boso 0 Postad 23 Januari , 2011 Hej, Avståndstabeller inom vägsystemet finns det ganska bra info om på nätet. Hur är det på sjösidan. Givetvis går det inte att få exakt men med 10% felmarginal borde det gå om man inte seglar. Någon som känner till om det finns sådana tabeller på nätet ? H/b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Januari , 2011 Jag vet inte om det finns nåt sånt, men jag har Seaclear med sjökort över alla svenska farvatten plus åtminstone översikt över våra nordiska grannländer installerade på mina datorer. Korten är visserligen inte färska, från 2002 tror jag. Om det är något avstånd under grovplanerig, brukar jag lägga en enkel rutt och får på det sättet ett ganska skapligt svar. Oftast mäter jag när nån ställer frågor på MG. Är det nån specifik sträcka du undrar över? Sen finns det en del sjökortsprogram på nätet. Googel Erth, Eniro mm, där man kan mäta avstånd vad jag förstår. Då jag inte har behov av det själv har jag inte fördjupat mig i dessa. tommy Senast ändrad av toaen | 23 januari 2011 | 14:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 23 Januari , 2011 Jag brukar använda Eniros sjökort. Bara att använda funktionen 'Rita och mät' klicka i några väl valda punkter längs rutten och sedan läsa av resultatet. Man kan till och med skicka rutten per e-post eller lögga in en länk i ett forum så här: http://kartor.eniro.se/m/IzOZT /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Januari , 2011 Går det inte ann att få avståndet i distansminuter, den måttenhet man normalt använder på sjön tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 23 Januari , 2011 Eftersom jag har hemmahamn i Gävle så tar det lite tid och distans innan jag kommer till ngt man kan kalla skärgård. Söderut brukar första stoppet bli typ Öregrund/Grisslehamn. Så Gävle-Öregrund Gävle-Grisslehamn Gävle-Ljusne Vore bra att veta H/b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erkolsosten 0 Postad 23 Januari , 2011 Hej! Jag ligger också i Gävle Till Öregrund är det ca 48 distans via Fågelsundet, något längre om man rundar Björn. Från Öregrund till Grisslehamn har jag för mig att det är ca 12-13 distans. mvh Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Januari , 2011 Förmodar att du har båten i Småbåtshamnen i sydöstra delen av Inre Fjärden. Alla avständ är räknat från hamninloppet. Till Eggegrund har du ca 10,5 distansminuter via Båkhaksrännan till södra sida och SXK-bojarna. Det går nog att gå in i viken på nordostsidan, men det har jag aldrig provat. En fin ö. Till Björns fyrplats och SXK´ s bojjar där har du ca 24 distansminuter om du går ut i den fyrbelysta leden innan du faller ner på Björns västra inlopp. Vågar du gå mera rätt på blir det ju lite kortare. Bägge inloppen till Björn är inte helt enkla, men jag har för mig att det är enselinjer som man skall följa. Personligen är jag inte så förtjust i ön, kanske pga av de flugor som invaderade min båt första gången jag låg där. Vid samma tllfälle var ön nedlusad med paddor Gävle-Öregrund. Går man på havet norr om Björn är det ca 47 distansminuter. Man skulle ju kunna tänka sig att gå lite rakare på tex genom Björns skärgård och sen rakare på Öregrund då blir det en aning kortare. Men din båt gör väl något mer än 4 knop i snittfart som bäst , ochdå är det nog inte så mycket ide att snika. Från Öregrund till Grisslehamns inre hamn är det ca 19 distansminuter. Det finns ju två göstahamnar på den sidan. Skall du till den yttre hamnen får du ju gå ut norr om Signö och runda Svartklubbens fyr. Har du en båt som klara en bro med fri höjd på 8 meter räcker det att du går ut norr om Fogdö. Bägge alternativen blir en aning längre, men det finns en gästhamn även i östra hamnen. Gävle-Ljusne är det ca 37 distansminuter. Sen är väl ett besök på storljungfrun ett måste. Kommer du till Ljusne så får du hälsa till Ljusne Håkan. Han har en Vagabond 31 www.maringuiden.se/user/Luffarn tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Januari , 2011 Tänkte just besserwissigt skriva att Eniro's sjökort mäter i nm. Vlket de gjorde förut, men det verkar försvunnit i senaste uppdateringen. Kass!. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Januari , 2011 Anders Vi Messersmittar har det inte lätt. Jag blir helt ställd när folk börjar tala om km i båtsammanhang. Fast jag egentligen är ganska duktig på matte får jag inget som helst sammanhang i det hela om man inte uttrycker sig i distansminuter och knop. Det är ca 50 distansminuter till Skagen hemmifrån. Den gången jag lyckades segla från Skagen och hem på 10 timmar gick det ofantligt bra. I regel tar det betydligt längre tid. Skulle vi prata mil och km/h så hade jag nog struntat i att segla till Skagen och tagit bilen till Laxå i stället fast på 2,5 timmar. Det är ungefär lika långt. Dvs halvvägs till Stockholm. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 23 Januari , 2011 ladda ned - sea Clear gratis på http://www.sping.com/seaclear/ programet är ett sk. free-wear och därmed gratis och har t.o. m en svensk manual. -Scanna in dina sjökort eller använd lämpliga gratis karor. Den har en bra rutteditor där man kan räkna fram avstånd och gång tid. - Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Mars , 2011 Besserwissern får påpeka att Eniro's sjökort just bättrat sig och verkligen mäter avstånd i nm numera! Ett perfekt planeringsverktyg när man sitter och funderar över lämpliga utflykter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slutlekt 0 Postad 2 Mars , 2011 Tommy: 50 distand till Skagen, då antar jag att du ligger runt gbg någonstans. Antar att du har en mindre segelbåt då du i genomsnitt seglar 5kn. Vi seglade från Amundön (gbg) till skagen på 6.5 timmar i sommras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 4 Mars , 2011 Tackar för all info. Jag använder nu Eniro fungerar bra tycker jag för planering där i alla fall jag är ute mest efter hur lång tid det tar. När dom nu har fått fart på det analoga mobila datanätet så blir det alldeles utmärkt. Count down L-55 H/bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Mars , 2011 Man skall aldrig gissa. Av någon anledning har jag fått för mig att det skulle va 50 distnsminuter till Skagen. Jag mätte för säkerhets skull och det var bara 44 distansminuter från min båtplats till Skagens hamninlopp 209 grader. Från Amundön var det 43 distansminuter fast i 279 grader. Nu var det länge sen jag var i Skagen sist, nån gång i mitten av 1990-talet med en havsfidra och gick det 5 knop i snitt med den båten gick det fort. Gillar egentligen inte Danmark nåt vidare - i stort sett bara hamnar, och det har inte varit min grej. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 Mars , 2011 Och var finns dessa lämpliga gratiskartor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 30 Maj , 2011 Lät intressant att gå Gävle-Öregrund genom Fågelsundet. Är det en prickad farled där eller gäller ens-linjer ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 31 Maj , 2011 Om man tar en tur till Piratviken, lägger till där och ropar efter t ex sjökort, så kan man få ett ekosvar.... Hoppas jag nu inte skrivit alltför mycket som kan avslöja oegentliga affärer... Annars kan man köpa på http://www.soltek.se.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 31 Maj , 2011 Min Eniro karta mäter i nm! /Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Augusti , 2018 2011-01-23 vid 18:45 skrev boso: Eftersom jag har hemmahamn i Gävle så tar det lite tid och distans innan jag kommer till ngt man kan kalla skärgård. Söderut brukar första stoppet bli typ Öregrund/Grisslehamn. Så Gävle-Öregrund Gävle-Grisslehamn Gävle-Ljusne Vore bra att veta H/b Google earth kan du enkelt lägga rutter och visa avstånd i massa olika enheter bl.a. distansminuter, Nm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Augusti , 2018 Även Eniro funkar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Augusti , 2018 10 timmar sedan skrev Caribic410: 2011-01-23 vid 18:45 skrev boso: Eftersom jag har hemmahamn i Gävle så tar det lite tid och distans innan jag kommer till ngt man kan kalla skärgård. Söderut brukar första stoppet bli typ Öregrund/Grisslehamn. Så Gävle-Öregrund Gävle-Grisslehamn Gävle-Ljusne Vore bra att veta H/b Google earth kan du enkelt lägga rutter och visa avstånd i massa olika enheter bl.a. distansminuter, Nm.. 10 timmar sedan skrev bhemac: Även Eniro funkar Hoppas att killen tagit sig ut från småbåtshamnen i Gävle under de 7,5 åren som gått sen han ställde frågan. 😕 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Augusti , 2018 43 minuter sedan skrev Thallatha: Hoppas att killen tagit sig ut från småbåtshamnen i Gävle under de 7,5 åren som gått sen han ställde frågan. 😕 Aaaaa d får man hoppas😃 Undras varför ibland stenålderstrådar kommer upp som nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Augusti , 2018 1 timme sedan skrev Caribic410: 1 timme sedan skrev Thallatha: Hoppas att killen tagit sig ut från småbåtshamnen i Gävle under de 7,5 åren som gått sen han ställde frågan. 😕 Aaaaa d får man hoppas😃 Undras varför ibland stenålderstrådar kommer upp som nya. Jo jag undrar också ibland varför man svarar på trådar från anno datzumal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser