Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Morris

Båtmatta i Holiday 19

Rekommendera Poster

Är nybliven ägare till en Holiday 19, skulle vara intressant att få veta lite mer om denna typ av båt då den verkar vara ganska ovanlig, har hört att den ska vara svensktillverkad, konstigt val av namn i så fall. Vi ska nu lägga in matta i båten, går det bra med vanlig textilmatta, eller ska det vara speciell båtmatta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nicke

Jag har en sådan båt, var i Sverige har du din?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Morris

Hej Min båt finns i Trollhättan, det är en 40-hk Tohatsu på den med träöverbyggnad, den ska vara från 70-talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nicke

Båten heter ursprungligen Lillskär 19 och byggdes av Johanssons båtvarv i oskarshamn, när det lades ner så köptes formarna av en båtklubb på Scania i Oskarshamn samt på Oskarshamns varv. Så den båten du har är inte fabriksbyggd, såvida du inte har trädäck på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nicke! Tack för upplysningarna, vi har faktiskt trädäck på vår båt. Vet du i hur stor omfattning denna båttyp tillverkades, mellan vilka år. Vidare undrar jag lite om motorstyrkan, vi har ju 40hk på vår båt, det känns som lite svagt , men det är ju en halvplanande båt om jag har förstått det rätt så det är kanske lagom. Hur stor motor är det på din?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nicke

Hej igen, då har du en fabrikstillverkad Holiday och då är din båt ingen Holiday utan en Lillskär 19. Tror att tillverkningen upphörde runt 71-72 nångång. 40 hk kan vara lite för lite men det var den vanligaste motorn på dom förr, själv har jag en 55 hk motor vilket jag tycker är helt okej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...