Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
Gäst Matte1234

Rosa färg i trimcylindrarna..

Rekommendera Poster

Gäst Matte1234

Hej!

Har i höstas köpt på mig en volvo penta v8 och håller på att gå igenom den för att kunna sätta in den i båten nu till våren. Drevet är ett SX-M drev..

Rosa färg i trimcylindrarna, se bifogas bild för trimpumpen.. Tror inte det skall se ut såhär eller..?

Antar att det har kommit in vatten i trimcylindarna.. Har sett kitt som gör att man själv kan renovera dessa, någon som har provat detta?

Mvh //Mattias K

post-10014420-1394236606,6643_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte på vatten. Snarare att det ar servolja eller hydraulikolja (rosa) i trimcylindrarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matte1234

Ja.. Du kanske har rätt!

Hittade detta när jag googlade runt på rosa hydraulolja..

Frisk olja skall vara rosafärgad.

Flera har varit inne på att det samlas vatten oljan. Och det kan vi väl alla vara överens om den inte har där att göra.
Test 1: Om oljan är vitaktig eller mjölkaktig tyder detta på vatten i oljan.
Test 2: Värm upp några droppar av oljan till kokpunkt. Om det bubblar och fräser finns det vatten i oljan.

Om oljan är missfärgad åt det mörka hållet finns det en mängd orsaker till detta. Byt olja!

Skall testa och värma upp oljan, och se om den bubblar och fräser..! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina trimplann har automatlåde olja (motsv hydraul) och den är mera röd-transparant, som hallonsaft.

Det vita i din olja ser ut som vatten för mina ögon. Motorolja och växelhusolja är normalt bärnstensfärgade men ser ut som O´ boy när det kommer vatten i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...