Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
formulapc

Yamaha 9,9 dålig tomgång.

Rekommendera Poster

Hallo har en yamaha 9,9 -90 talare till gummibåten. Motorn har gått kanonbra men började helt plötsligt krångla och gå illa på tomgång finns ningen tomgång alls måste hålla varv på motorn hela tiden. Någon som kan sig veta vad det kan bero på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kan nog vara smuts i nåt munstycke.

Finns olika 90-talare av 9,9:orna, men här är en sprängskiss till en tvåtaktare (fyrtaktare verkar f.ö.  heta T9,9..nånting). Du kan själv hitta rätt skiss genom att klicka bakåt i sökvägen överst.
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0019665&path=YAM~A0000002~M0001400~M0001458~C0019665&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM
Jag skulle inledningsvis plockat ur munstycken - jets - och rengjort&tryckluftblåst deras små hål.
(Den ställbara spets-luftskruven 23 air adjusting screw kan ev tas ut om man först skruvar in den försiktigt till bottenläget samtidigt som man räknar/noterar antalet varv plus bråkdelar därav.
Lättare att få tillbaks rätt inställning på det viset.)

Lyfter iaf tråden
Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla bränsle filtret ,den jag hade gick inte bra ,då upptäckte jag att bränslefiltret var sprucket och drog in tjuvluft där,då jag åtgärdat felet gick den som en dröm igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har blåst rent och plockat ner hela förgasaren men det hjälpte inte, Har även bytt övre och undre packbox i vevaxlen ifall den var otät där men det hjälpte inte det heller det är något annat som spökar. Kan det kanske vara förgasar membranet? Bränsle filtret har jag kollat och det ser bra ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har den kvar full kraft vid normal/toppvarv?

Om inte, kan kanske just reedventilerna eller kanske ev soppapump misstänkas??
Reedventilerna sitter i ditt fall på förgasaren enligt länken ovan, men kan tydligen i vissa andra fall vara svåråtkomligt placerade.
I länken nedan avseende en 50 hp mercury verkar motorn lättstartad, men har dålig tomgång plus dålig toppeffekt (enl martino72:s andra inlägg).
Signaturen tg rossi hade samma problem som visade sig bero på läckage hos bensinpumpens membran. Kanske ett par användbara ledtrådar??
http://forum.hamnen.se/motor-drev-propeller-och-elektronik-motorbatar/14648-mercury-50hp-89-reedventiler.html

Har själv bara tvåtakts-erfarenhet från 70-talets moppar, som saknade såväl reeds som pump. Förhoppningsvis får du bättre hjälp nedan.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas du hadde rätt det var smuts i fögasaren. Jag fick väll inte loss det på första försöket bara. Nu går hon som en klocka igen,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...