Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
kennyplesner

En enkel elfråga

Rekommendera Poster

Hej!

Har en liten fråga angående att koppla in el i båten. Jag har tänkt mig att koppla in en strålkastare och ett ekolod på ett 12 V batteri i min motorbåt.

Förbrukningen är väl digt låg. Strålkastararen använde 0,55 W och ekolodet vet jag inte riktigt vad det förbrukar.

Men eftersom det inte är mer än detta jag ska koppla in, behöver jag bry mig om tjocklek på kablarna då? Det kommer som längst vara två en och en halv meter kabel mellan batteri och inkopplad pryl.

Vad säger ni? Har det någon roll vilken sorts kabel jag använder?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen finns det ingen strålkastare som förbrukar bara 0,55 W det är nog 55 W.

Använd relä precis som man gör på bilar. Om du laddar batteriet från motorn så bör det fungera alldeles utmärkt. Om inte så måste du räkna.

H/b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

55 W är ca 5 Ampere.

Normalt använder man 2,5 m2 ledningar är det gäller 12V i båtar till det mesta, Gärna förtenta om man vill ha låmg livslängd,

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

öhhh

Gäller inte effektlagen på sjön, P=U*I. Max i en 1,5mm2 kan du ha 13A, alltså 12*13=156W. Ledningsresistansen i detta är väl ändå försumbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej ledningsresistansen är INTE försumbar när det gäller lågspänning som 12V. Ta i med så grova ledningar som går med hänsyn till installation och anslutningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturligyvis gäller ju ellära i tillämpliga delar för 12 V likström, men som Anders säger så är spänningsfalet inte försummbart.

Det finns ju sofistikerade sätt att räkna ut ledningsareanm men i praktiken lägger man alltid 2,5 mm2 cu-kabel om inte förbrukarna är större. Man skulle väl kunna tänk sig lägga klenare area för enstaka lysdioderbelysningar, men inte för förbrukare som drar 5 Apere.

tommy

yrkesskadad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

rCu = 0.0175
i = 5
längd = 4
area = 2,5mm2
rl = (rCu * längd) / area
rl = rl * (temp>15?(1 0,004*(temp-15)):1)
u = rl*i

spänningsfallet i det här fallet blir 0,14 Volt om temperaturen är 15 grader. Skulle temperaturen vara högre ökar resitansen med 0,4% per grad över 15c.

Jag skulle ändå ha dragit 6mm2 så kan man stoppa dit en betydligt större lampa i framtiden. men 2.5 fungerar nog ypperligt. Glöm inte bort att säkra upp med säkringar så nära batteriet som möjligt.

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

En synpunkt  att tänkas på är kvalisorten på kabel och skor med tanke på saltet etc.. Skydda rena metallytor från korrision genom lite Tectyl eller bra täta/ genomföringar, skor och klamma väl. Alla ingenjörer får väl räkna rätt men kolla vad man satt i bilen! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...