Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
boso

Värme avgaser värmare

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska installera en Wallas värmare och har lite utmaningar med att dra

slangen/röret för avgaserna. Förmodligen måste jag dra det i en garderob och då undrar man hur varmt det blir. Det är en Wallas 2400 med dubbelslang på avgassidan. Friskluften till förbränningen går som en mantel utanpå avgasslangen. Ngn som har erfarenhet ?

H/b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gasolkamin med avgasledning i sån där böjlig veckad aluminium, utan annat skyddshölje. Den blir inte mer än småvarm. Du har dessutom värmarens luftförsörjing som utanpåliggande kylning. Det ska inte vara nåt som helst problem ur den aspekten att ha ledningen genom garderoben. Sen kanske det finns andra skäl att inte ha det, men det känner jag inte till. Hela min anläggning utom element och ledningar är ute på akterdäck, så jag har inte behövt fundera  i de banorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då installerar jag den utan extra skydd. Blir det för varmt så klär jag in den i samma material som man har på avgassystemen på motorcyklar med raka rör. Utan på det kan man säkert få till lite trä.

Tack/b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju fundera på bordgenomföriong istället för skarndäcksgenomföring. Det ska tydligen finnas till wallas numera. Då slipper man ha snubbelknoppen på däcket där man går.

Varmt blir det, men inte glödhett. Jag skulle dock vara försiktig med att dra varma rör genom utrymmen som kan innehålla brännbara föremål.

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...