Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Sparre

Importguide motorbåt från USA?

Rekommendera Poster

Någon som kan tips om någon bra importguide rörande motorbåt från USA? Tänker lite steg för steg.

Är det bäst att vara på plats, eller kan man låta den båtfirma man köper båten av ombesörja frakt till hamn, lastning m.m. mot avgift?

Går det förresten att köpa redan CE-märkta båtar från USA? Om man köper fabriksny, kan man beställa CE-utförande direkt från tillverkare? Eller struntar ni i det kravet, eller hur gör man?

Har funderat på det här rätt länge, men nu kliar det mer än någonsin i fingrarna!

Senast ändrad av Sparre | 27 januari 2011 | 10:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns massor av tips att läsa här på forumet. Svaren på dina frågor .....hos Boats.de i FLorida tex kan Du få veta litet mer om hur det går till, frakter, CE märkning mm.Varför jag för fram detta bolag är att det nämns nästan med bara positiva omdömen på forumet, söker Du hittar Du flera bra alternativ.

Ett amerikanskt bolag som verkar ok är marinconnection.com, anger där för varje båt frakten till SE då ingår frakt, wrapping, konservering.Normalt finns även filmer på varje båt.

Jag skulle inte köpa båt osett o privat över tel o mail enbart, chansen att bli lurad är för stor o kan bli rejält kostsam.

Lycka till!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte ta en rövare och kontakta Olov Hemström på Svenska Exportrådet i Chicago. Exportrådet ska väl kanske inte jobba med import till Sverige men han är ett riktigt båtfreak och har säkert en och annan intressant människa over there i sin kontaktbok...

Friskt vågat, hälften vunnet. Eller friskt kopplat hälften brunnet, som elektikern sa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för ett år sedan importerat en Sea Ray från USA med hjälp av en svensk bosatt där. Skicka mig ett meddelande så kan du få lite mer uppgifter och hjälp om du vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...