94% ... (motorbåtar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 4 Februari , 2011 Dom är helt osannolika, dom lägger upp samma annons i varje län så när man söker på hela sverige får man gå igenom en hel hög identiska Huges annonser. På Blocket kan man anmäla dubbletter men det verkas som dom struntar i att tillrättavisa Huges, antar att dom är en viktig intäktskälla... Sök med -Huges så slipper du se dom, och anmäl dubbletter till Blocket och maila och klaga till Huges. Senast ändrad av folkew | 06 februari 2011 | 21:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 4 Februari , 2011 Får Blocket intäkter på några 100.000/mån så kan man förstå att dom inte gör något. Det är väl bara att inte köpa något från Huges så kanske dom slutar. Visste inte om -Huges sökning. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 4 Februari , 2011 medhåller, lite tråkigt att några få företag skräpar ned så mycket med nya båtar. Snart kommer väl alla andra båtfirmorna också (lagom till båtmässan). Det skulle finnas ett filter som sorterade nytt resp. begagnat då fanns det ju en sportmössa o se dom intressanta objekten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 4 Februari , 2011 En av dom roligare annonser Huges har är nedanstående Beg. Uttern 5000 DC, Suzuki DF50 TL -03 Den har i princip lagts ut varje vecka sedan i höstas med samma bilder & pris, snacka om envishet....eller för högs pris kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 4 Februari , 2011 Problemet är att blocket biter sig i svansen om de inte gör något åt dublettproblemet. Du kan ju ha sms-bevakning som kostar pengar, och ger blocket en intäkt. Om du då får upp samma båt flera gånger slutar du ganska snabbt med sms-bevakning. Jag skulle köpa bil för ett år sedan och hade ganska snäva kriterier, så det dök inte upp så många. Därför ville jag ha sms-bevakning när det väl dök upp en ny. Problemet är bara att vissa bilhandlare hade för vana att lägga upp samma bil som helt ny med någon dags mellanrum om den inte såldes, Jag fick därmed betala för att se samma annons som ny flera gånger. Det blir ju samma sak om de lägger upp samma bil/båt i varje län och du har bevakning på hela Sverige. Mycket irriterande. Aldrig mer sms-bevakning för mig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nimbus230 0 Postad 4 Februari , 2011 Samma med Jensen och Englund i Kungsbacka, troligtvis Sveriges dyraste båthandlare, här prutas det inte i onördan Senast ändrad av nimbus230 | 04 februari 2011 | 15:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 4 Februari , 2011 Jag är ganska övertygad om att Huges har en webb-strategi och då bör dom även plocka upp denna länken och kanske inse att det inte är bra för varumärket att spamma ut sina annonser på Blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Februari , 2011 Blocket har ballat ur på sista tiden i alla fall på bil o båt sidorna, känns som det blir mer o mer företag o mindre privat annonser. Men det är väl där pengarna finns så blir säkert mer o mer företags annonser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 4 Februari , 2011 Kanske dags för blocket att lägga in dessa företag på Blockets E-Handel? Bara företagsannonser, från nätbutiker iofs... i dagsläget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 Februari , 2011 Brukar ta det som ett tecken på att vintern är här när det är mer båtannonser från företag än från privatpersoner. Har uppmärksammat det under några år nu. Till sommaren så brukar det vara tvärtom. Tur att man kan välja att bara se privatannonser så man slipper scrolla genom drösvis av annonser från samma företag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 5 Februari , 2011 De fattar tydligen inte att det blir anti-reklam av att göra så. Men det finns fler än Huges som dränker Blocket med annonser. Visst blir man misstänksam när man ser sådant. mvh Harry (som återvänt från Thailand) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaww 2 Postad 5 Februari , 2011 Tja! Skriv -huges så slipper ni deras annonser. //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 5 Februari , 2011 Visst blir det antireklam, men allt går att sälja med mördande reklam och all reklam är ju bra reklam. Vi hjälper ju till med hypen kring företaget bara genom att hålla denna tråd vid liv. Sättet att straffa företag idag är att tiga ihjäl dem. //gockemannen som oxå vill ha kommit hem från Thailand...alltså jag vill bort från den svenska slaskvintern... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 5 Februari , 2011 syns du inte finns du inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik_E 0 Postad 5 Februari , 2011 Eftersom jag har jobbat på Huges så känner jag till problemen, i det här fallet är det ett par olika som du sätter fingret på: Blockets annonser hämtas automatiskt från Huges affärssystem och en snabb till på www.huges.se visar att den har släppts i en helt ny version, så blocket har nog misstagit alla båtar (och 2011 års priser) som nya annonser därav den stora mängden. Sen fungerar tyvärr Blocket dåligt. Givet att Huges har sex anläggningar blir det sex butiker på blocket. Blocket kan tyvärr inte visa en butik på flera orter eller sortera ut gemensamma annonser (eftersom det är samma båtar som säljs på de olika anläggningarna). Givet att man inte gärna kan sluta sälja t.ex. Ryds 568 (där man säljer ett 100-tal i samma konfiguration (och därmed samma annons)) på alla anläggningar utom en så måste man annonsera den i alla butiker och därmed syns den över hela landet flera gånger. Huges är dock extremt noga med att ha detaljerade annonser och skickar även till blocket om en båt är ny eller begagnad så nya borde inte störa dig om du söker efter begagnat (du kan ju även välja att bara visa privatannonser) För att komma runt båda problemen drev jag på min tid frågan med Sweboat om att göra en dedikerad båtmarknad på www.sokbat.se, men tyvärr slutade deras webbansvarige innan vi han stänga frågan.Men om det är någon som har en bättre lösning för hur man kan sälja samma saker på blocket utan att få krock ska jag gladeligen föra fram idéen till någon Hugian. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 6 Februari , 2011 Felet med Huges annonser är att det bara är en bunt katalogbilder, Sök t.ex. på Ryds 23 wa Huges och man får just nu upp 26 träffar från Huges med samma katalogbilder om och om igen. Jag vet inte hur det är med er, men jag tycker inte att det är så blocket funkar. När jag söker på något (Ryds) så vill jag se bilder tagna på båten som är till salu. Vill jag se katalogbilder surfar jag in på www.ryds.se. Borde det inte ligga i blockets intresse att hålla rent? Så här säger blockets regler för företagsannonser (jag tycker faktiskt att Huges har just dubbletter): Inga dubbletter: Det är inte tillåtet att lägga in annonser om samma vara eller tjänst mer än en gång samtidigt. Radera den gamla annonsen först innan du lägger in den nya. Det är inte heller tillåtet att lägga in annonser med samma vara eller tjänst under flera län eller i mer än en kategori. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik_E 0 Postad 7 Februari , 2011 Visst är det katalogbilder dessutom ofta med snygga fotomodeller (läs undertecknad:-) Om vi tar Ryds 23 WA så säljer Huges den i fyra varianter bensin/diesel med standard eller komfortutrustning, dvs med sex anläggningar som erbjuder 23:an blir det 6*4=24 annonser. Att det är samma bild är inte så konstigt givet att det inte är fysiska båtar (utan modeller som visas om du kollar pris/utrustning ser du skillnaden). Det funkar på exakt samma om du går in till Huges showroom och tittar på en 23:a och köper den är det inte den båten du får utan en ny inplastad från centrallagret. Problemet med nybåtsförsäljning är ju att det är just en modell man säljer, Huges lägger ju inte in en annons för varje av de 100 568:or man drar iväg varje år (som ju är identiska map på utrustning o pris). Däremot är ju alla beggade unika med bilder på den faktiska båten. Om blocket kunde spegla samma nationella annonser i flera butiker vorde problemet ur världen. Givet att du som kund vill kunna se både: Alla Ryds 568 likväl som OK, vad har Huges för båtar i Stockholm idag, kunde man då tagga att en annons ska gälla alla våra butiker skulle den bara behöva synas en gång när du söker hela sverige, en gång om den är aktuell för det län du väljer och en gång när man väljer att titta på butiken. Jag har förhandlat med blocket varje år, men givet deras intäktsmodeller ligger det i deras intresse att ha många butiker och därmed dubletter, få hade varit gladare än Huges om det gick att göra om. Som sagt jag tror man skulle göra båtvärlden en tjänst genom att lämna blocket och bygga en bransch site, men Sweboat har inte den kompetensen/kraften just nu (om de nu inte ersatt Mathias som byggde upp sök båt och upptäck båtlvet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 7 Februari , 2011 Nja, för mig är blocket en begagnatmarknad och då hör ju inte nybåtsförsäljning hemma där (åtminstone inte på det sättet Huges gör). Roade mig med att söka på Audi A4 för att se om några bilhandlare varit lika kreativa som Huges men inte vad jag kunde se. Kan ni se kaoset som skulle bli om alla bilhandlare skulle köra igång nybilsförsäljning på samma sätt som båthandlarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyngrak_snedseglare 0 Postad 7 Februari , 2011 Huges borde få en egen flik på blocket så de kan slippa infektera vanliga blocket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik_E 0 Postad 7 Februari , 2011 Att blocket skulle vara en begagnatmarknad är inte blockets åsikt, och varför det är så får de svara på. Det samma gäller varför de inte ut till sidan speglar de klassningar (ny båt/beg båt osv) som de tar in. Personligen när jag letar begagnade saker väljer jag privat fliken, men det är en smaksak. Vad gäller bilbranschen har ju egna portaler (som www.bytbil.com) och en helt annan volym att driva trafiken på. Som sagt min personliga (och tror jag) även Huges åsikt är att sweboat borde skapa en sajt så branschen kan lämna blocket. Idag ligger dock samtliga aktörer (kolla t.ex. Marin & Fritid) på blocket och varför just Huges inte skulle ligga där har jag svårt att förstå, sen givet att Huges har en mer industriell approach till båtbyggande blir det nog tydligare i deras fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser