Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Claramell

Liten bebis på båt, tips?

Rekommendera Poster

Ni som följt oss och vår båt Claramell (www.hannasfotoliv.blogg.se, kategori Båten) vet att vi förra året bad om tips på grejor vi skulle ha med osv till en 8-åring.

Nu kommer nästa fråga; vill ni ge tips om man har en liten bebis på båten?

För i maj kommer vår lilla son till världen och vi har redan börjat spåna på ideér till hur han ska sitta när vi seglar osv. Hur gjorde ni?

Låg ni bara i hamnar eller även i naturhamnar? Vi vill helst ligga i naturhamnar men är det praktiskt?

Det enda kravet vi har är att han är uppe hos oss i sittbrunnen under segling. Men vi har ej kommit på hur än. Vi kommer ha med babyskyddet (bilstolen) och vagn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst Grattis!

Ni behöver inte bry er om att ni har en bebis alls ombord i år förutom att det måste finnas varmt vatten i en termos för stjärttvätt när ni är ute och seglar och kanske har svårt att koka upp vatten under gång. Och ta med i beräkningen att ni ibland bara är en som kan segla.

Maten är praktiskt förpackad på mamma och att det gungar är liksom inget nytt. Finns ingen anledning att ha honom i sittbrunnen heller om det inte är mulet och varmt. När han är där så knopa fast bilstolen så den står stadigt, i skuggan och ur vinden. Barnvagnsinsatsen blir en utmärkt säng i båten. Den kan ni kila fast någonstans. Det finns också hängkojer för barn som man kan hänga i taket. Bebisar brukar vara glada bara de känner att man finns i närheten. År 2012 däremot kan bli svettigt wink

Får man inte ett barn med kolik är det inte så förskräckligt komplicerat. Mest jobbigt är väl avslaget som gör att man inte får bada och vill duscha rätt ofta de första ca 6 veckorna. Där ger väl gästhamnarna en fördel. Man ska också se till att inte kyla ner sig ffa brösten så man slipper mjölkstockning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en rulle soppåsar funkar också bra!

Vår lilla han bli knappt ett år innan det blev semester.
Då blev det en Lagunstol i sittbrunnen, men det är lite tidigt för er i år.

barnvagns insatsen på durken nedanför trappan fungerar ganska bra,

se bara till att inte något kan ramla ned.

vi stälde hela barnvagnen nedanför trappan (Baby jogger citty mini)

varmvatten i en termos till tvätt eller välling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var längesen för vår del.

Var ute 5 veckor när vår äldsta dotter var 5 månader. Det var inga större problem, mer än när vi skulle lämna hemmahamnen första gången. Det var hela tiden någon ny detalj som tillstötte. Till slut kastade jag bara loss och gick. Sen var det inga stora problem.

Det blev värre när vi ett par år senar fick ännu en dotter.

Efter ett par år gick det väldigt bra. Vi seglade ofta på kvällar efter att barnen somnat. Till nästa barnvänliga naturhamn och la oss strategiskt på en inte allt för bra plats. När de övriga gav sig iväg på förmiddagen, kunde vi knipa den bästa platsen. Det fungerade utmärkt i flera år.

Men det är tyvärr annorlunda på västkusten nu för tiden - så fruktansvärt mycket båt.

tommy

post-945-1394236606,8398_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Det där med varmvatten på termos har inte slagit mig överhuvudtaget men är ju hur smart som helst...

Blöjhink som sluter tätt varje enskild blöja har vi, sambon tycker dock att den är för stor för båten, men vi får se. om den går att surra fast på toaletten så är den ju ett bra alternativ...

Vi kommer förhoppningsvis inte sticka iväg förrän mitten av juli. beror på sambons semester. så vi hoppas ha fått in en del rutiner vid det laget...

hur sov ni? vi är 2 vuxna och en 8åring och en bebis i sommar. förra sommaren sov 8åringen i förpiken och vi i salongen... men den uppdelningen känns inte så bra i sommar... trångt för oss i salongen. men att ha en skrikande bebis i förpik känns ju inte lockande då vi inte kan stå upp och vyssja där...

är ju säkert orolig i onödan, men det är många tankar nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte anvvända sig av en liten hängmatta, fungerar perfekt i resten av världen så varför inte i Sverigen. Kanske inte är det optimala vid seglingen men barnet ligger säkert  och slipper en del av den stötiga färden. Helst borde den nog vara en variant som är vävd som dom mexikanska som men frågan är om dom säljs längre i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundera och oroa dig inte så mycket. Det är faktiskt inte så komplicerat och det kommer att falla på plats när ni väl är där. Man måste inte bestämma hur man ska sova en gång för alla. Prova och byt om det inte funkar. Hakuna Matata!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl så, att det löser sig. Men svårt att undvika att tänka på det :) Längtar så mycket till sommaren och seglingen så vill nog bara att det ska funka...

I värsta fall får man väl ta smårundor ut istället för flera sammanhängande veckor...

Antar att det funkar att ligga i naturhamn också, man får väl handtvätta och duscha på båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det inte är så mycket fixande med ett så litet barn... sover, äter och skriker lite?

Vi hade en sorts marin-resesäng som hängde i taket. Gungade fint och vyschade bebisen. Den satte vi över BB soffa i salongen. SB sida byggde vi om till dubbelkoj. Det äldre barnet fick en egen koj där framme.... Dels så får det större barnet lite eget space och kan enkelt avstå från att engagera sig när bebis vaknar på natten, dels så är det mycket upp och ner och kan vara skönt att slippa tråckla sig ur förpiken - där är trots allt lägre i tak?

Bebis i sittbrunn hade jag inte annat än när vi låg förtöjda i en naturvik / gästhamn. Ärligt talat undvek vi att ligga över natten i gästhamnar utom enstaka gång när vi varit på krogen...

Underredet till barnvagnen surrade vi akter om masten. Fick många kommentarer om brister i sjömanskap och jag låtsades vara nybörjare som tog till mig alla synpunkter ... men... när det gäller barn så följer man bara sin instinkt så brukar det bli jättebra! Plus att man lägger rutten så att man kan gå iland i gästhamn och tvätta, dagtid, med jämna mellanrum. Vi var ute 7 veckor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tre dagar efter BB var det dags för mig att åka med ut på havet då min pappa är utpåhavetnarkoman. Vad jag kan minnas gick det riktigt bra smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag kommer ihåg det så var det helt oproblematiskt i hamn och ännu enklare under färd. Vår ettåring sov normalt sett middag ca 1 timme, men när vi seglade så sov han minst 4 timmar om vi seglade så länge. En kvart efter vi hade hissat segel så sov han som en stock och vaknade inte förens båten stannat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som så mång säger det är inte så märkvärdigt: köp så lite båtbaby-prylar som möjligt. Nästa år är de frånvuxna.

- Bilbarnstolen är jättebra och släng blöjorna i en soppåse som någon sa, eller vaförinte låte dem ha rumpan bar så mycket som möjligt

Tänk på att anpassa båtåkandet efter barnen. Det handlar om att  segla så att det blir bra för barnen, inte försöka pressa in barnen i den segling som vuxna tycker är kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis!

Vi hade med oss ett parasoll från jysk (mycket billigare än de båtparasoll som finns) som vi satte upp i sittbrunnen när vi låg still för att få skugga. Några klämmor så kan man spänna fast det i tex sprayhooden så att det inte blåser bort.

Vi har även sytt till en bit markisväv (sallongssoffans längd x ca 70 cm bred). Den är fastskruvad i framkant på ena sallongssoffan och kan sen spännas upp så att det bildas en sjökoj där barnen kan sova under gång. Funkar dessutom bra som stuv av väskor etc. om det blåser i. När den inte används ligger den under soffdynan.

Och som tidigare skrev så funkar bäbisskyddet från bilen bra under färd...

För övrigt så är det bara att ta med det man alltid tar med till bebisen lite tålamod och ett glatt humör :-)

Ta en dag i taget så löser sig det mesta...

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med varmvatten på termos är väl inte bara för bebisar!

Det är väl nästan ett oligatorium även för gamla utlevda gubbar. Inte för att tvätta ädlare delar, utan för pulverkaffe, Varmakoppen och dyligt under seglardagen. Ligger jag i hanmn med landström använder jag en liten elektrisk vattenkokare.

Jag kokar alltid extra vatten till ett par termosar i samband med frukosten och dyngnets disk innan jag ger mig iväg på morgonen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja seglandet kommer ju anpassas nästan enbart efter bebisen, och efter väder...

Det var därför vi var så vågliga förra året :P För vi ville ha med bebis detta året... Så vi seglade många timmar i sträck och i ruskväder och i höga vågor... Så stillade man den lusten lite :)

Det kommer ju säkert bli flera nätter på varje ställe detta året och korta seglingar... Men som flera av er sagt så är det nog rätt lugnt detta året, det är nästa år som kommer vara största utmaningen när han fyllt 1 år och vill springa rundor... det blir en annan spännande utmaning!

Jag är nog mest nojig för att jag inte riktigt är båtvan än... sambon har ju seglat i 38 år snart och känner sig trygg... plus att jag är helt sängliggande i graviditeten med foglossning så förutom att bebis ska ha det bra så är jag orolig över hur min kropp kommer bete sig... så dubbel oro som gör mig nojig kanske...

men vi får se i sommar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

En slags hängmatta är säkert bra. Vi provade det med våran minsting när hon var ca 6 mån.

Hon somnade och sov som en stock. Problem uppstod när vi efter ca 4 veckor återvände till hemmet och den lilles säng. Där blev det ett elände att få henne att somna, om man inte gungade hennes säng tills hon slockna, hon vaknade efter en stund då sängen stod stilla.Det tog många sömnlösa nätter innan det lilla livet hade anpassat sig. 

Därmed inte sagt att det blir så för alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Våra första två har det inte varit några större problem meds såtillvida att man planerar ordentligt så att jag får hjälp av hustrun vid tilläggningar. En liten saga och mat en kvart innan brukade avgöra saken. Får se hur den tredje filurer som väntar i magen funkar...

Har alltid legat i naturhamnar och det är klart att det krävs en ständig uppsyn men så är det väl hela tiden i alla fall.

Nu har vi motorbåt så färden är ju som regel ganska bekväm. Själv växte jag upp med segelbåt (R8) och hårt seglandes far och det gick alldeles utmärkt för mig.

Vad vore livet utan att som barn få ha upplevt båt- och skärgårdsliv?!

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 05 februari 2011 | 18:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...