Gurrris 0 Postad 26 Januari , 2011 Hejsan! Jag är en kille på 17 år som planerar att införskaffa min första båt nu till sommaren. Jag har lite sjövana, gick i en sjöscout kår och seglade mindre båtar såsom optimistjollar, stortrissar och vindö (tror jag dom heter) även kört lite motorbåt ungefär en gång i veckan i ungefär 3-4år. Det var dock ett tag sen jag slutade med det och känner att jag vill tillbaka ut på sjön! Jag har anmält mig till en förarintygskurs på medborgarskolan i slutet på februari för att friska upp kunskaperna lite. Till min fråga då, har någon ett tips på en bra första båt? Inte säker på om jag vill ha motor eller segelbåt då jag inte är en så van seglare, men gillar att segla. Fördelen med motorbåt är ju också i min ålder när man ska ta med kompisar är kanske en långsam segelbåt så jätte intresant.. Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 26 Januari , 2011 Hej och välkommen till MG! Om du inte vet vilken båt du ska ha så köp inte nån! Fundera och testa lite först så ska du se att du åtminstone kan bestämma om du ska ha en segelbåt eller en motorbåt. Fundera tex om du kan ha en motorbåt på trailer på tomten eller hos någon granne/vän. Kan vara lite svårare med en segelbåt. När du sen ska köpa så skulle jag välja något billigt men välkänt. Dessa båtar är då lätta att sälja och du riskerar inte att göra så stor förlust på affären när du vill byta upp dig. För det är nog snarare en fråga om när än om om ;-) Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 27 Januari , 2011 Hej! När jag var i din ålder hade jag tillgång till både mindre segel- och motorbåt. Segelbåt använde jag mest med andra seglarkompisar medan motorbåten var lättare att locka med vem som helt i. Även om du gillar att segla tror jag du kommer att ha roligare med en motorbåt. Med en motorbåt kan du - åka vattenskidor. - hänga på andra konstiga saker efter (pulkor, plywoodskivor eller sådant som man kan köpa färdigt) och försöka åka på. - snabbt ta dig ut till en ö och bada med polarna. - bara raca omkring en stund i viken och störa grannarna. (Nej gör inte det, åk ut på en fjärd där du inte direkt stör någon.) - sticka ut och fiska. Men det finns en hake. En motorbåt kostar mer än en segelbåt. Allt är dyrare; - den kostar mer att köpa - den kostar mer att använda (kanske 200:- kr/timme i soppa beroende på båt och snurra, men då kommer du ju långt på en timme) - den kostar mer att laga Segelbåten är gratis att använda och är mer miljöanpassad än en motorbåten. Du släpper inte ut en massa skit i vattnet och en massa koldioxid i luften. (Nu vill jag inte att de vanliga inläggen om miljöbluff etc. kommer in i tråden som ett brev på posten. Gurrirs, posten och brev var något som fanns när jag var i din ålder, det är ungefär som e-mail fast långsammare. Man fick brev lämnade i samma låda som numera mest fyll med reklam.) Jag håller på sätt och vis med Christer om att du inte ska köpa något om du inte vet vad du vill ha, men det blir ju samtidigt ett moment 22. Köper du inget så får du ju aldrig reda på vad du vill ha. Bäst är nog om du har möjlighet att låna både motorbåt och segelbåt lite omväxlande av någon under sommaren som kommer. Tyvärr har jag inte några tips om olika motor- och segelbåtar som kan vara bra för dig, det får andra bidra med. Det skulle vara bra om du talade om ungefärr hur mycket pengar du har tänkt att använda för båtköpet, då får du tips i rätt prisklass direkt. Hoppas du kommer på vad för båt du vill och att du får en härlig sommar med egen eller lånad båt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Januari , 2011 Välkommen hit! Var bor du? Här i Uppsala har våra klubbar ESK och USS stora ungdomssatsningar där man seglar jolle och där man också får låna båtarna som man vill. Man måste då vara medlem i klubben. Kryssarklubben har också köpt in några IF-segelbåtar som ligger på olika platser runt Sverige och som kan lånas av kryssarklubbsmedlemmar. Har du tur bor du vid en sådan. Vilken ekonomi har du? Klarar du att behöva betala pengar varje gång du ska ut på sjön? Klarar du inte det måste det tyvärr bli segelbåt med köp då ett vanligt märke som blir lätt att bli av med om du tröttnar. Bäst är väl att försöka hyra/låna en motor resp segelbåt en helg var och se vad man tycker. Försök få med några kompisar och hyr tillsammans så får de säga vad de tycker om det är viktigt för dig att ha sällskap. Gillar de motorbåt kanske de kan tänka sig betala soppapengar när ni är ute i din båt så har du det problemet löst. Men viktigt är det att du köper en båt du kan bli av med när du vill ha en större/snabbare/bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
book-ohlsson 0 Postad 27 Januari , 2011 Hej! Jag är precis som du 17 år och tänkte likadant för några år sedan. För mej blev det tillsammans med pappa en motorbåt på 5 meter eftersom jag också är sjöscout och därför kan låna stortrissar, jollar och IF av kåren. Som de tidigare talarna har sagt är det viktigt att man vet vad man vill ha. Man ska inte chansa och köpa något okänt som du sen inte känner att du vill använda. Prisklassen du är ute efter är också en viktig del om man ska ge bra tips på båtar. Många gånger kan man ha tur på våren och hitta billiga öppna båtar med 20-30 hk som är lagom inomskärs, där har du priser på 15 000 upp till det dubbla. Som första segelbåt är ju stortrissen kul eftersom den går att övernatta i med kompisarna, den är dock lite tråkig att segla tyvärr. Priserna för dessa ligger allt från 7000-15 000, ska man ha lite skick är väl 12-13 000 ganska lagom. Väljer man denna båt ska man leta efter modellen mk II. Detta är lite tips men du bör fundera på hur du ska använda den, om du har båtplats eller ska ha den på trailer precis som de andra skrivit. Och att prova innan du bestämmer dej är väldigt viktigt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurrris 0 Postad 27 Januari , 2011 Tack för alla svar! Jag har ungefär samma tankar som er runt båtköp! Jag bor förövrigt i Eskilstuna och och ekonomin är inget större problem. Jag har tänkt både på stortriss, IF båtar, maxi 66 och dylikt som första båt. En stortriss känns ganska lagom då jag har seglat den förut och den är en ganska bra båt att lära sig segla i. Min pappa tycker tror dock att jag väldigt snart kommer växa ur stortrissen och att den då är ett onödigt köp, visst kan jag hålla med, men jag vill inte ta mig an något för stort i början heller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 27 Januari , 2011 H-båt är en kul och snabb entypsbåt båt med LYS 1,07., men det är lite mera båt att ta hand om en Stortriss. Ungefär som IF-båten i storlek, men lite snabbare. Titta lite på H-båt här http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=610 Där kan du även hitta ganska bra info om andra segelbåtar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Januari , 2011 Din pappa har nog rätt. Har du ekonomi till det så satsa på en båt du kan segla ut i skärgården i och ta med lite kompisar. Jag startade med en Stortriss men i den fick bara jag och min då 7-årige son plats i om man skulle vara ute ett längre tag. Först när jag köpte en Karlskrona-vigg så tog seglandet fart och jag kom ut i skärgården (bor också vid mälaren). Då blev det mycket roligar. Att ha en båt där man kan bo 4 personer, ta med sig tillräckligt med mat och dryck och kanske lite fiske- och dyk-prylar är mycket värt. I det segmentet finns mycket att välja på så du borde kunna hitta något bra. Ett tips är att se till att seglen är hyfsade och att det finns ett sittbrunnstält. En 24-fotare med sittbrunnstält har man lika mycket space i som i en 28-fotare utan tält. Tänk på att det är lättare att få tag i en just utombordare för en mindre peng så får du välja mellan en båt med bra segel men taskig motor och en där det är tvärtom så välj den med bra segel. Lycka till i ditt sökande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindiero 0 Postad 28 Januari , 2011 Min första båt var en Magnifik Midget och som nybörjarbåt tycker jag den är suverän. Ca en och en halv meter större än Stortrissen och en ruff som är mycket stor för båtens längd. Liten sittbrunn är dock ett minus så är man fler än tre stycken som ska segla tillsammans så blir det helt klart trångt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser