Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
SirBoberg

Scampi 30 till rätt pris?

Rekommendera Poster

I år ska det förhoppningsvis bli ny båt. Jag har fastnat för Scampin och om jag väljer med hjärtat blir det min nästa båt. När jag tittar på prisbilden blir jag ändå tveksam tyvärr. Kan någon här förklara för mig varför jag ska ge dryga 200tkr för en Scampi med en gammal motor sedan 70-talet när jag för samma summa kan köpa en Cumulus med nyinsatt 21hk yanmar?? Dessutom har Cumulusen modernare linjer och rigg? Det måste innebära att en Scampi med ny motor drar iväg över 300tkr och då är vi helt plötsligt uppe och konkurrerar med helt andra båttyper,,,,,eller?

Rätta mig gärna eftersom jag trots allt VILL köpa en Scampi.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig om att Scampi är en mycket trevlig båt. Och är det den båten du vill ha så köp den. Du lär inte behöva betala 300000 för en båt även om den har ny motor då man aldrig får ut priset för bytet när man säljer båten. Kring 250000 275000 borde du kunna få en båt med ny motor.

Här är en snuskigt billig båt med nya segel. Det är årsmodell 1976 vilket håller ner priset något. Scampin finns ju i flera (4 tror jag) versioner. Vet inte riktigt hur 1976 ser ut inuti men vet att dom gjorde om den 1977. Här får du pengar över för en helt ny motor http://www.blocket.se/stockholm/Scampi_30_med_nya_segel_31876968.htm?ca=10&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig om att priserna är för höga för orenoverade båtar från 70-talet... i jämförelse med mer moderna båtar nere i Europa som är några få år gamla. Det finns Scampi till salu på blocket mellan 250-290´ som borde jämföras med en 4 år gammal jeanneau för bara 150-200´ mer i pris?

Men det tips du fick här för 130´ är en realistisk och rimlig prisnivå.

Nya segel och ca 15 år gammal motor och stående rigg. Ser antagligen ok ut inuti. Saknar ev kyl och instrument och annat blingbling men det kan du fixa själv = Köpläge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett den båten och även varit i kontakt med säljaren. Det har pga priset varit ett stort intresse, ca 50 första kvällen. Jag har också en bit till stockholm och det känns tveksammt om det är värt ett besök för att sedan konkurrera med så många spekulanter. Båten är sedan undermåligt utrustad och fästet för främre propelleraxellagret har givit upp; innebär träarbete och ev plastning . Det låter som att det kan dyka upp fler kostnader på ett sådant exemplar. Det känns inte riktigt intressant att närma sig en båt i det skicket för mig, jag vill ha tag i en som jag kan slänga i sjön direkt.

Tittar man vidare på blocket hittar man fina exemplar, väl skötta men med gammal motor och de begär 250tkr, tycker att det låtar väldigt högt.....eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tittar vidare på blocket hittar jag flera Cumulus, (modernare linjer och rigg) med nyinstallerade 21hk Yanmar för dryga 200tkr och även en Ballad med nyare motor under 200tkr. Varför är Scampin så högt prissatt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att Scampin m fl båtar kommer att rasa i pris. Många ägare tror att deras båt är värd så mycket för att en Scampi alltid har kostat såpass mycket, men det betyder inte att någon är villig att betala det idag. Detta kommer tyvärr många båtaägare bittert att få erfara.

Om du avvaktar kommer det att dyka upp billigare båtar.
Detta gäller många båtar, utan att de är dåliga.
De är bara gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Tror att du kanske har svaret själv om du tänker efter. Du säger att du trots allt VILL köpa en Scampi (hellre än en Cumulus, rentav?). Bortse från prisfrågan och ställ dig själv frågan: vad är det hos Scampin som gör att du föredrar den ? Kanske är det fler än du som tycker likadant och därför aktivt letar Scampi => priserna hålls uppe ?

Bara en stilla tanke...



Senast ändrad av silviasurfarn | 03 februari 2011 | 14:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som ovanstående att priserna generellt kommer att dala på 70-talsbåtarna framöver. Det som Scampi har jämfört med t.ex. Ballad och Cumulus är rejälare rymd invändigt. Motorerna är gamla men vad jag har hört från kunniga så är YSM-serien något av det slittåligaste som byggts i dieselväg, så ett ex. som skötts väl kommer kunna gå länge än.



Senast ändrad av jorgan | 03 februari 2011 | 15:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt vad det gäller Yanmar som från början konstruerades som en motor för att pumpa upp vatten i djungler och andra obygder där det inte fanns möjlighet att reparera. Var alltså tvungen att vara en idiotsäker konstruktion. Vi har haft två Yanmar motorer. Den första en 8Hk encylindrig variant från 77 som bara gick och gick och den andra en 18Hk två-cylindrig som också bara gick och gick. Den sistnämda  renoverade vi då vi trodde den skulle vara rostig efter att ha gått i kattegatt-vatten i 18 år. Men icke - den var hur fin som helst men vi bytte ändå vissa delar när vi hade den uppe.

Att Scampin håller högre priser än tex Cumulus tror jag beror på fler saker:

Den är en god seglare - när den kom en ren sensation (konkurrenterna monterade backspeglar på urscampin så de som seglade den skulle kunna se dom andra där långt bak i fältet)

Den är faktiskt väldigt trevlig och rymlig med en L-soffa i salongen som ger ett mycket bredare intryck än vad den egentligen är. Pentryt är fint med plats för en spis med ugn som på större båtar.

Många kappseglingsintresserade har scampi vilket gör att de kan ha fina seglelgarderober, detta gör också att köparkategorierna är fler - större konkurrens.

Om den är värd upp till 300000 kan bara den som vill ha den avgöra. Det är ju inte så  kul att segla omkring i en båt man inte känner för. Jag skulle tex inte vilja ha en Bavaria 37 istället för en Linjett 37 även om jag skulle kunna komma undan med många färre hundratusen i kostnad. Likaså skulle jag inte vilja segla omkring i en Cumulus istället för en Scampi även om det var 50000 billigare. Man ska trivas och vara stolt över den båt man har.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi tittade på båt i höstas var Scampi vårt förstahandsalternativ och priserna på Blocket varierade mellan 165 000:- kr och 259 000:- kr. De dyrare var mycket väl utrustade och hade renoverade motorer, kolla exempelvis på http://www.scampi30.se/  Ett prutat höstpris år 2010 för den båten var 240 000:- kr.

Att det blev en Comfort 32 för oss istälet var mest en slump.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på den hemsidan att jag hade fel om när mark IV kom. Det är alltså 1976 vilket innebär att båten för 130000 som nu ligger på blocket är av senaste modell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du köpa en halvtonnare så titta efter en med bytt motor som många varit inne på... De är mycket prisvärdare, i alla fall i allmänhet. Det kommer sådana båtar framåt våren, även om de inte finns på blocket nu.

 

(OM du till äventyrs skulle vara intresserad av en Comfort 30 med 26 hk, 3 cyl, nyare motor, till ett vettigt pris så är du välkommen att höra av dig..., ligger i blekinge)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att bestämma sig för vilken TYP av båt man vill ha. Sedan är det hugget som stucket vad den heter.
Jag menar. Vill jag ha en scampi och hittar en Ballad i kanonskick med fräscha segel och motor... Då är det väl egentligen hugget som stucket.
Mastheadriggade niometersbåtar av halvtonnartyp finns ju i massor. Vi har en Arabesqe 30 i vår hamn som är kanonfin, Comforten är ju kanonfin, Becker 30, Forgus,... U name it! Det kryllar av dom,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan både hålla med och inte hålla med om att fabrikat inte spelar någon roll. Vi fastnade för Scampin för att den har klart bra seglingsegenskaper, men också för att vi tyckte den för just oss kändes trevligare än många andra halvtonnare. De har också en ganska stor och aktiv förening med många tips och trix från medlemmarna.

Om du är beredd att omvärdera köp av just Scampi...
så kolla på detta - tycker jag - och ungefär i denna ordning;

Läs vad experterna tycker om båten, på nätet och i bokform
http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20100426/84-bra-begagnade-batar/?page=1
Test av 500 segelbåtar - eller vad den nu heter - kan du köpa eller lång.

Tänk efter vilka egenskaper du tycker är viktiga (både seglingsmässigt och utseendemässigt) och hur mycket pengar du kan lägga. På Sailguid finns ofta bra info om vilka priser olika båtar gått för. Scampi, Balad och Comfort 30 är nog dyrast i sin årgång och de mera ovanliga fabrikaten billigare. Du har nog nu max fem fabrikat kvar.

Välj ut ett antal fabrikat som teoretiskt motsvarar dina förväntningar.
Tänk p åatt exempelvis Comfort 30 ofta är 1/4- eller 1/2-fabrikat, dvs de kan se väldigt olika ut i ruffen.

Titta på en dyr och en billig båt av varje fabrikat så ser du vad du får för pengarna.

Nu har du nog bara Scampi och Comfort 30 kvar... Eller kanske Balad, Mamba, Murena, ÅH-30, Linjett 30,  W30 kompromiss, IW31, Player 31, Möre 30, m.fl. (om jag nu missat någon).

Leta fram alla annonser du kan hitta och åk runt och kolla till du kräks eller till du hittar drömbåten. Vi började i Stockholm (där vi bor), sedan tog vi en helg i Skåne och planerade även en helg i Bohuslän (som inte behövdes. Om du inte vill vara så grundlig så se til latt du åtminstonne tittar på kanske fem båtar. Både båtrna och nuvarande ägare är väldigt olika. En ägare som vårdat sin båt väl i många år är guld värd.

När du köpt båten så meddela alla andra du varit i kontakt med att affären är avslutad för sin del, då slipper säljarna gå med förväntningar om att du ska höra av dig snart igen.

Lycka till, både du och andra båtköpare.

Mackey

En liten komplettering bara.



Senast ändrad av Mackey | 05 februari 2011 | 17:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och var inte rädd för att köpa en båt som ligger långt borta. Vår roligaste seglingssemester hittills var den då vi hämtade hem näst senaste båten från Danmark. För en gångs skull behöver man inte ha tid för att segla tur o retur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra svar, tack allihopa. Jag kommer att försöka titta på så många båtar som möjligt den närmaste tiden och hoppas på att få till ett köp innan den värsta rusningen kommer i april. Det känns som att nyare motor är lite prio just nu men skulle jag falla för en båt med en gammal så ska priset vara satt därefter. Köper man en sjuttiotalsmotor så bör man nog lägga in i budgeten att klara av ett motorbyte om några år annars kan man ju bli stående med en båt på land.

Däremot är jag inte rädd att köpa en båt lite längre bort. Jag tar gärna en segelsemester på en vecka eller två för att få hem den, det har jag gjort förut.



Senast ändrad av SirBoberg | 05 februari 2011 | 19:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Scampi är en mycket trevlig segelbåt. Seglar ypperligt, den är rymlig och inredningen är ljus och inte så murrig som på många andra äldre båtar. Välskötta Yanmar-motorer håller i evighet.

Några tankar dock - genuan är stor och tung att veva in. Du har inte funderat på en Fenix med självslående och stora utrymmen, även om ruffen är litet trängre än Scampins?

Scampi såldes också i 3/4-fabrikat. Våran var en sådan och han som satte ihop den hade tummen centralt placerad i handen. Med det jag vet nu hade jag inte köpt just den båten, inredningen satt löst litet här och var och många installationer var halvdanna och ledde till mycket jobb för mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.5 år senare, och jag tittar efter samma typ av båt.  De har rasat en hel del i pris, men alla verkar inte har förstått det.  Det finns Scampi på Blocket för neråt 100' som har legat ute sedan juni utan att ha blivit sålda, men det är heller inte ovanligt med exemplar för 200' och uppåt.

Är 100'-båtarna bara skräp, eller är det de andra som är för högt prissatta?  En normalsliten båt från mitten av 70-talet med original-motor och 15-20 år gamla segel, kan den någonsin hitta en köpare för över 150'?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att 150 000:- för en normalsliten Scampi med välservad originalmotor och gamla segel är relativt rätt pris, men inte mera.

Ett sätt att bedöma vilken båt som ger mest valuta för pengarna är att försöka göra om priserna till ett pris för en standardbåt. Hur ska jag förklara, jo...

Om en båt kostar 220 000:- med ny motor och nya segel och en annan kostar 140 000:- kr, men den har originalmotor och tio år gamla segel ( i örigt likvärdiga) så kan du ju räkna ut hur mycket 140 000:- kr båten kostar om den ska bli lika bra om 220 000:- kr båten.

Båt           140 000:- kr
Ny motor   70 000:- kr
Nya segel  30 000:- kr
SUMMA    240 000:- kr

Den billigare båten kostar alltså mer än den dyrare!

Nu har du två alternativ;
1) Pruta ner den billiga båten så att den får samma totalkostnad som den dyrare.
Motorn kanske håller i fem år till (ett medelmsskap i SSRS kan rädda dig om olyckan är framme) och nya segel är roligt att köpa efter första säsongen när man bättre vet och förstår vilka segel man vill ha. Om du inte har möjligheet att lägga upp alla pengar på bordet direkt är detta ett bra alternativ.

2) Köp den dyrare båten (som egentligen är billigare).

I verkligheten blir det flera utrustningar att bedöma värdet på och du får också ex.vis räkna med segel som är fem år gamla till halv kostnad, osv. Generellt tror jag att du kan gissa att all utrustning har en livslängd på 10 år utan att beräkningen blir fel. Även om det inte blir exakt rätt kommer du att komma ganska nära sanningen och du får ett bra beslutsunderlag.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta under förutsättning att det är just dessa två uppdateringar som står allra högst på önskelistan.  Vill man ha allting tiptop är inte en 35 år gammal båt riktigt något alternativ.  De gamla seglen kanske man kan leva med ett år eller två, och sedan får man själv välja exakt vad man vill ha när det är dags för nytt.  Jag är nog lite mer optimistisk vad gäller motorn också.  Visst, worst case är ett motorbyte, men det är även worst case för den nya motorn också så fort garantitiden har gått ut.  Chanserna är goda att det t ex räcker med en ny topp för runt 10' någon gång framöver.

Men vad borde jag egentligen hålla utkik efter?  Ett fräscht skrov utan stora grundstötningsskador är en grundförutsättning.  Köl- och roderreparationer är inte heller vad jag har lust med att ta itu med det första jag gör.  Motor har redan nämnts.  Segel är visserligen kostsamma, men involverar inga stora arbeten.  Riggen, är det något som man anser bara håller, eller går ett sådant haveri att förutse?  Vilka kostnader är en ny rigg förenad med?

Tio års avskrivningstid på det mesta låger annars som ett bra utgångsläge för värdering av olika exemplar.  Då är det väl bara att börja justera ekvationen för just mina önskemål och jämföra utbudet på marknaden...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny motor till en Scampi kostar nog bra mycket mer än 70.000kr, skulle nog gissa upp mot 130.000kr monterad och klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorpriset beror på när du köper, vilken motor du väljer, vem som gör jobbet och hur akut det är. Du kan utan vidare få en ny motor för 70 000:- kr till en Scampi.

Jag har fått följande priser på ca 25 hk motor till en Comfort 32.
Motor      60 000:- kr (Ej VP som är betydligt dyrare.)
Drev        15 000 - 20 000:- kr (Inte aktuellt för Scampi.)
(Som info till icke-Scampi-ägare, man kan ofta behålla det gamla drevet, men inte alltid.)
Montage  25 000:- kr Fast pris för allt.
Montage  10 000:- kr (Om man gör en hel del själv.)

Pris för en monterad och klar 25 hk motor är alltså 85 000:- kr. Till en Scampi bör en något mindre (och billigare) motor räcka.

Kollade även på Scampiförbundets webb http://www.scampiforbundet.se/ innan jag svarade och ja, det kan kosta 100 000:- kr att byta motor, men det går att få en ny motor monterad och klar för 70 000:- kr. En utbytesmotor av samma typ som original verkar kosta 30 000:- kr.

Billigast tror jag är att beställa på en mässa, särskilt om man inte vill göra något av jobbet själv.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Scampi byggd 1978 under ca 10 års tid (2000-2009). Den fick ny motor 2003 (Iveco 3-cyl, 30 hk) och då kostade motor inkl installation 92,500 varav ca drygt 1/3 var arbetskostnad. Jag kunde behålla den gamla axeln men fick ny 3 bladig fast propeller med på köpet. Båten var ganska välutrustad med fräscha dynor, ST-40 instrument, vhf, rulle, autopilot, kylskåp, spinnacker etc. Jag fick ca 225K för båten då men det verkar som att priserna har gått ned sedan dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...