Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Tomas_Bjorkman

Batterityper

Rekommendera Poster

Blanda batterityper?
Min bef batteribank består av 3 förbrukningsbatteri (bly) och 1 start (bly) - separerade med skiljerelä som styrs av laddströmmen.
Förbrukningsbanken laddas dessutom med solceller och ibland cetec 15A laddare.
Skall byta ut mina 3 förbrukningsbatterier, vad händer om man byter dessa till gel batterier?
Enligt många andra diskussíons forum skall man inte blanda batterityper, batterierna kommer endast vara ihopkopplande vid generatorladdning.

/ Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant, utan att egentligen veta, tror jag inte att det har någon som helst betydelse.

Det är om batterierna står ihopkopplade under en längre tid som det sämre batteriet kan dra ur det bättre. När du trycker på spänning kan inte det problemet uppstå.

Däremot har jag själv negativa erfarenheter av gelbatteri. Jag förstörde två stycken över en vinter pga en trasig laddare. Laddaren var halvinteligent och stängde av sig själv när batteriet uppnått max laddspänning. Var och jobbade i båten mycket under en vinter med några veckors mellanrum och körde med båtens belysning i huvudsak. Varje gång jag kom dit satte jag på laddaren och den visade att den laddade för att ganska snart stänga av sig, så jag trodde att batterierna var fulladdade. Det tog ett tag innan jag förstod att det var fel på laddaren, men då var batterierna mycket urdragna och de blev aldrig som de var från början, trotts att kag köpte en ny inteligent laddare.

Efter det har jag bara köpt marin fritidsbatteri. Tycker det är bättre att köpa ett antal blybatteri, som håller i 4/5 år, för vad ett gelbatteri kostar, än att köpa ett antal gelbatteri för en himla massa pengar. Tror inte att man får mer batteri för pengarna med gelbatteri, men jag har ju fått en negativ inställning till gelbatteriernas förmåga att tåla djupa urladdningar. Mina tålde inte ens en.

tommy

Senast ändrad av toaen | 02 februari 2011 | 08:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olika batterityper ska laddas på lite olika sätt.

Jag brukar för det första själv förorda AGM före GEL eftersom GEL kan vara känsliga för överladdning. Nu tror jag att laddning är det svåra här. Man laddar fel eller för lite?

Men å andra sidan så kan man tänka tanken att helt separera start och förbrukarkretsen? För startbatteriet dras ur så oerhört lite vid normal användning. En extra solcell eller lite landström då och då så blir den glad och go.

Alla andra resuser kan läggas på att ladda förbrukarbanken. Solcellsregulatorer kan ibland användas med lite högre spänning - som AGM oftast ska ha. En motorgenerator ger mer basladdning utan att få in det där sista som toppladdar batterierna. Landströmsladdare behövs och använd en sådan som går att få anpassad till just de batterier du skaffar.

Den enkla lösningen är att använda vanliga och billiga batterier. Kom bara ihåg då - att ett vanligt batteri kanske ej ska dras ur mer än 1/3 medan ett bra AGM kan dras ur till kanske 2/3?

Det är dubbla kapaciteten! Så betänk dina behov och pris på allt ....när du skaffar nytt.

Berätta gärna här om vad du kommer fram till och ev erfarenheter, då lär vi oss alla lite mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med, AGM batterier är bättre men inte nödvändigtvis så mycket dyrare. Själv har jag två st 95 Ah som förbrukarbank samt ett vanligt blybatteri till starten. Separerade manuellt med en ordinär omkopplare. Eftersom jag jag har en ganska klen generator kör jag alltid med omkopplaren på startbatteriet vid gång. Förbrukningsbanken har jag en separat laddare till som kopplas in vid landström. Denna är en smart laddare som kan ställas om till vilken typ av batterier som helst och hur många man har inkopplade. Jag ringde tillverkaren och berättade vad jag hade för batterier  samt hur många och så fick jag instruktioner på hur den skulle ställas in (digital övervakning) Den var dyr den rackaren men jag tror det betalar sig i längden eftersom batterierna underhållsladdas automatiskt när de är fulladdade. Har aldrig heller kört slut på förbrukarbanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...