Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
politby

Billig gummibåt - spelar märket någon roll?

Rekommendera Poster

Hej

I stället för att bygga om fören (peke, öppna pulpit, ny ankarrulle) á 50k har jag bestämt mig för att köpa en liten gummibåt för att underlätta landstigning på öar och liknande. En extra fördel är ju att man då bara kan ankra upp och ta jollen iland om det är fullbelagt på ett ställe man kommer till.

Jollen ska enbart användas till landstigning och den kommer att förvaras på badbryggan i uppblåst skick hela säsongen. Hur enkel/svår den är att blåsa upp resp packa ihop har alltså mindre betydelse. Hur fort den går resp planar eller ej är också mindre viktigt eftersom det handlar om väldigt korta sträckor.

Jag vill att den har rimlig kvalitet m h t priset och att den är stabil och klarar en vuxen samt två barn under 10.

Jag har satt ett tak på 10k inkl motor och har just nu två kandidater:

Bark 270

Plastimo 240LJ

Bark har träbotten (plyfa?) medan Plastimo har uppblåsbar plast-V-botten. Bark är något större och ett par tusenlappar billigare. Båda kommer med samma 2,5 hk Hidea-motor.

Vilken av dessa skulle ni välja? Spelar det någon roll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att pris inte är så avgörande till att börja med. Detta beroende på att en dyrare jolle kanske håller lite längre? ( Kanske. Men det är min erfarenhet. Jag har två jollar. En är 17 år och ska pensioneras nu. Den andra är 8 år och still going strong.) Så enligt mig så har du en livslängd > 10 år för avskrivningen?

Vikt. Det skiljer 5 kg enligt specarna. Ska man lyfta och fixa med jollen så betyder det en hel del faktiskt... om du inte är väldigt stark. Omfång också. Den ena är längre och lite byllsigare att hantera?

Detta talar för den ena va? Men så tillkommer en rolighetsfaktor. Man använder jollen mer än du tror, det är kul helt enkelt att utforska vikarna bortom ankringsplatsen. Där finns två faktorer.

Längd. Några decimeter gör mycket i sjöegenskaper det fåtal gånger du ska handla i sjögång...

Köl. Det är stor skillnad i hur jollen håller kursen. Satsar du senare på en större motor för att plana så är saken klar, köl är en nödvändighet anser jag. Mycket lättare att dra efter sig också.

I min bok talar då det mesta för Plastimo för dina behov. Ett tips. Många som säljer sådana här jollar har reparationssatser ( det behövs, hål uppkommer och det är lätt att laga! ) men även sådana fästen som sitter inlaminerade som standard, med en ögla i RF. När du listat ut bästa sättet att fästa din jolle så kommer du garanterat att vilja ha en eller två öglor på nya ställen. Lätt att sätta dit med lim... Och så fick jag tips när jag köpte första gången att lägga lite fett runt gängorna där man blåser upp jollen. Då smiter ingen luft ut den vägen. Tror det funkar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inget du frågar om egentligen, men fn har Erlandssons Brygga utförsäljning av gummibåtar, du hittar kanske något av intressec där. Jag köpte själv en 2,4 meters gummibåt där i vintras för ca 3500:-. Kan inte säga något om den då den skall pumpas upp först till sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt Biltemas jolle med uppblåsbar botten. Har bara haft den en säsong ännu, men den verkar vara in nästan minsta detalj uppbyggd på samma vis och med identiska delar som den Suzumar för nästan dubbla priset den ersatte.

Suzumaren höll i knappt 6 år (hängandes i dävertar året runt och delvis i Medelhavets sol). Så klarar Biltemas 4 år är den en god affär. Men inget säger idag att den inte skulle hålla lika länge.

Jag är medveten om att dessa jollar är i en storlek du inte frågare efter. Men mina erfarenheter kanske kan tillföra något i tankarna kring pris kontra kvalitet.

Senast ändrad av Eilean | 26 januari 2011 | 14:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, jag har bara 500m till Bryggan i Solna från jobbet så jag tar och passerar förbi där på hemvägen. Inget på deras hemsida dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eilan; du hade tur. Jag köpte Clas-Ohlsons billighetsbåt för två år sedan. Fick aldrig den tät utan lämnade tillbaka den efter ett par veckor. :-(

Nu börjar SeaSea's sortiment komma ner i anständig prisklass 4-5000 kr för minsta.

Stuva gummibåt ombord är ju också ett problem. Märkte att min badbrygga är klantigt konstruerad och inte kan ha en gummibåt stående på sig. (Badstegen sticker ut för långt) :-( Får bli släpa efter, lägga på fördäck eller pysa ihop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle satsa på plastimojollen med uppblåsbar köl men modellen större. Din barn under 10 år kommer att älska att fara runt med jollen och det är lättare att ro en med köl (tycker inte att man ska använd motorn för lek). De är också snart nog två gängliga ungdomar som tar plats så att jollen är större är bara bra.

Min gube lurade mig att köpa en 285cm lång jolle - tyckte i affären att den var ohyggligt stor men i sjön är den alldeles lagom. Med oss två och ett par matskassar är den faktiskt full så jag är glad att det blev en större!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag tror att det lutar åt Plastimon, främst för att den är betydligt lättare tack vare uppblåsbar i stället för träbotten.

Större är naturligtvis bättre i flera avseenden men eftersom jag åker planande motorbåt är det inte läge att ha den på släp utan den måste förvaras på badplattformen. Den senare är bara ca 3,50 m bred  och jag vill ha plats kvar framför dörren till cockpit och så att man har plats att röra sig. Då känns 2,40 som rätt storlek. 

Dessutom är jag relativt ofta ute själv och jollen måste kunna hanteras av en person.

Jag åker till USA nästa vecka och tänkte satsa på Hurley Davits:

http://hurleymarine.com/Davit.html

Jag tror att det blir en utmärkt lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, klockan 21.00 fanns annonsen kvar, dock sista dag på rean idag, dvs den 26:e januari. Hoppas du hann se båtarna, men jag tror inte de höjer priset över natten då dessa modeller utgår ur sortimentet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så hade du otur...

Jag blåste upp min i maj 2010 och jag har faktiskt inte rört pumpen sedan dess. Sist jag kollade, för någon vecka sedan, var den litet rynkig. Men det beror nog snarast på den låga temperaturen än ett reellt läckage.

Frågan om SeaSeas AQ King är så mycket bättre än Biltemas eller något annan butiks lågprisjolle. De flesta sådana här produkter tillverkas märkeslösa i part och minut någonstans i Asien och respektive importör sätter sina egna dekaler på den. Märket AQ King existerar bara hos SeaSea vad jag kan se.

Då skall man kanske satsa på riktiga märken som Suzumar, Quicksilver, Zodiac osv.
Men som sagt tidigare, jag är inte så övertygad över att den relativt dyra Suzumar har några som helst kvalitetsfördelar över Biltemas, inga jag kan se i alla fall. Så tiden får avgöra.

Angående stuvning är jag lyckligt lottad med ordentliga dävertar.

Senast ändrad av Eilean | 27 januari 2011 | 12:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bestämt mig för att köpa en Quicksilver 220 Air Deck hos Seasea. Den är visserligen ganska liten men lastar 430 kilo så den får räcka för våra behov. 

Byggplast

Och i stället för jättedyra dävertar har jag beställt en Dinghy Sling:

http://www.harbormenmarine.com'>

Briljant produkt.

Senast ändrad av politby | 27 januari 2011 | 12:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...