Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
coolbeyron

Hur kör man i hög sjö?

Rekommendera Poster

Jag är självlärd motorbåtsägare.. Har haft små båtar i ungdomen, men jag har själv tagit stegen upp till lite större båtar. Nu har jag båt i havet vid en obefintlig skärgård (halland). 

Då det saknas skärgård blir det många färder i oskyddat vatten. Förra året gick jag från Anholt (danmark) till Varberg i 15 m/s, vilket var ganska gungigt. Vinden var snett bakifrån, så ibland tog sjön tag i båten litegrann och liksom tryckte den i sidled, försökte styra emot men det kändes lönlöst ibland. Broach?
Att köra långsamt (8-9 knop) var ju inte bekvämt då det gungade alldeles för mycket och resan skulle ta för lång tid. Jag höll ca 16 knop för att ha lite fart genom sjön och kunna styra och parera vågorna. 

Den här resan har jag tänkt på i efterhand och kommit på mig själv att ställa frågan:

-Hör ska man egentligen köra i hög sjö?

-Är de farligt att ha den i sidled? Kan en motorbåt av idag välta i normala vindar (uppåt 18m/s är ju inte ovanligt).

-Hur starka vindar är normalt att ge sig ut i (utomskärs) med en motorbåt av min storlek? Själv brukar jag undvika att ge mig ut i vindar över 10-12m/s, men förra året slutade det aldrig blåsa så jag var tvungen att köra ändå.

(Jag har en 42ft Flybridgebåt med halvplanande skrov)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Intressant fråga som jag ofta ställt mig själv eftersom det ju är olika i olika båtar. Jag har inget patent-svar eftersom jag inte har en aning om jag gör på bästa sätt och välkomnar därför andras synpunkter på denna fråga.

Först vill jag kommentera dina påståenden om vindstyrkor. 18 m/s är väldigt mycket!!! Få människor förstår hur mycket det är och ännu färre funderar på att åka ut (eller hem) med båten i såna vindar. Det är fö samma med våghöjd. Jag läser ofta, här och på andra forum, om personer som ger sig ut i vågor som är 4-5 m höga. Jag tittar nu ut från andra våningen i vårt hus och mina ögon befinner sig då ca 4,5 m ovanför marken nedanför. Vågor i den höjden har jag bara sett en gång i mitt liv. Och jag är i princip född på sjön. Nog om det.

I mina små båtar försöker jag oftast lyfta fören genom att lasta folk & grejer akterut och sen håller jag fart efter vågorna så jag inte blir upphunnen av dem eller bränner in i dem med för hög fart. Att ha vågorna in från sidan försöker jag undvika. Visst blir det ofta blött ändå men så länge man inte får in så stora sjöar att de sänker båten i en enda dusch brukar självlänsarna (eller passagerarna!) ta hand om vattnet.

I större båtar tycker jag det är knepigare. Planande båtar försöker jag hålla under planingsfart i den del av registret där den drar som mest soppa. Då plöjer skrovet undan mest vatten och håller sig oftast bra på rätt köl. Sen kommer man till en gräns där man helst åker långsammare än som jag skriver ovan men om man då åker långsammare blir det ofta ett väldigt gungande. På halvplanande/deplacerande båtar gäller väl egentligen samma sak försåvitt det inte är sån sjö att man kan plöja rakt genom vågorna.

En 42-fotare är ju en rejält stor båt men hur starka vindar den tål beror nog mest på besättningen. Man ska inte glömma att det är en väldig skillnad på längden på vågorna också, och inte som jag gjorde ovan, bara prata om höjden.

Om din båt är av nyare modell är den ju CE-klassad och den ska då visa vilken sorts vatten den ska klara av. Annars kanske det finns en nyare modell av samma sort som du kan gå efter. Jag gissar att fly-båtar har en något högre tyngdpunkt än motsvarande utan flya och därmed borde risken vara något högre att den skulle välta men det är ju mera sunt förnuft och kanske inte någon egentlig skillnad.

Ja, det här blev väl kanske inte svar på dina frågor men jag var ju tvungen att kommentera då jag själv har funderat över dem.

Hoppas även jag på svar i detta mao

cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

År inte heller någon expert. men fick av en fiskare lära mig att snirkla mig fram över vågorna, dvs att gå lite på snedden upp så man tar vågen lite på bogen och så svänger man på vågtoppen och glider ned på andra sidan när man har motsjö. (självklart försöker man styra undan de högsta partierna  i vågen man möter.,

Som första inlägget säger är det alltid bätst att försöka undvika sidjö. När det gäller risken för att välta har jag hörta att en brytande våg från sidan som är minst lika hög som båten är bred kan förmå den att välta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte heller någon världsmästare på högsjö. Men att snirkla som ovan beskrivet känns ju rätt. Så gör ju vi seglare också för att äta höjd i motvind.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp boken Hårt väder till havs. De frågor du ställer tror jag är svåra att ge exakta svar på. Exempelvis så kan det vara stor skillnad på hur olika 42-fotare klarar sig i vatten, konstruktionen är ju direkt avgörande. Sen finns det som nämnt i tråden hög sjö och hög sjö. Boken har ett enormt bra rykte och bör ge dig de svar du behöver och mycket mer därtill. Liten summa för så mycket hjälp.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113023284

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att snirkla sig över vågorna fungerar nog i lägre fart samt om man har sjön framifrån.

Att ta sjön på bogen respektive rakt framifrån är ju det bekvämaste, det har jag också märkt.

Tyvärr är det ju svårt att undvika sjö från sidan när man håller till på södra västkusten. Ska man Norr eller Söderut och västan blåser så har man nästan alltid sidsjö eller snett bakifrån. Har man tur så blir det snett framifrån. Någon skärgård att gömma sig bakom finns ju inte. Och det är väl det litegrann som jag undrar över, är det någon fara att ha sjön från sidan i kuling typ? En del vågor är ju rejält branta, men någon i närheten av båtens höjd har jag aldrig sett, 2,5 meter kanske på sin höjd...

Sen är det klart att det känns värre att stå uppe på fly när det gungar jämfört med att sitta nere i en båt...

Har införskaffat boken enligt tipset, verkar intressant. Ska se om jag hittar några konkreta tips. Mycket om segelbåtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som tidigare skribenter har skrivit är det väldigt praktiskt att (särskilt om man ska på diargonalen mot vågorna) köra något snett mot vågorna i vågdalarna och sedan lägga sej nästan på tvären på vågtopparna för att sedan gå tillbaks till något snett efter toppen.

Kör jag rakt emot sjöarna brukar jag dra på i vågdalarna och köra upp på vågen, dra av gasen precis i rätt tid vid vågtoppen (innan det blir ett hopp) så att fören glider ned och lägger sej utan att båten stampar. Sen drar jag på gasen igen, kör genom dalen och låter nosen dippa ned innan man kommer till läget då stäven siktar mot stjärnorna. Gången blir mjuk och man kommer fram i hyfsad fart.

I övrigt ska man helt enkelt inte ge sej ut i hårdare väder än man känner att man själv och besättningen klarar av och känner sej trygga i. Det är ingen som kommer tacka dej om du ger dej ut i väder som varken du eller båten klarar av...snarare blir de som eventuellt behöver hjälpa till irriterade och får ta onödiga risker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas 1 tack för tips om en bra sida

 

Ser att filmen är från Bronholm, och bornholm angörs a l l t i d  på läsidan.



Senast ändrad av Marrexxx | 06 februari 2011 | 16:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...