Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
duxand

jordfelsbrytare

Rekommendera Poster

Har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med.

Förra vintern drog jag ny el i hela båten och satte in nya automatsäkringar till allt i båten.

Jag drog även in 220volt och då satte jag en jordfelsbrytare,

då till mitt problem, när jag stog hemma på gården med båten så funka all el precis som de var tänkt men när jag sjösatt och koppla in landströmen i bryggan så löste jordfelsbrytaren ut i båten slog jag på den löste den ut iland istället, när jag tog upp båten och kom hem på gården så koppla jag in strömmen igen och då funkar det??

någon som har någon ide!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

troligen kortis mellan nolla och jord till vattnet.
När båten står på land issoleras båten markkontakt via hjulen på kärran.
i sjön leds strömmen ut via vattnet och jordfelsbrytaren köser ut.

testa att jorda tex motorn till ett jordtag i marken  tex drevet till torkvindan med hjälp av startkabel.

löser jordfelsbrytarn så är det bara att fortsätta felsökandet mellan nolla och motorn.

 



Senast ändrad av Jimsan | 23 januari 2011 | 18:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorelen är inte sammankopplad med 220 elen.

jag har ett utag som är innan jordfelsbrytaren och de funkar alltid sen går de via säkringspanelen och jordfelsbrytaren ut till 3 andra uttag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så ska det ju vara, men efter som jordfelsbrytaren löser när båten ligger i vattnet så leds strömmen på något vis från nollan ut till vattnet.

via motor eller skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jorden i landströmmen är inte samma som jorden i båten (vattnet). Om du har förbindelse mellan landströmmens jordledning och t.ex. motorn som är jordad i vattnet kommer det att gå en ström i jordledningen och brytaren löser ut. En sådan jordström kommer också snabbt att äta upp metaller som är i kontakt med vattnet. Det bästa är att ha en isolertransformator.

Håll inte på med elen i båten om du inte är absolut säker på vad du håller på med!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en elkille som hjälpt mig med detta så jag tror ju att han har koll på vad han gör.

men jag får kolla om vi missat något.

jag har 2 invertrar inkopplade och en batteriladdare.

 detta är de enda ställena som 220 elen har någon kontakt med batterierna.

motorn har för övrigt ingen kontakt med landströmmen..

aaah jag har ju samma gjordskena till alla automatsäkringar till 12 v systemet och gjordfelsbrytaren sitter på samma skena, detta kan alltså vara boven isåfall eller.

kolla med elkillen gjordfelsbrytaren hade ingen kontakt men den övriga gjorden. men ska kolla om nollan läcker över någonstans.

 

tack för tipsen har lite att undersöka nu



Senast ändrad av duxand | 23 januari 2011 | 18:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jordfelsbrytare ska inte lösa ut för att man hjälper elverket med nollpotential i jordledaren.

Det är nog någon av fasen eller nollan som ger ström till motorn, via varmvattenberedare, batteriladdare osv.

Du får väl koppla bort all utrustning du misstänker och koppla in en efter en. Eluttaget på bryggan kanske är boven? Prova att jorda jorden från elstolpen direkt i marken eller vattnet och se om brytaren på stolpen löser ut. Man kanske har fulat med att koppla ihop nolla med jord i elstolpen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja de känns som felet ligger i båten vi har provat i flera hamnar med samma problem,

har varmvattenberedare men den har aldrig varit inkopplad i 220v men jag får börja med uteslutningsmetoden.

vill ju ha ordning på detta innan sjösättning så jag får börja leta  i alla inkopplingar  så får vi se vad vi hittar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jordfelsbrytaren ibåten bryr sig inte om hur jorden i stolpen är kopplad, den jömför bara strömmen i fas och nolla in i båten.

Löser jordfelsbrytaren i båten inneär det att strömmen som går in genom jordfelsbrytaren inte kommer tillbaka genom nollan (enkelt förklarat) utan tar vägen ut i vattnet eller jorförbindelsen i stället.

även om landströms jord och båt jord är sammankopplade leder det inte till att jordfelsbrytaren löser ut. om allt fungerar när båten ligger på land men inte i vattnet var du helt klart kortis/överledning mellan nolla och jord.

vanliga fel är som nämnts vv beredare där issolationen i värme elementen kan vara dålig.

 

koppla ur alla förbrukare och issolationsmät mellan nolla och jord, om anslutningarna är rätt utförda så bör du hitta felet då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Jordledningen i landströmmen har inget med jordfelsbrytaren att göra.

Jordfelsbrytaren slår ifrån om inte exakt all ström som går ut i ena ledningen kommer tillbaka i den andra. Skiljer mer än 30 milliampere (ibland 10mA) så löser brytaren. Funkar lika bra med som utan skyddsjordsledning.

I övrigt håller jag med jimsan; det är uteslutningsmetoden som gäller. Koppla ur allting och sätt tillbaka grej efter grej tills jordfelsbrytaren löser ut.



Senast ändrad av Anders_St | 23 januari 2011 | 20:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra råd du får här ovan, genom uteslutning så kan man säga att du till slut ändå ska hitta felet.
Det låter ändå som ett sorts jordfelsproblem, eftersom beteende ändras från vatten till land?

Men observera, olikt någon skriver ovan, att det är samma jord i båten som på land så länge du inte gör en egen jordinstallation ( kräver då istället en isolertransformator ). SAMT att precis som man påpekar här ovan så är det inte i första hand vatten som i sig kan göra problemet eftersom du antyder att du INTE är kopplad med 230V till en sorts båtjord? Som jag tolkar det?

Då skulle jag satsa på att någonstans har du ändå kopplat ihop jord från 230V systemet med 12V jord - ( det hade du va ? ) - för att sedan satsa på att 12V jord ändå är kopplad någonstans i båten så att du får kontakt med vatten. För vatten är den enda fina återledningen i båten jämfört med när båten står på land. Där är sannolikt felet? Separera jordarna så är det fixat.

Alternativt skulle jag undra om du alltid är kopplad till exakt samma uttag på land. Det kan bli hög nivå på läckströmmar där och är sedan kabel samt även ditt intag fuktigt så kan det räcka... man talar om läckström upp till 30mA? Men det är då totalt sett, mitt hus hemma ligger normalt på ca 22 mA vilket innebär att är det fuktigt ute så räcker det med att jag kopplar på en skarvsladd ute så löser systemet omedelbart. Inte minsta fel på den skarvsladden förutom lite fukt i kontakten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jorden från landströmen och 12v jorden är inte ihopkopplade de ända som binder samman dom två systemen är 2 st invertrar och en batteriladdare.

sen får jag ju undersöka om de har blivit någon felkoppling  någon stanns men enligt ritning så ska dom inte vara ihopkopplade.

jag har provat i flera olika hamnar med samma resultat så de är inte bara den stolpen i hemma hamn som bråkar.

Jag har en brytare som automatiskt skall koppla ifrån invertrarna när jag stoppar i landströmmen, tanken var för att inte kunna skada dom plus att jag vill ha 220v från land i utagen inte från invertrarn, men jag vet inte om de kan gå bakvägen igenom dom även om dom är avstängda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att slippa vänta till sjösättning kan du efterlikna sjöläget genom att jorda båten i marken hemmavid. Jag antar att det är motorn som leder ström till vattnet och får brytaren att lösa ut.

Ett jordspett förbundet med motorns rigg eller om det är några andra metalliska delar du misstänker.

Ett skrov som går i salt vatten kan också leda ström tillräckligt skulle jag tro. Aluminiumfolie på våt skrovyta kopplad till jordspettet kanske kan fungera som sjösimulator.

Som jordspett kan du ta en rörstump eller varför inte ett spett om du har det. Sen en kabelstump mellan spettet och riggen och/eller folien. Salta gärna lite på folien för att få bättre ledning. Du kan ju lägga folien på skrovbotten så du får fukten och saltet att stanna kvar så det leder bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en brytare som automatiskt skall koppla ifrån invertrarna när jag stoppar i landströmmen, tanken var för att inte kunna skada dom plus att jag vill ha 220v från land i utagen inte från invertrarn, men jag vet inte om de kan gå bakvägen igenom dom även om dom är avstängda.

Hmmmm. Kan det vara en orsak?  Bryter den bort alla tre ledarna ordentligt? Nolla, fas och skyddsjord? Om den bara bryter bort en ledare så skulle det kunna förklara att lite ström smiter iväg åt fel håll och löser ut jordfelsbrytaren.
Och behöver det vara kopplat så? Låter som en lite krånglig koppling och en sak som kan bli fel....

Jag har två uppsättningar 220V uttag i min båt:

a) en uppsättning kopplad till landström (ett uttag bredvid säkringslådan och ett dubbeluttag för varmvatten och laddare)

B) en uppsättning på lite olika ställen i båten som är anslutna till en inverter på 1000W

Men de är inte ihopkopplade.

Högeffekt-prylar i 1500W-klassen (som dammsugare, brödrost och vattenkokare) kopplar jag enbart till uttag a).

övriga saker som TV och mobilladdare kör jag på uttagen B) via invertern och räknar med att batteriladdaren ger tillräckligt både för laddning och förbrukning.



Senast ändrad av Anders_St | 25 januari 2011 | 15:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med min elkille och la fram din åsikt, han svara direkt att där e felet.

De relät som där för att bryta invertern bryter inte alla ledare så de ska bytas...

tack så hjäte mycket för alla ideer.. är ovärderligt att kunna ventilera sina problem och få så mycket hjälp som man får här..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du verkar få ordning på problemet!

Edit: Hade ett lite oövertänkt inlägg här om faslägena vid inkoppling, men naturligtvis är reläkontakterna omkopplande. Endast en spänningskälla möjlig i sänder. Så kan det gå om man är för snabb på knappen. ;)

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 26 januari 2011 | 13:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...