Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
lindiero

Värdet på en autopilot?

Rekommendera Poster

Har bestämt mig för att en autopilot kommer att vara nödvändig på min planerade jorden runt-resa. Detta verkar jag ha bestämt mig för utan att ha någon riktig koll på det överhuvudtaget.

Vi håller på att skriva en lista över utrustning som kommer behövas och prisuppskattningar och när det kommer till autopiloten så är jag ganska mållös.

Har kollat runt på diverse hemsidor och letat information men har svårt att förstå skillnaden på en autopilot och en autopilot. På Flotec marine kostar vissa upp till 20 000 men andra på andra ställen kan kosta mycket mindre.

Vad är skillnaderna på olika autopiloter och vilken skulle räcka till en segelbåt på ca 28 fot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du segla jorden runt skall du ha ett vindroder.

Jag seglar visserligen bara i de nordiska farvattnen och jag skulle inte kunna tänka mig att va utan min autopilot. Har visserligen också ett vindroder och det går utmärkt att segla med innomskärs.

Nackdelen med en autopilot är att den drar ström. Mycket ström Ett vindroder styr så länge det blåser. Det finns ju vissa nackdelar, som att det inte styr så bra plattläns, men det gör inte autopiloten heller. Däremot vid motorgång är det väl bara frågan om autopilot.

Såg någon som hade en liten autohelm autopilot inkopplad till vindrodret i stället för vindflöjeln (eller vad det heter) då kunde han styra med vindrodret även vid motorgång.

Mitt vindroder har även en liten autopilot som man kan koppla till vindrodret i stället för vindflöjeln. Styrkraften får man då från pendelservot.

En autopilot skall va så snabb  och stark som möjligt - i den ordningen. Montering av en autopilot på en koster är inte helt enkelt. Lättast att montera (enligt min uppfattning) är den runda modellen av Autohelm som tidigare hette 4000 . Jag har haft två sådan för två olika kostrar. En L32 och en Storfidra. Hade en Autohelm 2000 (som också var av den runda modellen med lös manöverpanel) Autopiloten monteras i ett aluminiurör med ett speciellt fäste till rorkulten. Då slipper man ha autopiloten stickandes ut på utsidan båten.

 

tommy


edit; jag skrev kryss istället för plattläns om nån han att se det - ibland får  man hjärnsläpp.

 



Senast ändrad av toaen | 23 januari 2011 | 18:50

post-945-1394236597,7526_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bortser från diskussionen autopilot kontra vindroder och bara snackar autopilot finns tyvärr inga genvägar.

Skall autopiloten klara av att styra i sjögång, under segel och inte bara för motor i stiltje finns inga genvägar - den blir stor, stark och därmed dyr.

Det finns också ett omvänt förhållande mellan en stor stark motor som drar mycket ström när den går och liten elförbrukning.

Små autopiloter har klena motorer  och stor utväxling. För att göra en given kurskorrigering surrar den och surrar medan rodret låååångsamt ställs om. När rodret väl nått det läge datorn önskar är det dags att vrida tillbaks rodret, lååååångsamt.
Så håller den på, särskilt i låringssjö. Den går nästan konstant och även om den lilla klena motorn bara drar några få A blir strömförbukningen över tid stor.

En stark motor kan vrida rodret snabbt och korrigeringen utförs i tid med minimal överstyrning och båten slingrar inte och resultat blir en autopilotmotor som går ytterst korta ögonblick.

På min båt har jag en motor på 900 W, den drar alltså närmare 40 A vid 24 V, det dubbla om jag hade haft 12V-system.

Trots detta är medelförbrukningen under segling runt 2 A  i havssjö. Med hyggligt stora solceller eller kan den gå för evigt. Och den stora kraftiga autopiloten klarar alltid att styra, oavsett förhållanden. Vilket jag tycker är en viktig säkerhetsdetalj på en långfärdsbåt med liten besättning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du segla jorden runt så behöver du dessutom ha en autopilot i reserv när den första går sönder, för det kommer den att göra under en så lång segling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte segla så lågt. Autopiloten på bilden ovan var ca en vecka, när jag tappade balasen och satte mig på den (2004). Den gängade plastdelen som håller ihop autopiloten slets loss och gängera blev skrot. Hade kappt 1000 distasmiuter hem. Lagade de med ett uppskuret plaströr, slagklämmor och eltape. Har köpt ny plastdel, men har inte reparerat den än, fast jag  har seglat ett antal 1000 distansmiuter sen dess. Men det får väl bli är jag säljer båten.

Annars är infästinge i bakkant en svag pukt. Nåt som jag har akutrepparerat ett par gånger. Nån motor har också gått åt under åren.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på grejor...

Min autopilot är orginalmonterad 1976. Jag kan inte svara för vad som hänt innan 1999 då jag köpte båten. Men sedan dess har underhållet inskrängt sig till smörjning och justering av kedjan vid ett par tillfällen.
Och den används ständigt kan jag lova, vi handstyr i stort sett bara i hamn.



Senast ändrad av Eilean | 24 januari 2011 | 20:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog skillnad för en sån som du har och en lös liten pilot för rorkult.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det var just det jag vile komma till. Skall man ut på långresa och tänker autopilot, även om det är ett komplement till vindroder, skall man inte skaffa någon liten, billig cykelpump.

Dels funkar de inte i dåligt väder, dels går de sönder stup i kvarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni väljer en Raymarine autopilot och låter en auktoriserad installatör installera autopiloten så får ni 2 års ombordgaranti. Det innebär att en tekniker kommer ut och reparerar piloten vart som helst i världen om den skulle gå sönder 2 år efter driftsättningsdatumet. Det kan vara väl värt att ta med i beräkningarna. Det samma gäller Raymarines övriga navigationsutrustning.

post-10013748-1394236612,6032_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, kanske inte riktigt så. Max 2 timmars restid för serviceteknikern begränsar ombordgarantin till en rätt begränsad del av världen.

Citat från http://www.raymarine.co.uk/customer-support/product-repair-warranty/raymarine-manufacturers-warranty/

...Onboard warranty service will only be provided if the product serial number confirms that the product has been installed or commissioned by a Raymarine certified installer, and the vessel is within 2 hours travel time of the service agent. ...

 



Senast ändrad av Eilean | 14 februari 2011 | 10:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilean:
Blir lite nyfiken på elektroniken i din kraftfulla pilot från 76- eller tidigare. Har den trots åldern sk fluxgate-kompass och mikrodator?

Tidigare användes kompasser med roterande delar som kunde ge lite överslängar/vingel t.ex. i gropig sjö, men fluxgaten har ju inte den nackdelen. Ihop med mikrodator och gps kan den tydligen även deviera sig själv automatiskt, enligt wikipedia.

Nu funkar ju din pilot ypperligt, och frågan är som sagt bara av teknik-nyfikenhet.
Kan du ställa kursen noga och få bra kurshållning på längre sträckor, med eller utan gps? Kan den lära sig sjöns mönster och succesivt minska sin strömförbrukning genom att tillåta små korta kursavvikelser i grov sjö? Alltså tillåta lite vingel, men ändå ha örnkoll på avverkad huvudkurs succesivt.  

Har själv en billig cykelpump med trött och långsam styrarm, men den styr förbaskat intelligent så slutresultatet blir trots allt hyfsat i måttlig sjö.
Hade den även haft kraftfull styrmekanik så hade den nog överträffat min egen handstyrning utan problem, hållit lika rak kurs men utan mina onödiga roderrörelser. :)

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 14 februari 2011 | 12:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Neco heter modellen, avsedd för mindre fartyg och fiskebåtar. Fabrikatet köptes upp av Walker och efterföljare tillverkas än.

Ingen fluxgate. Den är helt manuell, kursen ställs med hjälp av ett vred graderat i grader. Missvisning, avdrift ström och andra yttre faktorer får jag kompensera för själv, den har inget interface till GPS.
Inget problem tycker jag, en koll på GPS eller plotter då och då och en liten korrigering vid behov står jag ut med.

Den har ingen dator, alla parametrar får ställas manuellt, som roderhastighet, hur snabbt den skall korrigera vid kursavvikelse, rodervinkel relativt avvikelse, hur mycket båten får vingla ställs manuellt. Behöver en viss inlärning men kan i gengäld fås att jobba oerhört kraftfullt vid behov och ruskigt snålt under segling.

Eldprovet var en storm på Östersjön på väg hem från Liepaja i Lettland. Ett lågtryck fördjupades kraftigt och vi fann oss i över 25 m/s och så småningom sjögång på över 4 m.  Vi var bara två ombord och min fru var helt utslagen av sjösjuka. Autopiloten styrde 14 ton båt oavbrutet hela vägen utan att tappa kontrollen en enda gång, större delen av sträckan med vinden något för om tvärs men även några timmar i slör och låringssjö.
Visst finns det moderna grejor som klarar detta lika bra eller bättre. Men då talar vi om rena proffsgrejor för helt andra pengar än vad man normalt tycker man vill betala.
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...