Gäst Matte1234 Postad 30 Januari , 2011 Ny och ny förresten, har under hösten köpt på mig en Volvo penta v8 5,7liter -99 med SX-M drevet. Nu börjar det ju snart bli dags att planera ut motorbytet.. Den skall in i en Fjord 21DC, tröttande tillslut på den gamla B23an. (AQ145A), när backslaget inte längre ville. I alla fall, denna motorn har stått still i 3år och jag funderar lite på vad som skulle behövas bytas på den innan jag stoppar i den, mest så jag inte missar något viktigt. Det som kommer bytas/ blivit bytt är: Oljefilter, olja, bensinfilter, tändstift, rotor, fördelare, impeller, bägge bälgarna, packningar till runt drevet, växel oljan.. Något jag har missat tro? Avgaslimporna såg ok ut, så de kommer bara planas ner, med nya packningar.. Sedan blir det nya instrument, kablar och reglage. Köpt en adapterplatta också för sx drevet är tydligen mindre än det gamla 280-drevet. Thats it? Om någon också har lite generella tips angående bytet så tas det gärna emot.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 30 Januari , 2011 Frågan är hur gamla de befintliga limporna är och hur mycket gods som rostat bort...kanske är läge för nya limpor innan motorn sitter i båten. Är motorn sjövattenkyld eller sötvattenkyld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 1 Februari , 2011 Hej. När gammel mototor/drev är ute passa på o gör rent ev måla om motorrummet,samt se över styrningen när det finns gott om plats. Lycka till Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser