Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
SannaHH

PERSONER SÖKES FÖR PITCH TILL TV-SERIE

Rekommendera Poster

PERSONER SÖKES FÖR PITCH TILL TV-SERIE

Vill du visa Sverige just din balla subkultur?

Elever på Medieinstitutets TV-produktionsutbildning (länk) har fått i uppgift att ta fram en ny programidé. Idén kommer sedan att pitchas för ett produktionsbolag i Stockholm och eventuellt presenteras för några av Sveriges TV-kanaler.

Vi söker nu Dig som är del av en subkultur. Vi ser helst att Du har stora kunskaper inom ditt intresseområde och att Du ägnar stor del av din fritid åt din hobby. Kanske är det så att många har fördomar om det som Du sysslar med? Vi vill ge Dig en chans att ge din subkultur upprättelse i TV!

Områden som programmet kommer att behandla är:

- Lajvare

- Raggare

- Sci-fi

- Båtfantaster

- Spiritister (eller medium)

- Gothare

- Hippies

- Sex och erotik

Om Du har ett annat intresse än ovanstående så är vi öppna för förslag.

Tycker Du att detta låter intressant vill vi gärna att Du kontaktar oss så att vi kan berätta mer!

Skriv några rader om dig själv samt om din hobby och maila till:

sanna.hansson@medieinstitutet.se

Med vänliga hälsningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon sorts variant på Outsiders eller?

Ser framför mig att man hittat ngn riktigt inbiten entusiast på ngn båtklubb och följer denne. Självklart med en speaker med lätt raljerande kommentarer om den programet handlar om i bakgrunden..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räcker det inte med sådana skräpprogram? Varför inte försöka med lite verklig journalistik? Bli en ny Janne Josefsson och avslöja hur det gick till när svenska folket skrämdes halvt ihjäl och hjärntvättades när det gäller det sk klimathotet.

Där finns det rejält att bita i. Jag ställer gärna upp med material och länkar.

Den här ex.........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis vet inte jag heller vad det betyder. Pitch, Lajvare o Gothare saknar jag kännedom om?

För jag är en gammal inbiten båtägare sen 1952 och min terminologi rör sig bara om båtar.

Gothare är det en hare från Gotland?

Vänligen använd ord som finns här:

http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx då blir ni lättare förstådda

Då blir man lättare förstådd och får ut sitt budskap.

http://lasselundell.se/page4.html 

då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset att söka på nätet. Nedan några svar som jag fick när jag sökte.

Sökningarna blev God dag yxskaft.

Budskapet om vad det är för folk som söks har inte gott hem till mej ännu.

Lajvare Ungefär 59 200 resultat  = Alla vet att lajvare är konstiga... att de gör en massa skumma saker ute i skogen  eller Att vara lajvare verkar i många människors ögon vara som en blandning mellan fotbollshuligan och Ku Klux Klan anhängare.

Pitch gav Ungefär 44 500 000 resultat      = Pitch represents the perceived fundamental frequency of a sound 

Gothare gav Ungefär 19,300 resultat  =

Gothare respekterar Döden, men uppsöker gärna på vuxet sätt kyrkogårdar eftersom de trivs i den atmosfären av olika anledningar. Att blanda ihop gothare med exempelvis djävulsdyrkare är helt befängt.

post-571-1394236604,3321_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt... när jag trycker på länken jag postade så får jag som första träff

http://sv.wikipedia.org/wiki/Goth där det står mer än utförligt vad en Gothare är

Jag googlade även pitch tvshow och fick även en förklaring av det.

Du kanske bara har otur när du söker :-)

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det var Lajvare,(personer som spelar rollspel) eller Gothare (musik och moderiktning med rötterna i 1980-talets postpunk)  som Sanna sökte här på maringuiden, Men det var nog inte heller gubbsura repliker hon förväntade sig, utan båtfantaster som vill prata om sina båtar och sitt båtintresse i pitch, (dvs en presentation av en program idé)

Det är inte värdigt att vi båfolk bemöter en ung människar som är intresserad av oss på det här sättet. Jag hoppas att Sanna får ett trevligare bemötande i andra forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag har inte otur.

Men det blev för många svar att välja på.

Jag vet inte vilket svar som är det rätta.

Därför valde jag några på en höft.

Jag vänder mej emot att alla kan inte det ungdomliga språket.

Vill man nå ut med ett budskap bör man Prata med bönder på bönders språk

post-571-1394236604,3581_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lasse L.  vad är problemet? Om du inte vet vad en lajvare eller Gothare är, så är du nog inte en :)

Och när det gäller spåk så är det nog rätt många som tycker det är tramsigt  att  säga styrbord och babord i stället för höger och vänster eller skott och durk när man menar väggar och golv.

- Själv tycker jag det är en jätte kul idé  till ett tv-program om en ung människa skildrar oss medelålders-båtentusiaster.

Senast ändrad av Marrexxx | 26 januari 2011 | 23:33

Senast ändrad av Marrexxx | 26 januari 2011 | 23:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pitch skulle jag beskriva med orden sälja in/föreslå mao man har en ide till en serie men man måste övertyga ett tv-bolag om att det är en bra ide. Troligtvis vill man ha några olika udda typer för att göra ett pilotavsnitt.

Mina 2-öre  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan se och höra programidén framför mig...

En äldre träbåtsnerd (nerd ungefär entusiast med obskyrt intresse utan social kompetens) som använder vårt konstiga båtspråk med Helge Skoog i bakgrunden - som i Halvåtta hos mig - förklarande vad nerden egentligen säger.

Det skulle faktiskt kunna bli riktigt underhållande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vist kan det vara tramsigt med styr/babord.

Därför kör jag med right / left.

Bara för att Styr/babord-nördarna skall hänga med har jag en förklarande skylt.

cool

post-571-1394236604,5196_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu ska ha synpunkter på språkbruket i trådskaparens inlägg, så kanske man ska börja med ordet subkultur. Ingen skulle få för sig att kalla opera- eller poesifantsterna för subkulturella och då är nog dessa i minoritet jämfört  med båtfantasterna.

Att ha ett brinnande intresse för och kunskap om mahognybåtar från 20- och 30-talet kan man kanske kalla subkultur eller han/hon som har byggt flera Flugor med ritningar från Hobbex.

För övrigt tror jag att man bäst, i det här fallet, översätter ordet pitch med ta upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man behöva förklara varför man ska använda styrbord och babord istället för höger och vänster en gång till?

Anledningen är mycket enkel. Styrbord och babord är båtens två sidor. Du förhåller dig till båten när du säger styrbord eller babord. Säger du höger och vänster utgår du i från dig själv.

Exempel: Du står på fördäck vänd mot aktern och rorsman. Han skriker (för det gör man alltid på en båt, man kan inte prata normalt inte) Sätt fendern på höger sida. Du lägger då fenderns instinktivt på din högra sida. Fel sida eftersom du står vänd mot aktern.
Skriker han Sätt fendern på styrbordssidan, då kan det inte missförstås. Typ.

Senast ändrad av FredrikB | 27 januari 2011 | 10:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dej.

Såklart att jag använder Styr/babord.

Det intressanta är att skylten kommer från en Amerikansk tanker.

Jänkarna kör med right and left.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å andra sidan, när du står där vid rodret så är det ju ganska tydligt med left och right rudder. Det är ju du som styr med kroppen. Du drar ratten och höger eller vänster.

Man står ju sällan med ryggen mot ratten (gör man det ser man ändå inte skylten) cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm.. får inte heller ihop pitch och tv...

När jag pratar om Pitchen så snackar jag om spaken mellan förarstolarna som man drar i när man tröttnat på att stå och vibrera på marken och vill upp i luften med helikoptern... Pitch=rotorbladsvinkel...

Kan ju på samma sätt vara stigning på en båtpropeller..??!

Klurigt.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi går med på att båtlivet är en subkultur så är vi illa ute.

Nä, låt oss slippa dessa Balla skandalprofeter! no

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

noKan man sammanfatta tråden av Sanna Hanson så här?? no

post-571-1394236604,8103_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, vill ni/vi framstå som båtfantaster som älskar sjö/havet och naturen eller som trångsynta bakåtsträvare som tar varje chans att bråka om rätten att pumpa ut bajs i skärgården och att dricka när man kör.

Men det skulle nog bli bra tv :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är ni väl tykna!
Tror det skulle göra sig bra i en TV-serie, faktiskt..?
Någon som sett den brittiska serien Griniga gubbar... eller vad den heter där en massa herrar sitter och beklagar sig över allt möjligt modernt som omodernt - riktigt kul! Påminner ibland om detta och fler internetfora, om ni förstår vad jag menar.

Om man inte vill förstå vad pitch betyder kan man ju låta bli.
Annars kan man ju ana att det är en program-puff, ett litet reklaminslag?
Eller en liten sekvens att visa för t ex ett produktionsbolag?
Men det spelar som sagt ingen roll när man istället för att försöka förstå ursprungsinlägget retar sig på ord och formuleringar. Vill man VERKLIGEN ha en förklaring kan man ju alltid maila den som skrivit inlägget med ordet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställer man en fråga är man nog intresserad av svaret. Av den anledningen tror jag nog att även denna frågeställare/trådskapare följer tråden.

Saken är nog den att trådskaparen lever i en bubbla, i sin hypade värld, och vet lite och ingenting om det riktiga livet utanför, alternativt försöker vara ball. Därav formuleringarna. Dock är det så att det snart går 13 på dussinet av dessa skandalorienterade program. Ska man få in sitt program i tv-tablån måste det vara rejält uppseendeväckande...

Låt oss hjälpas åt att hålla vårt fina båtliv borta från dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan ju rekommendera er att vända er till KBV. Dom verkar vara med på det mesta bara för att få synas. Ni kan säkert få dom att banka på nån stackars gubbe som tagit en pilsner för mycket eller kanske köra i 40knop genom nån sluss eller liknande :-) Det e djääävligt bra tv det

/Jonas

Senast ändrad av jonke_66 | 28 januari 2011 | 12:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh, kom igen nu. Att kalla er för konservativa är en underdrift, ni är ju framstegsfientliga! Istället för att klanka ned på TS kan ni väl hjälpa henne. Det är ju en ärlig fråga. Jag kommer titta. Men...jag kollade ju på kbv-serien oxå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men TS lär ju ha fått sitt svar redan bara genom att läsa tråden...

Finns ju underlag att för att göra hur många serier som helst..

Grumpy old Maringuiders

Glada och positiva båtägare

I en annan del av hamnen

osv osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär exakt så tror jag också att det är.

TS är förmodligen mäkta förvånad över att hon inte redan är totalt överöst av ta mig erbjudanden från mediekåta Paradise hotel wannabee båtägare.

Eller har jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...