Puffarius 1 Postad 23 Januari , 2011 Det finns en annons på blocket om en apparat som fräschar upp gamla odugliga batterier och som förebygger sulfatering Battery life saver kallar dom den. Är det nån som har erfarenhet. Hälsn Puffarius Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 23 Januari , 2011 Jag har köpt batterier på ett ställe i GBG Batterirecond. Jag vet inte vilken metod dom använder men jag tycker att det fungerar, håller ett par år iallafall :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 23 Januari , 2011 problemet med rekondade batterier är att slaggen från plattorna samlas i botten och på sikt leder till kortslutning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 25 Januari , 2011 Det finns två saker som tar kål på vanliga batterier: 1) Man tar ut mer än 1/3 av kapaciteten regelbundet, batterierna är inte gjorda för det 2) Man laddar inte fullt vilket innebär att de tappar kapacitet och sedan kör man 1) igen... När man kommer så långt som till Life Savers så är det ofta för sent tror jag. Det är samma funktion, oftast, som en bra batteriladdare ska ha - nämligen att överladda batterierna ibland ( försiktigt då! ) så att sulfateringen på plattorna går tillbaka. Så... en saver kan som sagt funka men ofta troligen inte.... Det långsiktigt bättre är att 1) skaffa en sk batterimätare och aldrig dra ur under 60-70% av kapaciteten 2) skaffa en intelligent batteriladdare och låta den jobba regelbundet till full laddning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 25 Januari , 2011 http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 25 Januari , 2011 Läste ovanstående länk eftersom jag ändå var uppkopplad och hade tid. Intressant. Hmmm... jag är dock inte expert själv men har läst en hel del om batterier... Det kan vara vanskligt att mäta med en Voltmeter för batteriet måste vara i vila när jag mäter? Dessutom säger mätetalet inget alls om kapaciteten, tyvärr. Då är det en bättre metod att mäta på vätskan. Helt klart. Men tyvärr så skiktar sig vätskan vilket innebär att om man inte har överladdat på länge, så att det bildas bubblor ( och gas! ) så är vätskans densitet garanterat olika överst jämfört med bottensatsen? Så mäta är ruggigt svårt. Dessutom så anger olika tillverkare olika mätetal för att olika laddstatus. Den här tabellen har jag snott från en stor tillverkares sidor ( lite annorlunda värden mot länken ) och jag skulle ta alla sådana exakta värden som mer indikationer än superexakta mätningar? State of Charge 12 Volt battery Volts per Cell ______________________________________________________ 100% 12.72 2.12 90% 12.48 2.08 80% 12.42 2.07 70% 12.32 2.05 60% 12.20 2.03 50% 12.06 2.01 40% 11.88 1.98 30% 11.75 1.96 20% 11.58 1.93 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Januari , 2011 Tydligen använder BLS fyrkantpulser med patenterat utseende map stigtid, dvs högfrekvens. Påstås lösa upp sulfat-kristallerna istället för att bara slå loss dem, inget klegg bildas isf på batteriets botten. BLS sajt med instruktionsfilm mm ... http://www.batterylifesaver.com/default.htm Påstått oberoende test (av handlare som själv säljer grunkan) som jag hittade på BLS-sajten ovan ... http://janwp.com/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=JANWP&Category_Code=BLSDIW Batteriet förbättrades från 430 CCA (cold cranking amps) till nyskick 823 efter några dagars i- och ur-laddande. Fan trot, kan ingen köpa en sån testa för alla MG:s nyfikna? ... / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orrsea950 0 Postad 30 Januari , 2011 Hej kära båtvänner. Vi tycker det är fantastiskt kul att några börjar debattera vår Battery Life Saver. Låt mig ta den korta versionen av produktegenskaper. Någon utrycker fan trot. Jag tror att det är mycket enklare att ställa frågan till oss och få reda på ren fakta. BLS utvecklades ur en apparat uppfunnen av Chubby Dutchman, Chuck Van Breemen i Florida som användes på stora solarsystem med batteribank. Celler i en stor bank sulfaterar väldigt snabbt eftersom de laddas ur varje natt. Solarsystem är en enorm industri i USA. Chubby tog reda på varför sulfat bildade starka kristaller, det finns i grova drag 3 typer. Nu gäller det att hitta vilken frekvens och energimängd sulfatkristaller inte tål. 8,74 kHz är den exakta frekvensen samt en viss tid/energi som spjälkar kristaller tillbaks till blysulfat som blir aktivt material igen. MEN, tricket är svårare än så. Det gäller att producera en apparat som klarar alla krav, inte stör befintlig elektronik, laddare, radio, TV, osv. BLS måste klara EMC direktivet, immunitet mm. Bara för att reda ut batteriproblemet, alla batterier dör förr eller senare p.g.a. kristaller som tätar plattorna. Det gäller AGM, Gel, vattningsbara, alla typer. En del går sönder av andra skäl, frostskada, kortslutning i botten, korrosion, osv. Allt beror på kvaliteten. BLS säljs nu i 22 länder. Kunden har dessutom 90 dagar returrätt 2 års garanti. För att klara alla olika applikationer finns ett sortiment från 12 volt upp till 156 volt. Det betyder att man kan renovera upp till 13 st seriekopplade batterier. Så gör man på verkstäder runt om i världen. Nu till poängen. Alla vet att man spjälkar njursten med ultraljud eller tandsten om man så vill. BLS fungerar med den principen men absolut inte samma teknik. För att ta reda på kapacitet så struntar vi i syravikt och spänning. Det finns bara ett sätt. Kapacitetsmätning med belastning. Vår BattCap tester kör upp till 8 cykler med 25A last ner till 10,8 volt, startar laddning och laddar ur igen. Denna test ger oss en rapport med exakt antal Ah. Nu har vi ren fakta i hand. Nu kan vi jämföra och se effekten av BLS som sitter på samtidigt. Ingen annan kan presentera samma effektiva renovering. Och det funkar oavsett slutna eller öppna batterier. Laddning går mycket fortare, mindre energi går åt till värme. Även s.k. nya batterier ökar avsevärt i kapacitet med BLS. När vi köper nya batterier så brukar de vara 2-3 år gamla. Lagring i Asien, sedan lagring i EU sen Sverige sen affären. Utan laddning. Vi renoverar Era batterier helt gratis, med exakt rapport, den enda motprestationen är frakten till vår verkstad i GBG. MVH Andrej Simson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 Januari , 2011 Jag säger inte mot dig. Har respekt för att mycket tankar och energi lagts på denna produkt. Dessutom så har jag respekt för amerikanskt marknadstänkande - dvs finns ett behov så dyker en produkt upp.( Jag har bott ett år i USA så jag vet lite om hur tänket är vad gäller krass ekonomi / produkter ) Men det jag inte förstår av att läsa reklamtext på siten - är varför belastningen ner till 10,8 V eller lägre inte skadar batteriet. Ty de flesta batteritillverkare anger 10,8 s om långt under gränsen för vad batteriet tål? Även om, vad jag förstår, det är kortvariga urladdningar. Det skadar ej batteriet alls? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orrsea950 0 Postad 30 Januari , 2011 Hej, Att vi cyklar alla batterier ner till 11 eller 10,8 volt är endast för att få en verklighetsrapport om maximum kapacitet som batteriet kan leverera. Med BLS påkopplad tar det ingen skada. Vår test visar också hur många Ah batteriet har tagit emot samt hur mycket man får tillbaka. Alltså ett klart besked om hur mycket som går förlorat i värme / gasning. Ett dåligt 70Ah batteri ger kanske 5-10Ah. Efter några cykler ger det 20-30Ah. Vi har gjort massor med tester. Rapporter skickas till olika kunder för att övertyga om BLS funktion. (Vi har hämtat batterier på miljöstationer som folk har kasserat. Dessa är oftast i nyskick efter rehab.) MVH A Simson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Februari , 2011 Orrsea950: Vilken modell av BLS är bäst lämpad i båtsammanhang, och när nås eventuellt normalanvändarens BLS investerings-break even map batteribanks-storlek sett till livslängds-förlängning och initialkostnad? Och vad kostar grunkan i inköp för resten? Ofta har man stora (dyra) 12V parallell-förbrukarbanker som man laddar med bl.a. nätdrivna intelligenta laddare typ ctek. Eftersom BLS tydligen helst skall permanent-monteras på batteribanken så blir frågan om hur den interagerar med typiska båtsystem intressant. Klarar den det låga inre motståndet i en jätte-parallellbank, stör den kanske ctek:ens eller andra vanliga laddrelaterade elektroniska produkter? Och hur mycket ström drar den ifrån batterierna när laddning sker respektive inte sker? Påstås ju här (fråga 14) att batteri-livslängden kan ökas med faktor 2-3, så visst kan väl isf grunkan initialt få kosta lite ...http://www.batterylifesaver.com/about/BLS-FAQ.htm#2 Men säljsnack är väl tyvärr näranog alltid mer eller mindre ljug, kanske uppåt typ 99,999% överdrifter?Men kanske tillhör BLS den unika restposten som vi om några år faktiskt kommer att betrakta som en nästan självklar del i båtelsystemet? Så upp till båt/ekonomi-relaterade bevis, för det verkar ju så lovande att det osar humbug trots frikostig garanti/återlämningsrätt? (Patentet är ju ifrån så sent som 2008, så långtidsekonomin kan naturligtvis vara svår att förutsäga/bevisa, men men. Kanske kan man såga itu batterier och kolla/fota kristallförekomsten när elektrolyten dunstat, funderar jag??) / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orrsea950 0 Postad 3 Februari , 2011 Hej BLS 12V funkar bra upp till 2 st 70/80Ah batterier, 990 Kr ink moms/fakt. När man har större bank då funkar 12/24V bättre. 1590Kr BLS 144/156 används av verkstäder över hela världen för att renovera upp till 13 block i serie. Thomas, jag vill bara bredda din vy, BLS säljs nu i 22 länder, till truckar, rullstolar, golfbilar, Ryska järnvägen osv osv. Om alla BLS kom i retur, då går det inte så bra för oss. Erfarenheten är dock att 90% fungerar bra. Resterande 10% är kortslutna celler. Och som sagt, vi renoverar dina batterier helt gratis, med rapport, bara lämna in dem. MVH A Simson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 3 Februari , 2011 Hej orrsea950. Jag har en elflakmoppe med 12st hopkopplade 160Ah blyceller dvs tot 24V 160Ah, den står med laddare ikopplad nästan hela tiden den inte används, passar BLS-12/24C till den? då kan man ha den till 12V applikationer också. Vad kostar en sådan och vilka återförsäljare finns det i västsverige? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 Februari , 2011 Jag kan vara lite envist nyfiken och snäll som person – så jag frågar igen: ”… varför belastningen ner till 10,8 V eller lägre inte skadar batteriet. Ty de flesta batteritillverkare anger 10,8 som långt under gränsen för vad batteriet tål? ” Och det svar jag fick var väl, lösryckt citat: ” Att vi cyklar alla batterier ner till 11 eller 10,8 volt är endast för att få en verklighetsrapport om maximum kapacitet som batteriet kan leverera. Med BLS påkopplad tar det ingen skada. /// Vi har gjort massor med tester. Rapporter skickas till olika kunder för att övertyga om BLS funktion. (Vi har hämtat batterier på miljöstationer som folk har kasserat. Dessa är oftast i nyskick efter rehab.) Som sagt, jag betvivlar inte effekten innan jag har på fötterna att göra det. Men lite mer teknisk förklaring måste jag nog få innan jag testar ny batteriteknik, för batterier är nu gammal och hävdvunnen teknik. Motorfordonsindustrin lägger stora belopp på forskning. Nya tekniker behövs säger alla. Så, hur funkar det? Det finns kanske en länk till en teknisk förklaring om det är för omfattande att skriva här? Senast ändrad av Funkis | 03 februari 2011 | 08:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Februari , 2011 Orrsea950: Tack för svaret, BLS:en verkar ju vara lönsam ganska snabbt givet att batteriets livslängd (mer än) dubblas. Har själv bara 2 st 75 Ah fritidsbatterier och 990:- är iofs överkomligt, men min strömförbrukning är låg och batterierna brukar ändå hålla ca 6-8 år. Frågor: 1. Permanent-inkopplad BLS: BLS:en tar tydligen sin driftström ur batterierna och man bör därför ladda minst var 5:e dag.(Har iofs brygg-el, men brukar bara ladda där 2-3 ggr per säsong. Att koppla 220-sladd för laddning efter varje seglats låter sig göras, men det verkar lite bökigt i mitt fall med tanke på den låga förbrukningen och redan ganska långa batteri-livslängden. En solpanel kunde kanske iofs hålla en permanent-inkopplad BLS försörjd?)Ungefär hur mycket ström drar BLS:en i ett fall som mitt, fem dagars ladd-intervall antyder ju att det är en hel del? I fallena truckar, rullstolar och golfbilar är ju f.ö. ladd/förbruknings-mönstret ganska olikt mitt, och ladd-intervallet därför heller inget problem. 2. Vintertida rehab-cykling?: En tänkbart alternativ i fall som mitt, kan kanske vara att årligen ta hem batterierna och köra några rutinmässiga i- och ur-laddningscykler med BLS för att minska kristallförekomsten/öka livslängden? (Och därefter ställa tillbaks de uppfräschade batterierna fulladdade i båtens hälsosamma vinterkyla.)Men då uppstår frågan hurpass mycket detta förfarande ev skulle förlänga livslängden?(I fall som mitt blir det antagligen rätt oekonomiskt med en egen BLS, men man kanske kan låna ut grunkan till närmaste båtgrannarna. I marinor hjälps man ju ofta åt, och kan jag låna ut en BLS så får jag nog lättare låna andra lite udda specialverktyg, ett samarbete som i förlängningen innebär att alla ju inte själva behöver äga en komplett uppsättning av precis allting, nåt sånt ... / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser