ErikG 0 Postad 2 Februari , 2011 Inte så snyggt jobbat av försäkringsbolaget. Dumt försäkringsbolag Senast ändrad av ErikG | 02 februari 2011 | 13:00 Senast ändrad av ErikG | 02 februari 2011 | 13:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Februari , 2011 Håller med. Har debatterats förut: länk länk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 2 Februari , 2011 Byta försäkringsbolag? Varför det? Du väljer nog leverantör beroende på hur Du gynnas, inte beroende på hur någon annan missgynnas. Byter Du försäkringsbolag för att någon främmande person någonstans hanterats fel? Jag tror inte det. För egen del har vi sedan länge haft Atlantica som försäkringsgivare och de senaste fem åren har vi tyvärr haft 2 försäkringsärenden med våra 4 båtar. I dessa fall har Atlantica skött sig klanderfritt. För det inte sagt att det rubricerade ärendet är korrekt hanterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 Februari , 2011 Jo jag tror att fler än jag bytt bolag efter att andra blivit missgynnade.Jag sa upp Atlantica, den båten har varit försäkrad där sen 1955 alltså 55 år i samma bolag. En av sveriges äldsta plastbåtar fortfarande i trafik. Anledningen är det urdåliga handläggningen av det i tv visade fallet. Gick över till Svenska Sjö där jag har 4 andra båtar försäkrade, och de har skött mina fall utan anm. och korrekt. Någon som känner igen båten? Enligt rykte tillverkad på Klippans Livbåtsvarv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 3 Februari , 2011 Då vill vi inte höra ett pip från dig när du blir påkörd av en båt där Atlantica ska sköta ärendet och behandlar dig på samma sätt som den drabbade damen i det här ärendet. Det handlar om ett ställningstagande mot ett företag som inte har samma syn som en själv på hur man behandlar människor. Du väljer naturligtvis själv ditt försäkringsbolag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Februari , 2011 Jag vill ha ett försäkringsbolag som har ett korrekt beteende mot tredjeparter som jag kan skada med min båt. Atlantica verkar ha problem med den saken. Har haft Atlantica tidigare och även min erfarenhet är att de skött mina egna skador korrekt. Men en försäkring ska ju hantera mer än egna skador på ett juste sätt. Så för min del är det Svenska Sjö som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 3 Februari , 2011 Lasse-L, FredrikB och Anders_St Resonerar Ni likadant när det gäller Er hemförsäkring, bilförsäkring osv...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 Februari , 2011 Ja givetvis, om jag får reda på att försäkringsbolagen beter sej som i Atlantica fallet. Det är kundernas reaktioner som kan påverka bolagen. Det är inte första gången som bolagen går emot polis och domstolars bedömning av fallen. I försäkrings mål skall du och inte bolaget bevisa vem som har rätt. Tycker bolaget att dom har rätt så är det inte lätt att argumentera emot eller ha råd att processa. Så i det aktuella fallet gör jag tumme ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 3 Februari , 2011 ja du V-P. Jag tycker faktiskt det är viktigt att de företag jag anlitar som banker, klädaffärer, krogar och försäkringasbolag sköter sig, tar ansvar för sina produkter och tjänster och erbjuder sin personal justa villkor. - Solidaritet är ett väldigt fint ord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 4 Februari , 2011 Byt arbetsgivare. För jag antar att du arbetar på Atlantica. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Februari , 2011 Jajamän. Om någon halkar på en isfläck utanför mitt hus och får gå igenom samma 4-års kämpande för att få ut ersättning av min hemförsäkring så.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Februari , 2011 Måste säga att jag är väldigt skeptisk till Atlantica efter alla skriverier, jag skulle dock bli mycket förvånad om inte alla försäkringsbolag har något liknande ärende där försäkringstagaren har råkat illa ut, i så fall finns ju inga kvar att försäkra sin båt i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 4 Februari , 2011 Har inte bryt mig om att läsa expressenartikel då mitt förtroende till vad som står i kvällstidningarna Aftonpravda och Expressen är så nära noll man kan komma. Billigt sensationsjournalistik !!! Det som vore intressant är att se en icke-manipulerad statistik av hur stor andel av alla sjöskadeärenden som går t.ex till ARN/Domstol och där Försäkringsbolaget bedöms ha handlat fel. Och gärna uttryckt såväl i antalet skadeärenden samt deras ekonomiska värde. Jag har haft två skadeärenden med Atlantica under 90-talet och bägge har behandlats helt korrekt. Senast ändrad av jan_af_lisoe | 04 februari 2011 | 12:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 4 Februari , 2011 You got the point, man! Alla (!) bolag finns representerade i ARN samt även i domstol i ärenden där någon medborgare blivit knepigt behandlad. Under 2010 är antalet ARN-ärenden 849 stycken. Av dessa ärenden har 13% dömts till konsumentens fördel, alltså 87% till konsumentens nackdel. Under 2009 är antalet ARN-ärenden 796 stycken. Av dessa ärenden har 15% dömts till konsumentens fördel, alltså 85% till konsumentens nackdel. Under 2008 är antalet ARN-ärenden 779 stycken. Av dessa ärenden har 16% dömts till konsumentens fördel, alltså 84% till konsumentens nackdel. 2.069,59 personer är alltså knepigt behandlade av ARN under perioden 2008-2010. Till detta kommer alla de som gått direkt till domstol. Vilket försäkringsbolag skall vi välja...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 Februari , 2011 Orkar du inte läsa. Så lyssna och hör. Kom sedan med en kommentar hur du upplever Atlanticas agerande i detta ärende, som de flesta här fördömmer. http://svtplay.se/v/2190184/efter_fyra_ars_kamp_lisette_gick_med_hemlig_uppgorelse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Februari , 2011 Är ALLA de ARN-ärendena avseende handikappande kroppsskada, extrem lång handläggningstid och onödigt överklagande av solklara rättsfall? I så fall är nog försäkringsvärlden i värre skick än jag trodde. :-) Senast ändrad av Anders_St | 04 februari 2011 | 15:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 4 Februari , 2011 jag tror inte det här bara handlar om procent lagar är en sak anständighet en annan. Det handlar också hur man bemöter människor som råkar illa ut. Vi råkade ut får en stor brand för några år sedan, vi behövde inte gå till ARN, men kan ändå berätta att vi fick kämpa väldigt hårt för att få det som vi hade rätt till enligt försäkringsvillkoren. . - Kanappast förvånande att vi bytte bolag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 4 Februari , 2011 Volvo-Penta; Jag hittade statistiken du beskrev, men inte var påståendet fanns, om att alla försäkringsbolag är representerade. Ur statistiken kunde man ju inte särskilja vad som var förknippat med båtlivet resp. övriga ärenden. Statistiken verkade ju gälla alla inkommna försäkringsärenden oavsett typ. Dock så kunde jag inte hitta något som var förknippat med båtärenden, då jag sökte på detta. Så var hittade du texten där det framgår vilka bolag som var representerade i ARN:s statestik, och inom vilka försäkringsområden statistiken gällde? Länken jag tror du använt; www.arn.se/Statistik-och-remissvar/Statistik/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-T16- 0 Postad 4 Februari , 2011 Förbannat dåligt gjort av Atlantica!! Vilken tur att hon vände sig till tidningarna och att de tog upp detta, annars hade man aldrig fått reda på det!! Säger bara, för dem som har Atlantica, byt bolag och påpeka varför! De ska förstå att de har gjort helt fel!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 4 Februari , 2011 Gobben: En mycket nära anhörig till mig arbetar nämligen inom domstolsväsendet med konsumentfrågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 4 Februari , 2011 Jo, jag förstår att Du bytte bolag eftersom Du blev drabbad av det försäkringsbolag som Du hade Din hemförsäkring i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 4 Februari , 2011 Tack och lov handlar de flesta ärenden i ARN om åsiktsskillnader gällande värderingar av det materiella. Ärenden som vi vanliga dödliga orkar och kan driva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 4 Februari , 2011 Passande reklam? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Februari , 2011 Wakeup call ... ibland finns det en anleding till denna sorts publisitet ! Att ta ställning är att visa sin makt som enskild människa ,och bör nog inte föraktas :-) Atlantica ... ett minne blott för min del :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 Februari , 2011 Synd att den inte är läsbar. Atlantica, har gjort bort sej, och det tar några år innan fallet är glömt. Så vad om annonserar om är för mitt vidkommande ointressant. Lasse L fd. atlantica 25 årig kund Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 Februari , 2011 Håller med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 4 Februari , 2011 Jag tänkte mest på rubriken. Störst vinner... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser