Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
loke67

Sprucket trä

Rekommendera Poster

Har börjat slipa ner överbyggnaden på min Svemax och på ett ställe så har trät torckat/spruckit i sär i en skarv mellan två teak plankor. Sprickan är ca 15cm lång och 2mm bred. Vad gör man åt detta? Kommer slipa trä rent och sedan ska det  lackas men hur gör jag med sprickan. Dels är det inte så snyggt samt att det i dag läcker in vid kraftigt regn.

Mvh jonny

Senast ändrad av loke67 | 30 januari 2011 | 19:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinepoxy med en filler i svart eller åt det bruna hållet är svaret.
Försök att skrapa rent med t ex ett bågfilsblad i sprickan. Pensla sedan på oförtunnad epoxy, vänta en halvtimme, lägg sedan i epoxy blandad med filler med en spackelspade så det verkligen fyller sprickan på djupet. Låt härda, slipa. Spackla mer vid behov.

Sedan kan du olja och lacka som tänkt.
Eller, eftersom det är teak bör du skippa oljan.
Sök på lacka teak i forumet för tips.

OBS! Epoxyns härdtemperatur!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det verkligen teak i den överbyggnaden ?

Jag har för mig att det är mahogny.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu blir jag osäker. Tycker nog att det ser ut som Teak men jag är ingen expert. Antog att allt trä på båten var teak är det någon som vet säkert??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är teak eller mahogny har ingen betydelse för reparationen som peter föreslog. Du skulle kunna ta slipdamm av trät som fyllnadsmedel. Då får epoxyspacklet träfärg.

Har du nån bild på båten och överbygget?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja mahogny rör sig mer än teak, så att använda en hård lagning funkar nog bäst på teak.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tro mig, det går jättebra med mahogny också.
Jag har provat.
Mahogny är f ö väldigt stabilt för fuktrörelser.
Efter lagning slipar man och oljar, sedan lackar man mahognyn, men teaken oljas som sagt inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då blir det till att inhandla lite epoxyspackel och prova med, slipdamm att blanda i för att få till färgen finns ju i överflöd ;o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall du blanda i nåt fyllnatsmedel, så är det ren epoxy som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken olja och lack använder Du till mahogny i ett sådant fall?

Du hade rätt i att det gick lacka teak i minusgrader. Jag lackade i -13º, lite tungstruket och lång torktid men mycket bra resultat. Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt lite olika oljor.
enklast är att man kör på ordentligt med kinesisk träolja, men den härdar så fort på ytan att man måste lägga på ett par gånger per dag för att inte få yta som gör att träet slutar suga, men har man frejorna hemma är det lätt. Annars har jag kört med rå linolja och balsamterpentin blandat 50-50, lagt på tills jag inte orkar mer (fem-sex vändor..?) och sedan torkat bort överskott, och avslutat med en sväng kinesisk träolja för att stänga in linoljan. Sedan väntat någon vecka, torkat av med T-röd och kört på med lack. Det har blivit lite olika sorters lack genom ården, men Hempel Classic Varnish funkade bra på Misilen tyckte jag - utvändigt alltså...

Fast, innan lack har jag betsat mahognyn för att slippa att man upplever att mahognyn bleknar i solen och blir gulaktig med tiden. Egentligen ska man betsa innan oljning, men jag tycker det är lättare att få en jämn ton efter oljningen. Jag lägger alltid på bets med en trasa, det är för svårt med pensel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...