Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Sliparn

plugg.

Rekommendera Poster

Hej. Hur gör man om rätt många plugg under vattenlinjen har släppt.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om pluggen släpper beror det förmodligen på att skrovet är såpass tunnt att pluggen inte har mycket att sitta kvar i. Jag skulle borra upp en dimension (t ex 12 mm istället för 10 mm...) och limma i nya pluggar med epoxy. Du kommer ALDRIG att få bort dessa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Petterssonbåt har det alltid varit spackel som täcker nithålen under vattenlinjen. Min erfarenhet är att vattentätt spackel sitter kvar bra men rengöring av nitålet är viktigt./Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Hur gör man om rätt många plugg under vattenlinjen har släppt.?  

Nr 1 Ta upp båten om du ska göra nåt åt det lol
skämt åsido.

Viktigast är att undvika vatteninträngning = plugg borta ökar vattenpåverkan på skruv och trä vilket inte är en bra kombination. Kolla gärna i boken Träbåtsrenovering eller på Träbåtsakutensforum för tips. När det gäller plugg så går det att köpa de flesta dimensioner och sedan limma dit dem med epoxi, nackdel och fördel med epoxi är att när det väl satt sig så sitter det där och måste borras loss. Så borra en större dimension och limma och sedan plugga, slipa ner plugg och försegla med lack eller färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte bättre att göra som Stefan_T skriver. Göra rent i hålet och sätta igen med någon form av kitt/spackel. Det är ju under vattenlinjen och kommer aldrig att synas.  Epoxyspackel går väl aldrig att få bort om man behöver, men det finns ju myckt annat som säkert duger.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...