Lillebror 0 Postad 6 Oktober , 2004 Vi har köpt en Windy 43 och har inte haft en sådan här stor båt förut. Vad behöver jag för att få köra den? Skulle vara tacksam för lite tips gällande lite kurser, förarbevis mm. Vad krävs och vad kan vara bra att skaffa innan nästa säsong! Tack på Förhand Dan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 6 Oktober , 2004 43 fot, det är väl 12 meter det? Om båten är mer än 12 meter lång OCH mer än 3 meter bred behövs kustskepparexamen, som man tex. läser in på ett studieförbund, tex medborgarskolan, sjösportskolan, folkuniversitetet el.dyl. Jag tror att man måste tenta förarbevis också, men det är första delen i samma kursbok (Kurs och Bäring). Praktikövning är inte obligatorisk för förarbevis, men anbefalles varmt. Är båten mindre än 12x3 behövs ingen formel kompetens, tyvärr.... ;-) Jag rekommenderar dessutom båtmekanikerintyg, som jag just nu går själv. Mycket matnyttig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbon 0 Postad 6 Oktober , 2004 En rättelse bara 12 * 4 meter ska det va ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 6 Oktober , 2004 Ajaj... så går det när fingrarna slinter före tanken på tangenterna och man skippar korrekturläsningen... F'låt!! :oops: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 6 Oktober , 2004 Om du köpt en Windy 43 Typhoon är den bara 3,90 bred, så rent formellt behöver du ingen kompetens för att framföra den (man anar varför den inte är bredare...) fast bara för att man får framföra den utan nautisk kompetens betyder inte att det är smart att göra det. Jag skulle satsa på en kustskepparexamen ändå, åtminstone förarbeviset. Båten?!!, http://www.windy.no/range/43_typhoon_technical.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 7 Oktober , 2004 Håller helt med. En såpass stor bår inbjuder ju till litet längre turer över öppet hav och då är det värdefullt med den fördjupade kunskap i navigation m.m. som kustskepparen ger. Själv tänker jag gå kustskepparen till vintern, fast vi bara har en 24 fots snipa. Det är så mycket roligare att vara på sjön om man vet att man behärskar det man behöver och litet till. Dessutom träffar men trevliga människor på dessa kurser... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser