captenmorgan 0 Postad 1 Februari , 2011 om man ska uppdatera med nya batterier i vår, spelar det då någon roll om man får batterier som stått på lagret hela vintern, eller ska man försöka vänta tills de får hem färska fin fina? någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Februari , 2011 Batterier är i viss mån färskvara. Beroende på hur det har förvarats. Ta med en digitalvoltmeter och mät polspänningen på de batterier du funderar på. Köp de batterier som ligger högst i vilospänning. Under 12.50 V bör de inte ligga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapitano 0 Postad 13 Februari , 2011 Nu när vi är inne på batterier har jag en fråga om man skall ta hem batterierna över vintern som många gör. Själv laddar jag mina egna hemma på soffan som pensionär men även båtbatterierna har jag tagit hem i rumsvärmen utom den här vintern. Jag tog upp båten sent då det redan börjat snöa och när jag nu är ombord i bland, ser jag till att de håller sig uppladdade och att allt fungerar som vanligt ombord fram tills det är dax att ta motorn ur sin vintersömn och börja pyssla med oljebyten osv, men dit är det ett tag. Nu gällde det batterierna ombord eller hemma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Februari , 2011 Mitt svar blir definitivt ombord, batterierna mår bara bra av att vara kylförvarade, jag brukar toppa mina batterier, koppla bort ena polen. sen får dom stå. Ger en laddning då och då över vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapitano 0 Postad 13 Februari , 2011 Det var bra det. Jag har glömt koppla bort polen men uppdaterar laddningen då och då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_T 0 Postad 13 Februari , 2011 Ett batteri som stått på ett lager hela vintern är lika bra som ett nytt bara man har lagrat det i rätt miljö. Om du inte kan ladda betterierna i båten på hösten så ta hem och ladda dem, men batterierna skall förvaras kallt efter det att de blivit fulladdade. Självurladdningen är betydligt mindre när de står kallt än varmt. /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Februari , 2011 Som jag ser det är nog konstruktionen viktigare än tillverkningsdatum. Självklart ska batteriet vara hyfsat laddat - som tipsas om här ovan - men tyvärr säger Volttalet mindre än man tror om kapaciteten. I en annan tråd, sök på forumet här, så finns en länk till TESTFAKTA där man testat olika batterier från olika tillverkare. Som jag läser det, med fokus på egenskaper i kyla, så vann ett av de billigare batterierna från GLOBAL, nr 56219. Har du fokus på en annan egenskap så vinner att annat batteri. Det är helt omöjligt att veta hur ett batteri är konstruerat och dess prestanda genom att titta på det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser