Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Juno

Motorrumsfläkt

Rekommendera Poster

Behövs en motorrumsfläkt i en båt med dieselmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att suga ut bensinångor. Många har en fläkt eller två för att pumpa in extra luft en diesel vill ha mycket luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska ha en motorumsfläkt till dieselmotorn så  är det för att hjälpa till med ventilationen, att få ut varmluft ur motorrummet, man ska inte ha fläktar som trycker in luft i motorrummet,

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Herik har du rätt för dig att motorfläkten skal suga ut luften, är det inte risk att fläkten tar förbrännigsluften från motorn med följd att den drar mer diesel och orkar mindre.

CarpeDiem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej.

Finns ingen fläkt som hinner med att trycka in luft i den takt som en lite större diesel drar...

Och bara motsvarande evakuering är ordnat så hinner följaktligen inte fläktar med utsug heller?

Men däremot så kan man finräkna på behov av luft - många båtar har för små ventilationskanaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarar att det kan finnas behov för en fläkt.

Första och sista stycket håller jag helt med om, men det på mitten fattar jag inte, varför skulle inte en fläkt inte hinna med?

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var några år sedan jag finräknade för min egen båt... så jag kan minnas fel? Någon som kan fläktar kanske kan kommentera?

Men en diesel över säg 50-75 hkr slukar så mycket luft att en fläkt av rimliga dimensioner ( och pris! ) inte hinner med.

Då tänker jag bara logiskt att det måste finnas samma kapacitet på utsläppssidan. Visserligen försvinner en hel del ut med avgaserna, visst. Men om utsläppet har väsentligt lägre kapacitet än inluft så blir det trafikstockning så att säga och motorns kapacitet nedgår? Så tänkte jag helt enkelt. Utloppet måste ha samma kapacitet som maximal motorförbrukning minus det som går med avgaser PLUS det som behövs för kylning av motorrummet ( dvs, 75% till, säger en del )

Men fram med en motor så kan vi väl göra ett snabbt räkneexempel?



Senast ändrad av Funkis | 03 februari 2011 | 09:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har Du för luft som motorn förbrukar som inte åker ut med avgaserna ?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske var lite otydlig i hastigheten? Du har helt rätt i ditt påpekande/ fråga ovan.


Menar bara att när motorn suger luft och om det inte finns ett tillräckligt stort utlopp så blir det ev ett mot-tryck som hindrar att luft sugs in efter behov? Givet då att inloppet är tillräckligt stort för motorns behov PLUS kylning av själva motorrummet? Så då antog jag, eftersom jag hört en tumregel om 75%, att en fläkt inte fixar att suga ut tillräckligt fort utan att det måste vara ett fritt flöde. Kan ha fel?

Vet inget om fläktar, mer än att ha läst lite specar på websidor. Har ingen själv. Kan vara skillnad på kapacitet att trycka in luft och att evakuera också? Vet bara att när jag räknat åt kompisar så har ALLA visat sig ha för små intag eftersom man ofta försökt att isolera motorrummet mht ljudnivå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en cummins qsd 2,8 220 ( QSD2.8-220 HO ) suger i sig 211Liter per sekund.

en QSD 4,2 350 drar 326 liter per sekund.

Trodde inte att dom var så törstiga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är mer luft än vad man tror. Observera att du måste ha MER luft än så för att även värmen i motorrummet ska lägga sig på en rimlig nivå. Mina kompisar brukar ifrågasätta mina siffror.

Jag har en 38 hkr och den behöver vid marschfart ca 100 kubikmeter i timmen. Plus kylning då...
Där jag räknat på ca 50 kubikmeter till. Det blir ett ordentligt luftflöde som ska hanteras!

En tumregel jag hörde på det anrika varvet på Ramsö var att luft in ska vara 4-5 gånger som arean på avgasröret. Och VOLVO har i en manual en konstig regel om 1,9 gånger kilowatten...
Men man kan räkna på cylindervolym och max- resp marchvarvtal så ser man om det stämmer. SEDAN mäter man sitt eget inklopp?

Seglare brukar ha det lite lättare än motorbåtar för det är svårare att isolera helt tätt till motorrummet så man får in mer luft än inloppet kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl hastigheten på luften i tilluftskanalen som förändras om man monterar en extra utsuningsfläkt!

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan naturligtvis räkna på detta men jag tycker att den enkla lösningen är att glänta på motorluckan när motorn går för fullt och samtidigt titta på varvräknaren, ökar varvtalet så har man för lite tilluft till motorrummet. Då blir det till att öka diametern på luftintaget.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax skrev ovan:
Det är väl hastigheten på luften i tilluftskanalen som förändras om man monterar en extra utsuningsfläkt!

Svar: Ja. Fast i min båt så strömmar det över 2500 liter per minut i inluftskanalen och i otätheter till motorrummet vid maxfart. Det ska till en bra bamsig fläkt då för att väsentligt påverka, tror jag... det var bara det som var mitt påpekande? Men en fläktkunnig person kanske kan kommentera här?

Tycker Rascal´ s praktiska synpunkt är helt rätt. Såg det en gång då jag hjälpte till vid en besiktning. GPS fart utan och med öppna luckor indikerade att luften inte räckte till. Ett enkelt test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Funkis!

Det behövs ingen stor fläkt för att suga ut luft från motorrummet även om  motorn suger i sig enorma mängder, en liten datorfläkt klarar att suga ut det den har kapasitet för, och en bamsefläkt suger ut vad den har kapasitet för, det är bara vindhastigheten i tilluften som förändras.

Men fortfarande är vi eniga om att de flesta båtar har försmå tilluftskanaler/förhög lufthastighet.

Kalle som  har jobbat med snickerimaskiner och därmed också spånsug under stora delar av sitt vuxna liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte se varför man skulle behöva - eller kunna få - MER luft in för kylningen än vad som motorn suger i sig - vid rätt placerade luftintag i motorrummet så kyler ju luften som motorn suger i sig motorn på sin väg till insuget.

Skulle tro att undertrycket som bildas i motorrummet vid fullgas på en stor diesel räcker till att suga luft baklänges in i motorrummet även genom  öppningen till en motorrumsfläkt som går. 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej... säger ni det så?

För jag vet inte om det behövs stor luftväxling i ett motorrum. Har bara hört det liksom. Men å andra sidan så har alla manualer jag sett stora utlopp från motorrummet?

Och man kan tänka så här också, en motor är en ganska stor klump. Som värms upp? Tror inte på luftkylning direkt ( alla dieslar är ju vattenkylda... ) eftersom verkningsgraden inte är så jätteimponerande? Min lilla motor strålar väl ut mellan en kilowatt och två?

Och  i min manual står det att motorrumstemperaturen normalt ej ska tillåtas överstiga 60 grader. Så hur fixar man det utan lite luftväxling? Men ok, funkar det med en liten pyttig dator-fläkt så är jag villig att lyssna och räkna på det.

Snart är det dags för trådskaparen att avslöja skälet för sin fråga också?!



Senast ändrad av Funkis | 03 februari 2011 | 22:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar med mitt inlägg var att om man jämför den luftvolym som enligt tidigare inlägg sugs in i motorn vid fullgas på en stor diesel  326 l /sek - tar då uppg. för riktig - med ex.vis en frånluftsfläkt i en normalstor villa som om den ska fylla sin uppgift enl. Boverkets normer ska byta luften i villan varannan timme;

Villans yta 125 kvm: villans volym med 2,4m i takhöjd blir 300 kbm vilket innebär att frånluftsfläkten ska suga ut 150 kbm/tim vilket är ca. 42 l/sek.

Att jämföra med motorn som enl. uppg. suger i sig 326 l/sek- det krävs en helvetesfläkt

i motorrummet för att åstadkomma en 50%-ig höjning av luftväxlingen i motorrummet vid fullgas.

Skulle tro att en ev.motorrumsfläkt varken gör till eller ifrån.

-Vad gäller manualer där det finns utlopp från motorrummet så fungerar dom antagligen bara som inlopp för luften när motorn körs på fullgas-wink

Roger

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...