Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
patrikholmqvist

Hur mycket batteri behövs.

Rekommendera Poster

Hejsan har fått tag i två st 225Ah Volvo Lastbilsbatterier.

Nu är frågan har en Ancas Queen 24. Kommer det och räcka med 225Ah eller ska man ha båda i båten allså 450Ah.

Om jag har båda så var tanken att jag ska ha en som backup, att jag har en brytare så jag kan välja batteri 1 eller 2 och inte ha båda på. För att min laddare en CTEK M200 bara klarar av 300Ah. Känns lite saftigt och punga ut med pengar till en till laddare. :-D

Ni får gärna berätta vad ni har för batteri och hur länge ni klarar er med dom batterier ni har. Och vad som går år ström.

// Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

225 ah  känns som att det borde räcka ett  tag, men hur som helst så kan du ladda bägge batterierna samtidigt med den laddaren, det tar bara lite längre tid. Jämför med solpaneler som bara  laddar med några amp men det blir fullladdat ändå.

Vi har 4x75ah (300ah) till att driva kompressorkylbox och en Ebersprächer D4 och 2x25watts solpaneler dock aldrig laddning via landström och det fungerar bra. Om man vill pressa batterierna så skulle det nog gå bra med 2x75ah men det är bra att kunna ligga ett par dar utan att behöva ladda och solen skiner inte heller alla dagar. Batterierna får också längre livslängd om dom inte behöver ge allt dom har.

Henrik

Senast ändrad av henriknil | 31 januari 2011 | 21:28

Senast ändrad av henriknil | 31 januari 2011 | 21:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som overkill många klarar sig med 2st.75A Batterier, fast det är ju klart det beror också hur mycket du har som drar ström. Skriv vad du har så får du säkert en massa bra råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag försöker alltid få i så mycket kapacitet som får plats i båten och som plånboken klarar av.

Tänk på att ett batteri aldrig ska laddas ur mer än till hälften och det betyder för din del ju bara 112 Ah.

I min sprillans Saga satt det två 90 Ah förbrukarbatterier. Jag ska nu klämma in så jag får fem 90 Ah förbrukarbatterier. Med dem och två 45 W solpaneler räknar jag med att kunna ligga stilla i fyra - fem dagar med kyl och värmare och lite belysning och pumpar.

Sen måste jag hitta fler ställen att ha batterier på ;-)

Men det handlar som sagts ovan om hur mycket man förbrukar. Har du bara en lampa tänd på kvällarna och ingen kyl eller värmare klarar du dig säkert med bara det ena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 400 Ah i förbr.banken, 2 x 60W solpaneler och klarar mig bra utan landströmsladdning

i stort sett hela säsongen. Kylen står i bland på även vid bryggan (om jag vet att vi ska ut igen inom någon/några dagar), TV-n går nog ett par timmar per dygn halogenbelysning , lite dator och värmaren någon gång då och då. Kan utan problem ligga still 3-4 dygn i naturhamn om solen inte lyser med sin frånvaro hela tiden- låg inblåsta 2,5 dygn i somras utan sol( då gick värmaren varje kväll lite på morgonen) och då var det gott att ha lite kapacitet i batteribanken att knapra på.

Så mitt råd är också att du stoppar i så mycket batterier du får plats med om du planerar att ligga mycket i naturhamn.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja batterier kan man inte få för mycket av. Platsbehov och tyngd är nackdelen annars bara fördelar:

Batterierna håller lite längre då de inte laddas ur så mycket.

Energieffektivare. Peuknertseffekten, dvs lägre strömuttag per batteri ger lite mer energi till förbrukning.

Tar emot generatorns ström bättre. Ett batteri tar inte emot mer än c:a 10% av Ah-talet. 75Ah tar som medel emot c:a 7,5A. Mer i början och mindre när batteriet börjar bli uppladdat. De sista laddningsprocenten klarar solcellerna av. 

Mer kräm till nödstart. Glöm inte startkablarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hyllar också principen - så många batterier jag får plats med. Just nu har jag 3x75 110 Ah i två grupper plus startbatteri. 2 st solcellspaneler på 25 w med var sin Maxpoverregulator, Har ytterligare en solcellspanel, som jag inte monterat än.

Förbrukare är förutom belysning är autopilot, dator, kyl, värmare och en del instrument. Hur länge jag klarar mig utan tillkommande laddning som motorgång eller landström vet jag inte. Men jag har klarat mig länge (många sommrar) utan att få brist på ström.

Sist jag hade strömproblem - jag tror det var augusti 2008 - det var mycket begränsad kapacitet på mina tre batterier, och eftersom de var några år (4) så trodde jag att dom var slut. Gick in till Björlanda Kile, Kopplade loss de gamla batterierna och bar dem till återvinningen. Batterier är tunga om man skall bära dem en bit. Gick sen och köpte tre nya batterier och kopplade in dem i båten. När jag fortsatte min seglats konstaterade jag att det var nästan lika dålig kapacitet på den batterigruppen som innan bytet.

När jag kollade kom jag på anledningen. Det första batteriet satt lite för sig själv, sen är det en halvmeter till dom andra två. När jag hade gjort ett jobb i båten vintern innan hade jag plockat ur de två batterierna för att komma åt. Kopplade naturligtvis bort kabel som gick från det första batteriet till det andra på plussidan för att det inte skulle ligga spänning på den lösa kabeländen. Den kunde ju, om jag hade otur, komma i kontakt med minuskabeln.

När jag satte tillbaka de två batterierna kopplade jag in alla kablarna vid de två batterierna, men la inte på kabeln vid det första. Jag hade kört med bara ett batteri inkopplat och hade följdaktligen bara en tredjedel av batterikapaciteten. Troligtvis hade jag slängt tre ganska skapliga batteri. Jag orkade inte segla tillbaka till Björlanda Kile för att leta upp mina tre kasserade batteri. Och de hade ju ändå hängt med i fyra år.

Nån tänkare har sagt; av skadan blir man vis, men inte rik. Och man skall inte gråta över spilld mjölk.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack så jätte mycket för all info.

Jag har mest LED belysning i båten. Nästan alla lampor ink lantärnor är i LED. Och kyl/frys är ett 110L skåp som jag ska driva med Gasol. (kan ha land 12v också men tanken är gasol) Tänkte slänga in en P11 eller P6

Hade tänkt mig TV också men står över det tills framtiden har dok dragit ett 12v cig uttag till detta. Sen kommer man väl ha lite mobilladdning och kanske en dator på ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som det ser ut nu så blir det så här.

Slänger in båda batterierna och kommer att driva starten men ena batteriet och ska kunna ha det som en backup till förbrukningen. Ladda ska jag göra ett batteri i taget. Så är jag i land så får jag ha en switch som jag slår över från batteri till batteri.

Funderar också att kanske slänga upp solceller om dom får plats. Möjligen på taket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ladda ett batteri åt gången??

Koppla in ett kraftigt relä mellan batteriernas -pol och dra manöverströmmen till relät från generatorns laddlamsuttag så laddar du båda med generatorn när motorn går.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter menar nog att han ska ladda ett batteri åt gången när han ligger för landström, men det går säkert lika bra att ladda bägge två samtidigt med batteriladdaren och vid motorgång borde ju bägge batterierna också vara inkopplade till generatorn så dom får laddning. Annars så köp ett nytt startbatteri på ca 75 ah och använd lastbilsbatterierna till förbrukningsbank.

Montera även ett skiljerelä mellan batteribanken och starbatteriet.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp tanken med det där var inne i land. Förstå det som att laddaren inte kan ladda 400-500Ah.

Och själv klart så är tanken att båda batterierna ska laddas under drift.

Tack för tipset ang kopplingarna 

Nu är jag på BB och tar hand om två knottar som precis föds för ca: 15h sedan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis

Vi kan nog konstatera att du behöver all energi du kan få de nämaste 15-20 åren.yes

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha ja man skulle behöver några 100st 1000mWh batterier för att orka med allt :D

Men det är otroligt härligt och roligt också.
Mycket pysslande med tider hit o ditt för att hina med, men bamse roligt är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...