Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
stygge2

byta till bavaria

Rekommendera Poster

 

hej jag seglar nu en ballad men har funderingar på att byta till något rymligare båt, börgar bli lite stel i kroppen.

har kollat på en bavaria 32 med grund köl.Kan detta vara en ersättare, man kan ju läsa lite  av varje om dessa bavarior.

blir det stor skillnad på segelegenskaperna jämfört med en djupare köl.

Om man jämför en hanse 31 med bavaria 32 rent segel mässigt är det någon större skillnad.

kan någon hjälpa gubben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det är skillnad... precis som det är skillnad på känsla att köra olika bilar. Och en bil med fastare fjädring, bättre växellåda och bättre vägegenskaper kommer fortare runt en racerbana?

Så om du kappseglar 10 seglingar varje år så är prestanda säkert viktigt?

Men om du ska segla för nöjet så kan man se i LYS tabellen att det skiljer några procent i tid.
Inte mycket alltså? Det finns några trådar här som handlar om det, använd sökfunktionen.

Samma sak en Hanse. Vi talar kanske 3-5 procent. Jag själv har slutat jaga sekunder så för mig spelar det helt enkelt ingen roll längre ( Ja, jag har haft en Bavaria, många kilo för pengarna )
Och har jag brådis så startar jag motorn när farten går under 4 knop. Du kan ändå segla i åttor runt din ballad med en ny båt därför att vattenlinjelängden är minst en meter till med en 32:a...

Tips: Satsa pengar på bättre segel än standard. Även om du inte jagar sekunder så slipper du en för stor buk och därmed mer upprätt segling samt bättre manöverbarhet i hårdare vind. Roligare!

Ett annat tips - oss gubbar mellan - är att en ny båt är MYCKET högre. Så vi satte på ett peke där även ankaret fick en plats. Men det viktiga var ändå att under peket så bultade vi fast en ut-och hopskjutbar stege. Den underlättar enormt när du ska iland. Ta stegen med flest steg så kan du bekvämt komma i och ur från låga hällar. Ska du iland på högre hällar så binder man bara upp ett eller två steg. Ny båt är mycket större inombords också, Balladen känns liten sedan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska köpa dig en bekväm lite rymligare båt.

Vi har seglat modell äldre winga 29 och fenix i samma storlek tidigare.

Vi är alltså inga tävlings seglare utan seglar på helger och semestrar för det höga nöjets skull.

Vi har bytt ut de trånga båtarna mot en Bavaris 35 och har nu en flytande sommarstuga med goda segelegenskaper(vi är 5 pers i vår familj). Vi valde en grund köl (165cm) och kan nu komma in på alla de ställen vi tidigare har åkt på och som vi gillar.

Båten har alla bekvämligheter och utrymme. Skönt med en nyare båt där man inte hela tiden måste laga komma på lösningar och fixa.(det är ju roligt med såklart men skönt att slippa nu)

Jag tycker du gör rätt i att ha det bekvämt när man blir stel och ev äldre.cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mao så att även om en bavaria anses som trög så är den snabbare än balladen.

Fundera fortfarande lite runt djup eller grund köl, vill inte ha en för vek båt,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.  

Bavaria 32, har helt ok seglingsegenskaper, Bavaria 32 slutade på 3:e plats på Tjörn runt i klassen. Bavaria 32 var utrustad med rullmast vilket tydligt visar att det går att segla fort, även med denna komfortutrustning, det hade ingen av dom andra som dom tävlade emot.

Tror nog det räcker gott för ditt syfte.

Här kan du se resultatet mellan dom 7 första i sin klass

 

X-332   4:43:14 
Elan 310   4:46:20 
First 31.7   4:47:16
Bavaria Cruiser 32  4:49:13 
Hanse 342  5:04:12
Maxi 999  5:08:09 
HR 34   5:55:12 

 

//Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...