Puffarius 1 Postad 23 Januari , 2011 Köpte en Arietta i höstas. I allmänna uppgifter om Arietta anges masthöjden till 10 meter. Är detta riktigt . Masten på min båt är 13 meter. Är det en specialrigg eller finns det nån som vet hur det ligger till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 23 Januari , 2011 Jag skulle våga påstå att LYS-tabellen för en såpass gammal båt brukar visa rätt, och i databladet för 2010 anges storseglets mastliklängd (P-måttet) till 9,5 meter. 10 meter hög mast (plus kanske några decimeter...) verkar rimligt.http://www.ssf.se/tk/lys/VisaLysdetalj.asp?154 Det är bara att gratulera till den högre riggen, något som båten säkert mår bra av. Så länge du inte skall kappsegla är detta inget problem, då behövs nämligen ett mätbrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puffarius 1 Postad 24 Januari , 2011 Hallå HALLÅ Finns de inga Ariettaseglare i detta forum som vet nåt om olika riggar på en Arietta?? Hälsn Puffarius Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 24 Januari , 2011 Om det funnits olika riggar som standard på båten hade detta nämnts i SRS-mätbrevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglarstefan 0 Postad 4 Mars , 2011 Hej, jag har kikat lite och det verkar som om du har en specialrigg. Hur lång är din bom ? har funderat lite på riggbyte själv och skissat lite och kom till ungefär samma längd dvs 12.5 m mast vilket skulle ge en höjd på toppen om cirka 13.7 m. Hur upplever du din rigg är båten överriggad eller bär hon seglen väl ? lovgirig ? andra kommentarer? hör gärna av dig seglarstefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puffarius 1 Postad 9 Mars , 2011 Va kul att nån mer hängde på Ariettatråden. Jag har bara seglat min båt en helg i höstas så jag har inte så övertygande erfarenhet men i den ganska byiga vinden som rådde, med fullt segelställ och under hård kryss i smala sund gick hon stadigt utan att vika ner sig för mycket. Den gamla damen som ägde henne de första 15 åren seglade ofta ensam . Hon hade utrustat båten med en självslående fock vilket var suveränt i tuff och trång bidevindssegling. Ingen hets i slagen bara vrida pinn i lä . Suveränt helt enkelt. Stora rullgenuan fick jag aldrig tillfälle att pröva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikKarin 0 Postad 19 Februari , 2014 Hej! Vår Arietta-mast är ca 10 meter lång/hög. Sedan står masten ovanpå rufftaket, vilket gör att vi grovt räknar med att vi är ca 12 meter höga när vi ska under broar. Har du både rullgenua och självslående fock? Det låter bra! Hur ser de lösningarna ut? I dagsläget har vi rullgenua med skotskenor ute på relingslisten. Vi skulle vilja ha självslående försegel så att en person själv kan hantera båten under kryss (med pedistal i sittbrunnen och stor genua så är det inte helt lätt när vinden friskar i. Dessutom fastnar genuaskotets infästning i halshornet gärna i mantåget, och då behöver en gast upp på däck och åtgärda detta.) mvh Karin C (familjeseglare med tre småbarn) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GryningNu 0 Postad 23 Mars , 2014 Hej. Masten på min Arietta är 10 meter och står, som tidigare inlägg, också på rufftaket, så jag räknar runt 12 meter hög från vattenlinjen sett...... M. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser