Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Folkaseglare

Vad kostar en NY utombordare på 8 hk och var köper man dem?

Rekommendera Poster

Hej! Jag är en nybliven ägare till en folkbåt (därför passar kanske inte min fråga i denna forumsdel). Nu har jag konstaterat att den gamla motorn är DÖD, hamnar på tippen i dagarna. Jag har därför bestämt mig för att köpa en NY motor.

Vad kostar då en helt ny utombordare på ca 8hk och var kan man köpa en sådan? Jag bor utanför helsingborg om det kan hjälpa. Jag vill ha en motor som är så tyst som möjligt för att motorgång inte ska  förvärra min hörselskada. Någon som har något tips?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen, och vad är det för motor du tänker dumpa på tippen?

Dumpa inte alldeles utan eftertanke, du anar nog inte hur många förfrågningar på reservdelar till gamla utbordare som görs här i forumet? Ofta är det korrosion i saltvatten som föranleder dumpning, men åter andra båtägare har inte riktigt det problemet. De trivs med sina korrosionsmässigt välhållna - men ålderdomligt nyreservdelslösa - motorer, men saknar därmed vissa reservdelar för fortsatt drift.

Berätta gärna vad det är för motor och spara gärna skrället i mån av plats en tid, är mitt tips.
Måhända får du förfrågningar angående reservdelar?
Har själv förvånats lite över hur eftertraktade vissa delar till min gamla albin-inbordare faktiskt är när man läser (rätt) forumsajter, och jag har krängt några grejor (förvisso med nån kronas vinst, men absolut mest för att det är kul att bevara gamla grejor funktionsdugliga.
För att kunna få höra/bese äldre motorer live är väl också en sorts kulturarv, om man vill vara riktigt högtidlig? ... :).

Dumpa alltså inte motorn alldeles utan eftertanke. Är det måhända en sailmaster, eller en VP 3,9?

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha en motor som går tyst, skall du köpa den största och tyngsta motor din båt klarar av och sedan köra den på låga varv. Det kommer att dra mer bensin, men går tystare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ditt fall ska du ha en 8hk och det ska vara en 4-takts motor. Dessa är tysta. Yamaha, Honda, Suzuki är exempel på stora drakar med hög kvalitet. Det finns även billigare 4-taktare (Kina utvecklade). Dessa kallas Parsun och finns på rusta.se,dock bör man inte räkna med att tillgången på reservdelar är speciellt bra på dessa motorer. VIll du ha trygghet ska du köpa ett av de tre första tillverkarna motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte 8 hk lite väl stort och tungt på en Folkbåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...