Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Peraero

Cupé värmare i segelbåten?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag är ny här =) Köpt en Monark 540 -77 Nu. Och lääängtar efter isfritt hav =)

 

Frågor kommer fram hela tiden. 

 

Och nu undrar jag...

För att få värme i båten när man ligger vid någon hamn (med el) Så tänkte jag att det vore perfekt med en http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=155690791

 

Vad tror ni om denna idén?

 

Tacksam för hjälp.

 

MVH Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, det funkar alldeles utmärkt för att få lite värme.

Ett problem kan vara att elnäten på bryggorna inte är dimensionerade för belastningen av elvärmeelement och om ytterligare några kommer på samma briljanta idé löser säkringen ut. Inte populärt bland övriga på bryggan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kupevärmare är mera en nödlösning o lite av en chansning att det kommer att funka då den drar rätt mkt el. Är ni flera båtar som kommit på samma ide så är risken rätt stor att säkringen på bryggan löser ut. Värmeljus är bra, finns värmare typ en plåtlåda som man sätter ett gäng värmeljus i,  Värmeljus är annars sånt som alltid är bra att ha i båten. Sen har du tex heat pal från origo funkar också bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du använder Heat Pal eller värmeljus... ja allt med öppen låga så se för guds skull till att du har bra ventilation öppen. Några värmeljus eller en Heat Pal drar kopiösa mängder syre. Folk har dött när dom har eldat i trånga utrymmen och haft för dålig tillförsel av luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ till kupevärmare men som är lite snällare mot elnätet är en frostvakt.

Förbrukning 200-400w kostnad ca 200:- ger ett bra tillskott på värme i en liten båt.

har själv en sådan monterad i servicebilen kopplad v ia inverter till 12 batteriet.

ger skön värme kalla dagar när bilen står parkerad.

Kanske inte läge att köra på 12v mer än några timmar, men det räcker för mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! 

 

Okej, då förstår jag, viste inte att det va så dåliga säkringar i hamnarna... Värme ljus verkar farligt om man ser till det med syre... Får fundera vidare.

 

MVH Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är nog de som har ansvar för ekonomin i hamnarna inte speciellt glada om man kör elvärme i båtarna. Det brukar ju stå skylltar att man baea dår använda strömmen till batteriladdning,

tommy

som själv har både elektrisk värmefläkt och vattenkokare ombord - och använder, åtminstone det senare, mycket flitigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syrebrist i båten är inget att oroa sig för, då skulle det ju dö massor av människor i sina båtar hela sommaren varje sommar,

En människa som sover förbrukar 15 - 20 liter ren syrgas per timme, dvs 75 -100 liter luft per timme. Om en hel familj sover i en mindre båt (kanske 25 fot) skulle familjen dö. När hände det senast? Man vaknar när koldioxidhalten stiger (syre kol --> koldioxid) eftersom man blir andfådd.

När man talar om att någon dött av syrebrist är det nästan alltid så att dödsorsaken är kolmonoxidförgiftning. Detta kan inträffa om man har en dålig/trasig värmare i båten eller annan värmekälla som ger kolmonoxid i ruffen. Några värmeljus eller andra värmekällor med öppen låga ger mycket sällan någon vidare mängd kolmonoxid, men man ska inte sitta i ruffen och grilla med glödande kol, då kan man dö, men inte av syrebrist utan av kolmonoxidförgiftning.

Skaffa en värmare som är ok i små utrymmen,  exempelvis
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152280467

 Lycka till men skyll inte på mig om du dör!
Det är viktigt att värmaren fungerar som den ska och är avsedd för ändamålet.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har iblandkört kupévärmare när det varit räligt kallt och jag bott ombord. En kupevärmare drar inte mer ström en en elpatron till en annan typ av värmare. Vår elpatron till kaminen är på 2 kV.

Köp dock inte första bästa billiga utan ta en som är tremostatstyrd och inte låter så förskräckligt. Be att få lyssna i affären.

Såg ett test på kupevärmare nyss och där varnade dom för Claes Olsons värmare då den var osäker och inte stängde av sig när den tippade. Den kan alltså börja brinna så jag avråder definitivt för köp av den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är som didigare sagts inte alltid bryggelen klarar 2000w tror inte att vi kunde köra vv beredaren 1500w i någon hamn i sommras (om vi inte låg själva) 

En kupevärmare med hög och låg läge kan därför vara bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett litet oljeelement, 750w på Jula. En helt perfekt lösning i hamn och när jag vill natta över nån natt vid vårrustningen. Ingen låga och inga syreproblem. Inte drar den så hiskeligt mycket heller att det bör bli problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också ett oljeelement som var den primära uppvärmningen. I en liten båt räcker det långt. Men som komplement när det var riktigt kallt  (bodde ett år i båten maj-sept) använde jag en termostatstyrd kupévärmare.

Alltså till trådskaparen - köp ett litet oljeelement ( Jula har supersmå på 600W) Det klarar du dig långt på, det låter ingentin och kan inte börja brinna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljeelement... Dum fråga kanske... Men vad är det för skillnad på elförbrukning/värme på Oljeelementet och en cupévärmare? Förutom att 600w respektive 1250w eller mer som cupévärmaren brukar ligga på.

 

MVh Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En elfläkt har ju en ganska öppen slinga som blir varm och fläkte blåser förbi luft som uppvärms. Om du tittar in i fläkten kan du se slingan som glöder röd när den är igång. En värmefläkt ger mycket snabb uppvärmning av luften, men den är också lite farligare ur brandsynpunkt.

Ett oljefyllt element är ju en plåtbehållare med olja i. Oljan värms upp av en elslinga, som i en elpanna. Oljan värmer plåthöljet, som i sin tur avger värmen till luften. Tar betydligt längre tid att värma upp, men när det väl blir varmt så är det en behagligare värme. Inget brännt damm som med en värmefläkt.

Jag har två små oljefyllda element som står med termostaten ganska lågt inställda i båten hela vintern när jag inte är där och jobbar. De håller en grundvärme. Jag har elen ansluten i en kompis sjöbod efter en egen undermätare, så att jag kan betala den strömmen jag gör av med.

När jag är där och jobbar kör jag med diselvärmaren som har luft som värmemedia.

Det är nog mera utrymmets storlek och isolering som avgör hur mycket energi det går åt att värma upp och hålla varmt ett utrymme.

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 02 februari 2011 | 18:15

post-945-1394236606,8212_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...