Gå till innehåll
fredag 25 april 2025
shoei

Måla om åror

Rekommendera Poster

Tänkte måla mina åror vita. Nu är de bara klarlackade och klarlacken har släppt på några ställen.

Räcker det med att rugga upp klarlacken och slipa lita noggrannare där lacken släppt? Eller måste man slipa bort all färg?

Vad ska jag använda för ny lackfärg? Jag vill måla dem vita som sagt. Har international någon bra färg? Eller kan det vara lika bra eller till och med bättre att måla dem med en husfärg? Bör väl vara slitstark?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rugga upp och måla du om fernissan verkar sitta bra i övrigt. Vet inte vilken vitfärg som kan tänkas vara bra där men Internationals vita kan den heta interlux eller liknande? Inte så dyr men hopplöst mjuk för åror som har lite slitage på sig. Det du skall tänka på är att det måste målas med enkomponent över fernissan. Vill du använda tvåkomponent så måste du ta bort fernissan först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr var det nog ganska vanligt att man målade årorna. Nu är det väl nästan ingen som använder sådana. Såg faktiskt en man som rodde en eka över kostersundet för ett par år sen. Det var länge sen jag såg nåt liknande.

Fast dingar ros ju ibland. Jag ror alltrid min dinge, som nuförtiden är en liten gummibåt. Har släpat med mig en liten aktersnurra sen 2001, men aldrig använt den.

Jag skulle tro att man målade årorna med samma färg som man målade båten/ekan - oftast vit.

Misstäbnker att man använde nån form av oljefärg. När jag började med båtar på 1960-talet fanns det ju speciella båtfärger och det har väl blivit betydligt mer sådant idag.

Jag skulle matta ner lacken där den sitter fast och slipa rent för det som är löst. Nån form av grundfärg på fläckarna och sen måla över men nån färg. Det går ju åt ganska lite, så har du oljefärg till huset duger det säkert. Det går nog bra även med typ servalack.

Brukar du ro mycket?

Jag har haft åror i min bohusjulle sen jag köpte den. Lilla bilden till vänster.  Det hade kanske inte varit fel att ro den ibland - som träning - men det har aldrig blivit av. Har haft jullen sen 2001. Det är segel eller aktersnurra som används.

Det enda ställe åror som används slits i nån större utsträckning - om de används - är ju vid tôllepinnarna/årklykan, om man nu inte har dylik av insjötyp. Där årorna slits brukade man ju klä dom.. Läder, rep.

tommy

post-945-1394236606,595_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren.

Jag använder bara årorna när jag fiskar och ibland när man ska lägga till. Men de ligger alltid i båten så det är mest att jag vill att de ska se lite snyggare ut.

Ska handla lite andra färger i veckan så jag kollar om de har någon vit enkomponentsfärg. Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina är inte för fagra heller, men jag tror jag behåller dem grånade. Årorna sticker fram mellan toften och halvdäcket på styrbord sida.

lycka till

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...