Riro 116 Postad 30 Januari , 2011 Har köpt en mineralolja till min MD 21B med följande specar: API SJ / CF-4 / CF, ACEA A3/B3, A3/B4, E2. Även såld under andra namn som: MB 228.1. 229.1, Volvo VDS, MAN 271 Motsvarar även:VW 505 00, MTU.W5 Synpunkter på om jag har köpt fel olja och i sånt fall varför? Kravet enl. motorns instruktionbok är SAE 30 CD /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 116 Postad 30 Januari , 2011 Priset är 129:-/5lit och vad jag förstår så överstiger specarna vad som krävs (SAE 30W eller 20W20, API CD) med god marginal. Vill inte snåla och köpa en billig och dålig olja, men vill inte heller kasta pengar i sjön på något som varken gör till eller från på en gammal dieselstånka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Januari , 2011 Vad är det för viskositet på oljan du köpt? Klassningen räcker nämligen till o blir över men jag kan tänka mej att din gamla diesel inte vill ha alltför tunn olja om det har specats en rak 30 olja en gång i tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 116 Postad 30 Januari , 2011 Oj glömde i hastigheten skriva det, 15W 40. Det finns alla data på den här länken under Pennasol Super Dynamic 15W 40. http://www.pennasol.de/pen/content/blogcategory/14/18/lang,en/ Jag har köpt den på Lid'l under namnet 5W CarCare men har efter lite googlande konstaterat att det är samma produkt. Tillverkaren (raffinaderiet) står också angiven på förpackningen som även den är identisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Januari , 2011 15W-40 är nog inte för tunt utan kommer funka bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser