Jan-Eric 0 Postad 23 Januari , 2011 Jag har min båt utomhus och funderar på om jag måste konservera om den igen eller om det bara är att plocka av drevet. Jag antar att kylvattenslangen kommer att ställa till bekymmer. Någon som har gjort detta vintertid?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 23 Januari , 2011 Du kanske borde nämna vilket drev och motor du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-Eric 0 Postad 23 Januari , 2011 Sorry missa det Motorn är en AQ 170 och drevet är ett AQ 2800 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 23 Januari , 2011 Jag inser inte varför du skulle behöva konservera om motorn för att du plockar av drevet eller varför kylvattenslangen skulle vara ett problem, det är bara att lossa på slangklämman och dra loss den eller i nödfall kapa den och köpa en ny. Du måste lossa på drivknutsbälgen, avgasbälgen, kylvattenslangen och reglagekabeln sedan är det i princip bara att mecka loss drevet och dra det rakt ut. Drivaxeln med splines är bara instucken i drivplattan och skall om den inte rostat fast lossa lätt. Det finns säkert mer detaljerade beskrivningar att hitta på nätet hur man gör, det är punkten mecka loss som är det besvärliga, drevet är också ganska tungt så en ensam person får nog problem att göra detta på ett säkert sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 24 Januari , 2011 Följ länken, där hittar du en bildserie över hur man plockar av ett 280 drev. http://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Januari , 2011 Är inte speciellt svårt. River av mitt drev varje höst av stöldskyddskäl. (Vilket i och för sig gör att alla skruvar etc går lätt och inte fastnar.) Däremot anser jag att man ska vara två som tar av/på drevet, det är några kilo att stå och vingla med. Tungt och lite bökigt, men inte svårt. Skaffa rätt insex-nycklar innan du börjar. Vid påmontering tycker jag det underlättar att balansera fenan på en domkraft så man får drevet i exakt rätt höjd för att glida in på drivaxelns splines. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=218079 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser