aantonh 0 Postad 30 Januari , 2011 har en 4.10 meters båt som skulle behöva en båtvagn, någon som har tips på hur man lättast bygger en vagn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 31 Januari , 2011 Kanske låter lite kaxigt, men allra lättast är nog att köpa en vagn. Båtvagn till en sådan liten båt är rätt billig. Jag köpte själv en vagn hos båtochtrailer, tror jag betalade 4900:- plus 350:- för stödhjulet. Var visserligen ett par år sedan. Finns ju massor av andra tillverkare och butiker också. Sådana här vagnar har dessutom rätt bra andrahandsvärde så om du säljer vagnen får du nästan tillbaka pengarna. Efterfrågan är rätt stor, då de passar allt från roddbåtar, mindre styrpulpetare m.m. Har sett en del som tagit ett gammalt husvagnschassise och monterat dit rullar, vinchtorn m.m. Finns ju även de som tagit en stel bakaxel från någon gammal bil och helsvetsat ram, monterat fästen för körullar, stödhjul etc etc. Räkna dock med många timmars jobb. Själv hade jag aldrig gett på mig det. Förutom arbetet kostar det ju en slant att köpa alla järnbalkar, bakaxel, hjul, vinsch m.m. Bara mina åsikter.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Januari , 2011 Jag har presis avslutat arbetet med en 30 trailer till min lillbåt. Hjulspindlar kulhanske och rullar från hjula, opelhjul från skroten,fyrkantsrör från en smidesvekstads skrotlåda. Fyra fem kvällars roligt arbete, jag har tillgång till alla maskiner, men man klarar att bygga en trailer med bara en vinkelslip handborrmaskin och en simpel svets. Galvningen är det som skulle kostat lite, men jag har bara målat min, den håller min tid och lite till. Byggde till stora båten för 25 år sedan, den har jag målat 2 gånger under tiden och den är inte sönderrostad ännu. Däremot har jag fått byta kulhansken för att någon roat sig med att köra över den med lastbil. Detta var lite allmän info om min trailer. Till trådskaparen; Kolla på andras trailers och ta dom ideer som du tycker är bra, sedan har du några intresanta kvällar framför dig. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 31 Januari , 2011 Det svåra är väl att få det rakt och bra? Använde du jigg? Att låta bli att galva kan man ju förstås göra, eftersom det är rätt dyrt. Nog inte många hemmabyggen som blir galvade... Det trista är ju att det kan rosta rätt duktigt inifrån och ut. Att komma åt och måla på insidan är ju av naturliga orsaker rätt svårt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pajas 0 Postad 1 Februari , 2011 Hejsan. Jag byggde min vagn i aluminium. Dock så är det en gammal saab-axel som jag kan byta när den rostar/skär ihop i lagren. Köpte kulhandske, kölrullar och gummihjulen på jula. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 1 Februari , 2011 Jag tog bort själva huset från en husvagn som jag fick. Behöll underredet och satte stöttor så inte båten tippar. Dock har jag större båt och segelbåt men det borde ju fungera likabra med en mindre motorbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 1 Februari , 2011 Fanns det inte en artikel om detta i Praktiskt Båtägande ganska nyligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aantonh 0 Postad 3 Februari , 2011 okej! då kanske man borde kolla efter en husvagnsbotten, någon som vet någon skrot som tar in det i stockholm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 4 Februari , 2011 Skippa husvagnsbygget. Det blir för stort och otympligt till en så liten båt. Kopiera en Fogelsta buv 502 istället. En enkel och lättbyggd variant utan för många delar. Köp delarna på tex. Jula el. liknande så har du en billig vagn om du svetsar lite själv. Kolla upp vilka rördimensioner rullar och kulhandske m.m. ska sitta på innan du köper järnrören så kan det bli riktigt bra. Köp ett par fräscha hjul på skroten tex. någon oanvänd reservhjulsfälg så har du snart en vettig båtvagn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aantonh 0 Postad 4 Februari , 2011 okej det låter fan mycket bättre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 7 Februari , 2011 Är ungefär en sådan vagn jag refererar till ovan. Skillnaden är bara att Fogelsta vagnen är något dyrare och desssutom ansåg jag den vara något sämre. Färre kölrullar (2 istället för 3) och dessutom sämre stävstöd, i övrigt i princip identiska. Jag måste fortfarande säga att jag inte riktigt ser nyttan/fötjänsten att försöka tillverka något dylikt själv. Visst, om man har massor av tid som man inte vet vad man ska göra med, men knappast annars. En sådan här vagn kostar ju inte en förmögenhet direkt - runt 5 - 6 tusen. Ska man bygga själv måste man ju inhandla begagnad bakaxel från skroten, 500 spänn? Två hjul 500 spänn till? Kulhandske 300?, vinsch 300?, kölrullar plus sidostöd 600? plus en mängd järnbalkar i lite varierande dimension och det blir ett antal löpmeter när man lägger ihop allt, säg minst 1000 bara där. Sedan handlar det väl om minst en heldags jobb med att kapa och svetsa ihop allt. Sedan ska det ytbehandlas, helst galvas om inte hembygget ska rosta sönder redan första säsongen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Februari , 2011 Kopierar in frågan en gång till så att Sparre kan se den! Några kvällars roligt arbete som kostar minimalt, varför ska vi taifrån frågeställaren det? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 7 Februari , 2011 Är väl inte ute efter att ta ifrån frågeställaren något? Jag bara ifrågasätter nyttan med projektet Rent ekonomiskt förefaller det ju inte vara någon pangaffär direkt, förutsatt att man inte kan få delarna gratis. Dessutom tror jag att det kan vara rätt svårt att få rakt och fint. Allt beror förstås på vad man har tillgång till och hur pass händig man är samt vilket resultat man kan acceptera. Jag uppfattar det inte som att frågeställaren har så mycket erfarenhet (av frågan att döma). Har man däremot delarna liggande eller kan få dem gratis, så visst men det handlar ju om många timmars jobb.... Bara som jag resonerar, men jag har full respekt för att det kan finnas dem som resonerar annorlunda och det är väl där diskussionen tar sin början? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aantonh 0 Postad 7 Februari , 2011 haha helt rätt! jag är inte erfaren att bygga båtvagnar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 7 Februari , 2011 Fastnade lite på Biltema... 2st 41030 Axeltapp 189,00 kr 378,00 kr 1st 41207 Kulkoppling 199,00 kr 199,00 kr 1st 15880 Båtstöd 399,00 kr 399,00 kr 2st 25140 Kölrulle 100 mm 29,90 kr 59,80 kr 1st 25122 Stävstöd Mått: 50 x 85 x 80 mm. Hål: 34,90 kr 34,90 kr 1st 30051 Vinschar Med 4,5 m x 50 mm band, 199,00 kr 199,00 kr 2st 41163 Luftgummihjul med plåtfälg 4,80 x 8. 2 269,00 kr 538,00 kr Summa: 1.807,70 kr Då är det väl bara lite järnmaterial kvar? Ev. ett stödhjul också. Vill man snåla ytterligare så kan man skippa båtstödet och ta två sidorullar och en kölrulle men då mister man justerbarheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 7 Februari , 2011 Beställ nu inte min lista rakt av utan tänk själv. Jag tänkte mer som inspiration. Jaa flera har väl synpunkter på vissa Biltemaprodukter men det lämnar vi i någon annan tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 8 Februari , 2011 Jag köpte en ny eu kärra 8900kr, behöver inte besiktas på 4år, 45kr i skatt får köra 80km/h. Lätt värt pengarna enl. min åsikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 8 Februari , 2011 Det tror jag med Appropå Biltema förresten. Såg att de har jättenkla båtvagnar till salu. Absolut inget man vill köra någon längre sträcka på allmän väg, men duger säkerligen för upp och nedtagning för en mindre båt på 4,10. Har för mig att de bara kostar runt 2 tkr. Dessutom galvad... Hade jag haft behov av ny trailer/båtvagn idag hade jag nog också köpte en sådan där EU-vagn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 8 Februari , 2011 Om båten är lätt kan detta kanske vara ett alternativ: http://www.jula.se/batkarra-dinghy-trailer-126482 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser