Rederiet 0 Postad 23 Januari , 2011 Hej! Nu behöver jag alla tips och råd om vad som gäller! Har i dagarna köpt en Bella 650 med Volvo Penta års.mod -95. Ett mycket fint och välskött exemplar... Nu är det så att motorn har sjövattenkylning, och enligt många, både på forumet och andra så är detta en katastrof som kommer leda till att motorn rostar sönder! Både jag och förra ägaren har och kommer serva motorn (konservera) varje höst. Är detta katastrof, kommer motorn rosta?? Båten har hela sitt liv gått på östkusten. Jag kommer köra en del på västkusten där det är mer salt än öst.. Behöver alla tips och råd jag kan få på detta! Är det verkligen Så katastrofalt dåligt med denna kylning? /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 23 Januari , 2011 Konservera motorn innebär bl. a. att allt vatten som finns kvar inne i motorn efter upptagning töms så att motorn inte sprängs sönder under vintern så det gör du förstås. Detta gäller även sötvattenkylda motorer som också kyls med hjälp av saltvatten men de har ett slutet sötvattensystem som inte behöver tömmas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rederiet 0 Postad 23 Januari , 2011 Slutet sötvattensystem Men det innebär alltså att inget ex, saltvatten kommer in i motorn som på sjövattenkylning eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Januari , 2011 Visst är det en katastrof, i ordets rätta bemärkelse, med en båtmotor som är sjövattenkyld. En båtmotor slits inte ut - den rostar sönder. Själv har jag haft ett antal sjövattenskylda båtmotorer tillverkade mellan 1965 och 1979. Den jag har nu är från 1979, dvs 22 år, och visst kommer den att rosta sönder så småning om om det inte häder nått annat innan. Sen är det ju frågan om, om det är nån ide att sätta på sötvattenskylning på en gammal motor. Det råder delade meningar om det. Det enda fallet jag känner till mer i detalj där man eftermonterade sötvattenskylning på en gammal motor, ställde detta bara till problem. Motorn fick inte tillräklig kylning. Nu är jag ingen specialit på motorer - snarare tvärt om. Nån katastrof är det inte att motorn inte har färskvattenskylning. Ordet katastrof betyder nåt helt annat. Men det är ju ingen nackdel om en motor är färskvattenkyld sen den var ny. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 23 Januari , 2011 Det fungerar som i en bilmotor med slutet system men det finns ingen kylare eller kylfläkt utan sötvattnet kyls ner i en växlare av sjövatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rederiet 0 Postad 23 Januari , 2011 Men alla utombordare är så vitt jag vet sjövattenkylda! Där är det aldrig tal om rost osv..? Vad är den stora skillnaden? Tack för all feedback/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 23 Januari , 2011 Jag gissar att det beror på att de från början är konstruerade för sjövatten. På en sjövattenkyld inombordare behöver man byta limpor och knän ibland. Kör själv sötvattenkyld motor så jag vet inte så mycket. Någon annan kanske vet mera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 23 Januari , 2011 Det behöver inte alls vara någon katastrof om den är ordentligt konserverad. Vår förra båt som gick 18 år i Danskt saltvatten var nästan totalt utan rost (till vår stora förvåning) när vi renoverade den och satte in sötvattenkylning. Det enda som fanns var en stenhård vit beläggning (kalk?) i några kanaler. Det tog vi bort med syra och våld. Det var en Yanmar G2M 18 Hk från 1985. Senast ändrad av ciaraud | 23 januari 2011 | 16:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rederiet 0 Postad 23 Januari , 2011 Låter ju betryggande att höra! Så om man bara sköter motorn, servar och konserverar ordentligt så kanske det inte behöver bli så illa.. Kommer för övrigt att dra båten en del till vättern oxå så då får den ju sin dos sötvatten! Men så är det ju med de flesta motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 23 Januari , 2011 Om jag var i din sitts skulle jag låta göra en ordentligt genomgång av motorn, byta det som behöver bytas (om något) och samtidigt låta installera en sötvattenkylning samt eventuellt en gångvärme. Kan annars bara gratulera till valet av båt. Har en liknande, en finnspeed 745 egentligen bara en modell större samt med akterruff. //gockemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 23 Januari , 2011 Jag skulle inte installera sötvattenkylning på en motor som är 16 år gammal. Risken är att man får problem med kylningen när gamla avlagringar släpper i motorn och fastnar i värmeväxlaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rederiet 0 Postad 23 Januari , 2011 Tack för alla inlägg. Får nog bli till att köra denna sommaren, och till hösten kolla över om man ska satsa på sötvattenkylning ist.. Har fått 12 månader garanti på motorn så det är väl bara att ösa på och se vad den går för denna säsong! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rederiet 0 Postad 23 Januari , 2011 Vad kostar en ny inombodare, ex en penta 3.0 om man ska byta i framtiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 23 Januari , 2011 Här är en lista http://www.lbv.se/prod_bensin_aqua.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 23 Januari , 2011 Sätt in en mercruiser istället. www.rapidomarine.com Jag tog i förra sommaren hem ett longblock förra året. Inkl allt (limpor mm mm) samt i och urmontering betalade jag straxt över 30 kkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser