Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Braempa

Hyra ut segelbåten, RTC vs Blocket?

Rekommendera Poster

Tänker hyra ut båten i sommar för att få bidrag till driften... En First 40.7 fr 2003, hoppas att få iväg den 3-4 veckor under sommaren. Nu undrar jag vilken säljkanal som är bäst, RTC eller Blocket? Eller ngt annat? Verkar vara lite svårt att kombinera båda, ifall man råkar få napp på båda samtidigt...

Var störst sannolikhet att få uthyrt?

Bäst kontroll över vem som hyr?

Tacksam för erfarenheter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, många som var intresserade av denna tråd, men ingen som har åsikter... :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga är uppe här sen ett par dar. www.sittbrunnen.se/ Med lite tankar runt att hyra och hyra ut båten. Även en stor samling av länkar till olika typer av uthyrare.

RTC är ju vad jag förstår ganska stor uthyrare. Skulle tro att du kan slippa en massa problem genom att hyra ut via dem.

Du tjänar nog mer pengar genom att hyra ut tex via Blocket, men du får ju ta alla problem själv. En del människor är inte enkla att ha med att göra.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RTC förmedlar bara kontakten och tar avgift. De är väldigt tydliga på att uthyrningen är mellan båtägare och hyresman, och såvitt jag vet engagerar de sig inte i eventuella problem som händer under seglingen. Men visst, det ger nog åtminstone ngn sorts skenbar trygghet att ha en stor förmedlare inblandad.

Tittade på sittbrunnen men hittade inget om uthyrning. Har Du en direktlänk till sidan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte vilken sittbrun du har titta i, men om du klickar på länken på länken i mitt tidigare inlägg så kommer ju början på artikeln upp, med en vidarelänk för att läsa det hela pluss en massa länkar till olika uthyrare.

När det gäller att hyra eller hyra ut, har jag ingen aning. Jag har varken hyrt någon båt eller hyrt ut nån av mina. Däremot har jag stor erfarenhet av kundklagomål.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hyrde ut för flera år sedan via RTC. RTC hade fördelen att det var många som vände sig dit just för att hyra båt. Idag går det säkert lika bra med Blocket. Men en poäng med RTC var också att de hade standardiserade avtal som förenklade uthyrningen och slog fast vad som gällde. Ett bra avtal förenklar uthyrningen avsevärt och har du ett sådantgår det säkert bra med Blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blocket tror jag är en väldigt bra sida. Nu vet jag inte om RTC är bättre för jag har ingen erfarenhet av dom, men för mig och min bror har det fungerat bra att hyra ut saker. Han har hyrt ut sin segelbåt och jag har hyrt ut en husvagn. Vet vad RTC gör bättre om dom ändå inte har nåt ansvar.

Hänger det bara på själva avtalet finns det säkert andra du kan använda dig av.

För att göra det ekonomiska lite enklare finns www.internetgirot.se som är nåt liknande PayPal fast för svenska uthyrare/säljare. Tror det är Blocket som har skapat den sidan. Har fungerat bra för mig.

Vad har du tänkt för pris? (Bara nyfiken)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använde RTC för dryga 5 år sedan och det fungerade smidigt...ävenom det är en hel del pyssel med hämta lämna etc. Skulle kolla runt om det inte dykt upp ngn firma som även hanterar detta för samma andel som RTC tar. 

Min upplevels av RTC var att de som hörde av sig var rimligft seriösa. Gissa att du får en grundsortering via att det är en seriös firma.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är direktlänken till artikeln på sittbrunnen. Den ovan var till förstasidan där den låg när den var ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...