pap01 0 Postad 3 Februari , 2011 Har en Raymarine 230 som displayen har lagt av på. Raymarine lagar inte då det inte finns reservdelar. Någon som känner till någon elektronikfirma i Göteborgsomr som kan byta en sådan display (flytande kristaller)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
princess360 0 Postad 4 Februari , 2011 Det finns ett företag i GBG området som heter Ramantenn AB . Kan inte dom laga den så är det igen som kan. Jag har bra erfarenhet av dessa. Lycka till AB Ramantenn, Tel: 031-420130 Fax: 031 421525 Knipplagatan 12, 414 74 Göteborg Lycka tillLl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Februari , 2011 Hmm ... är inte den typen av LCD-display helt specialgjord för sitt unika ändamål? Alltså på ett sånt sätt att dess pixels bara finns just där de behövs, dvs på nåt sätt är unikt parallell-kopplade - de sas tänder upp via spänningsläggning av ett enskilt&enda kretsben för att visa exempelvis hela ordet channel - i en viss textstorlek på bestämd plats etc? Om det verkligen är så - vilket jag alltså bara gissar - så kan displayen bara visa vissa förutbestämda tecken-krumelurer.(En riktig videoskärm däremot kan ju styras oberoende och tända/släcka varje XY-pixelposition för sig, men kräver kanske då en något dyrare avkodarkrets. Kan måhända vara billigare tillverknings-mässigt att specialdesigna displayer än att gå omvägen via full video-kompetens, om förväntad serie-storlek är tillräcklig??) Om jag gissat rätt så blir då varje försök till displaybyte, utan den exakta reservdelen, dömt att misslyckas. Finns det inga nya original-displayer till apparaten, eller hämtbart begagnade skrotade apparater där displayen fortfarande är hel, så kan nog tyvärr alternativet nyinköp av vhf vara det bästa ekonomiskt? Gillar ju inte alls att måla fan på väggen, men men ... ? Mvh Thomas (Ps. Nu har du ju inte alls beskrivit hur felet yttrar sig exakt, kanske är displayen fortfarande hel men har t.ex. dåliga lödningar på sina anslutningsben. Skulle alltså själv öppnat och kollat lite innan ev skrotning utförs. ds) Senast ändrad av Thomas-1 | 04 februari 2011 | 17:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 4 Februari , 2011 Instämmer med Thomas-1 att det nog blir svårt att få tag i exakt rätt display vilket är ett krav för funktion. Dessutom tror jag att kostnaden för byte hoppar iväg. Mitt tips är att kolla in mässpriserna på en ny VHF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 5 Februari , 2011 En ny display är nog svår att få tag på, men det vanligaste felet med elektronik är inte att komponenterna går sönder utan kontaktfel. Det kan vara i kontakter som går att ta isär eller lödningar. I en del elekronik kopplas elekronikkomponeneter till kretskortet med något som ser ut som en gummilist. Dessa är ganska ofta orsaken och problemet brukar då kunna lösas genom att göra rent alla kontaktytorna även de på gummilisten med T-sprit. Ta isär apparaten och kolla. Är det problem med lödning så kan det vara ide att ta hjälp av ett proffs. Borde inte kosta många kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pap01 0 Postad 8 Februari , 2011 Tack för era tips, Ramantenn har mycket riktigt servicen för raymarine nu men det var där jag fick beskedet att det inte finns reservdelar. Jag har lämnat in den på en firma som heter Clase nu och får se hur det går. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Februari , 2011 Blir lite osäker om vad du menar med gummilist-liknande, grejar ju sällan med elektronik numera. Kan det vara flexkort du avser, eller nåt annat? (Flexkort är ett tunt böjligt kretskort - bildexemplet f.ö. ifrån nån kamera-interiör. Flexkortens allmänna förmåga att krångla efter upprepad böjning har nog givit upphov till en och annan svordom?) Pap01: Hoppas firman hittar/fixar problemet! I din vhf sitter väl egentligen de dyraste delarna inte i själva luren, utan i basenheten!? Skulle nog därför själv googlat lite - alltså bara utifall att Clase nu faktiskt skulle misslyckas - efter en komplett begagnad lur. För någonstans finns kanske någon vars basenhet brunnit och som ändå råkat behålla själva luren ?? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 8 Februari , 2011 Då jag jobbade med utveckling av mobiltelefoner i slutat av 90-talet användes dessa gummikontakter (zebrastrippar) för att ansluta displayen i vissa telefoner. http://www.alibaba.com/showroom/zebra-rubber-connectors.html De var en vanlig felkälla, men enkelt att fixa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Februari , 2011 Tack, så fick jag lära mig nåt nytt igen. Hittade en sida med olika varianter på display-montage ... http://www.blazedisplay.com/LCD_Knowledge.asp?Id=9 / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser