Impellern 0 Postad 30 Januari , 2011 Hej, Funderar på att köpa en ny Buster XXL och har därför tittat lite på priser här i Sverige. Av en slump tittade jag även på priser i Finland. Sverige (nypriser) Utan motor: 290 kkr (2011) Med 115 hk Yamaha: 420 kkr (2011), 390 kkr (2010) Med 150 hk Yamaha: 460 kkr (2011) Finland (nypriser i kkr, 1 euro=8.9 kr) Utan motor: 210 kkr (2010) Med 115 hk Yamaha: 310 kkr (2010) Med 150 hk Yamaha: 340 kkr (2010) Har någon en förklaring till varför prisskillnaden mellan Sverige och Finland är så stor? Det känns som om jag missat något (moms, tull, ...?). Även med ca 10% avdrag på de svenska priserna för att de svenska båtarna är av årsmodell 2011 och de finska av årsmodell 2010 så är prisskillnaden stor (både de svenska och finska båtarna är av nya modellen av Buster XXL). Som jag ser det så är det bara att ta med en trailer på Finlandsbåten över till Åland/Finland och köpa båt där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 31 Januari , 2011 Kul! Är väl bara att importera rakt av för Finland tillhör ju EU. Ska inte tillkomma vare sig moms eller tull då. Själv har jag aldrig tittat i Finland. Däremot ser det ju oerhört billigt ut i USA. Ofta bara hälften mot här och ibland ännu billigare. Jag tycker båtar är sjukt överprissatta i Sverige. Ju äldre båtarna blir desto tydligare blir det, men även fabriksnya båtar är ju ofta billigare utomlands. Borde ge upphov till affärsmöjligheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 31 Januari , 2011 Hej och välkommen till MG! (det är ju ditt första inlägg här) Jag blir förvånad over den stora prisskillnaden och känner väl att det enda som blir krångligare om man köpt båten på annat ställe är reklamationer och sånt och då känns inte skillnaden speciellt motiverad. Gör som du tänkt: Ta en trailer på färjan och kom tillbaka med känslan av att ha gjort en bra affär! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 1 Februari , 2011 Helt klart intressant, men skillnaden känns så stor att det känns som den Finska momsen tillkommer i priset. Har ingen koll på vad den kan ligga på men är rätt säker på att den är lägre än i sverige. Någon som vet hur det ligger till? Har själv funderat på att byta till ett Finskt märke så den här tråden känns riktigt aktuell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 1 Februari , 2011 Sen får man ju titta på Forex växlingskurs, den får du ju även betala om du går till banken(förhandlingssak iofs). Den ligger för närvarande på 9:20. Det gör ju lite skillnad mellan 8:90 o 9;20 om man ska shoppa för säg en halv mille. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 1 Februari , 2011 Forex säljlkurs blir inte rätt. Det är bättre kurs hos banken. Tex för mig som har Swedank så skall man titta på valutakurser checkar för kurs vid överföring. Idag tisdag morgon Swedbank 8.92. Forex 9.20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 1 Februari , 2011 De finska priserna du hittat verkar vara lite föråldrade, lite har de allt stigit för 2011. En XXL med 115 hk Mercury XLPT Optimax ligger på ca 35200¤. Priserna som anges på återförsäljarnas hemsidor innehålles den finska momsen, det lär vara förbjudet att ange priserna utan moms... Det lönar sig ändå att ringa runt bland återförsäljarna och kolla. Flera återförsäljare ger dessutom möjlighet att fritt välja mellan flera motortillverkare. Venepori där jag kollade hade som valmöjligheter Honda, Yamaha, Suzuki, Mercury och Evinrude. PS. Det går ofta att handla på svenska i kuststäderna mellan ungefär Borgå och Åbo, likadant mellan Kristinestad och Karleby om du bor i norra Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jerkerg 0 Postad 1 Februari , 2011 Skall du köpa ny båt i Finland, måste du köpa den uta Finsk moms, och erlägga svensk moms i sverige!. Beg båt, moms i Finland. Se: Skatteverket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 1 Februari , 2011 För det första antar jag att man måste betala moms för att kunna försäkra den i Sverige? Annars kunde man kanske köra hem den själv och tjäna en slant... Här finns reglerna för köp av båt i EU-land. http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/kopanybilbatmotorcykelflygplan.4.3a7aab801183dd6bfd380005738.html Kan man då som privatperson ens köpa något i Finland utan att betala moms där? För man vill ju inte köpa en båt inkl. moms i Finland och sedan betala igen här i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 1 Februari , 2011 Kan man då som privatperson ens köpa något i Finland utan att betala moms där? För man vill ju inte köpa en båt inkl. moms i Finland och sedan betala igen här i Sverige. Jag tror att du inte behöver betala Finsk moms eftersom du ska använda den i sverige. Det ska visst gå att ansöka hos den Finska motsvarigheten till handelskammaren när man har papper på att man har betalat i momsen i Sverige. Det här är jag inte helt säker på men någon kanske vet med säkerhet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 1 Februari , 2011 Edit: Senast ändrad av Pontus_pf | 01 februari 2011 | 14:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 1 Februari , 2011 Finns det ingen motsvarighet till hur man ofta gör med mc! Är mc'n ny blir det moms men har det gått mer än 500 mil så är det lugnt. Om båten inte räknas som ny kanske det finns en motsvarande regel för båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 1 Februari , 2011 Menar du att man bara ska gå in i butik och säga hej jag vill köpa en båt av er, fast dra av momsen så att jag får den billigare? Eller menar du att man ska ansöka om ett papper hos Finska motsvarigheten till handelskammaren, och sen visa denna för båthandlaren i Finland, och så drar båthandlaren dra av momsen när han ser pappret? Edit: För det första så vet jag inte vart man hittar alla dessa billiga båtar, men hur ska man tolka reglerna på skatteverkets hemsida. Men om jag köper en båt under 7,5 meter, vad är det för skillnad på relgerna då? Senast ändrad av Pontus_pf | 01 februari 2011 | 16:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kad300 0 Postad 2 Februari , 2011 Har hämtat en Flipper 630 dc, Mercury 150 optimax -01, köpte den i nov 2010 för 16000 euro, sålde den till en handlare i början december för 188000kr. Åkte på kryssningen Stockholm - Helsingfors, båten kommer till Finnland på morgonen sedan har du 7 tim på dig innan båten går igen så det gäller att planera, ca 6000kr bil trailer, hytt, tur och retur. Det är helt riktigt med att bankkursen är mycket bättre när man gör en överföring än tex Forex men det tar 3-4 arbetsdagar innan säljaren ser pengarna på sitt kontot, och man vill ju gärna titta på båten innan man betalar och man känner ju inte för att hänga i Finland i 4 dagar, så jag tog med mig stålar. Det obtimala är om du känner någon i Finland då sätter du in pengarna i förväg på dennas konto i Finland då får du bankkursen, sedan när du kollat på båten och allt är ok, hör du bara av dig till din Finska kompis som gör en överföring till säljaren som får pengarna direkt. Då slipper man också risken med om att båten inte va som man tänkt sig, och åker hem utan båt och har växlat massa euro som man får växla tillbaka till usel kurs i Sverige igen. Betala båten med Finsk moms om du köper nytt, om du inte är företagare, den Finska momsen är t om 2% lägre än våran, och helt enligt regelboken (inte som bilar som tex måste rullat 600 mil) Lycka till Rickard Senast ändrad av kad300 | 02 februari 2011 | 22:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 3 Februari , 2011 Nya skepp och båtar Ett fartyg som är längre än 7,5 meter räknas som nytt om något av följande villkor är uppfyllt: Det köps inom tre månader efter det att det första gången tagits i bruk eller det har färdats högst 100 timmar före köpet. M.A.O. köp något som är äldre än dom här två reglerna så slipper du fundera på moms överhuvudtaget, båtar under 7,5 m står det inget om så det borde bli Finsk moms på dom också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 3 Februari , 2011 kad300: Nu köpte du ju begagnad, men hur hittade du båten? Sökte på blocket-liknande sidor? Vet du någon sida där de säljer nya båtar? Eller begagnade... Jag letar själv efter en Flipper 630 HT men de begagnade jag sett så här års (inte så många) verkar inte vara några mäkrvärdiga priser på i Finalnd. På tillverkarens hemsida finns ju inga priser, om man vill kolla nypris. tindritus: Ska man tolka det som att köper man tex en Flipper 630 HT (6,3m, dvs under 7,5m) som i mitt fall så behöver man inte bry sig om moms? Bara att betala i Finland med deras priser så betalar man ju automatiskt finsk moms. Man behöver alltså inte bry sig om det är nytt eller ej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunkan58 0 Postad 3 Februari , 2011 Hej, har kollat mycket på båtpriser i Finland och de är klart under de svenska priserna. Båtfirmorna tex Sthlms-området tex Eriksson Marine hämtar många av sina begbåtar från Finland och lägger på minst 20-25% på det finska priset. Köper du en begagnad båt inom EU tex Finland slipper du moms och tull. Köper du ny båt måste du betala moms. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kad300 0 Postad 3 Februari , 2011 Hittade den på, supermarket.fi Man kan pruta riktigt bra Finska båtar som t ex Flipper, Bella, Buster om man köper begangnat, prutmånen på nytt vet jag inte. Ring runt till Finska handare om du skall köpa nytt, nästan alla kan prata Svenska. /Rickard Senast ändrad av kad300 | 03 februari 2011 | 10:57 Senast ändrad av kad300 | 03 februari 2011 | 10:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 3 Februari , 2011 Det verkar som så om man tittar på skattemyndighetens hemsida, enklast är nog att slå en signal till skatteverket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 3 Februari , 2011 Precis som Tindritus säger så är det enklast att börja med skatteverket och tullen. De finska myndigheterna har hemsidor på svenska: http://vero.fi/?language=SWE&domain=VERO_MAIN&path=5&article=0& http://www.tulli.fi/sv/index.jsp Några säljsajter: http://www.nettivene.com/ http://www.findit.fi/sve/default.asp http://www.vesille.fi/index.php?option=com_venemarkkinat&Itemid=52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kad300 0 Postad 3 Februari , 2011 Om du är privatperson är det finska momsen som gäller 23%, inga tull avgifter, bara och handla. Är båten är över 7,5m, skall man beltala Svensk moms om man skall följa alla regler men man får tillbaka den Finska momsen i efterhand, men vem har koll på detta! Är båten över 7,5m är det bäst att köra över Östersjön själv då den är för bred 2,40 har jag för mig är max på Finlandsbåten, alternativ att kontakta fraktbolag men det är ju många sura tusen extra. /rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aland 1 Postad 3 Februari , 2011 Du kan ju kolla upp priserna på åland (som tillhör finland) så kan du köra den över ålands hav så slipper du ta färjan över. Sätta på trailer i kapellskär beroende på var du bor.' Jag vet att det har sålts många nya Bella båtar härifrån, kunden hämtar den i mariehamn leveransklar i vattnet. http://www.kalmers.ax/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=148 Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser