Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Micke_K

Effekt Dieselvärmare

Rekommendera Poster

Har en Sea Ray 270 Sundancer -97  och har nu bestämt mig för att installera dieselvärmare till kommande säsong. Tänkte kolla lite här på forumet om vilket  värmare jag ska välja. Jag har funderat på att köpa en Webasto Air Top  Evo 3900 men hörde från en säljaret som sa att om man har för kraftig värmare finns risken att den sotar igen och då den bara kommer gå på halvfart med tanke på att vi har en relativt liten båt och skall satsa på Air Top 2000 istället. Tacksam för era synpunkter och erfarenhet.

 

 

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att säljaren har fel, en värmare med hög effekt går väl bara mera sällan eftersom det är väl termostaten som styr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej micke!

Jag hade en 270sundancer, den bredare med dinett fram tills i höstas då jag sålde, i den hade jag en airtop 2000, jag hade ett utblås i cockpit, ett i midcabinen, ett i toan samt ett frame vid förpiken. alla utblås med reglerbara ventiler så jag kunde styra värmen dit jag ville ha den. jag tyckte lätt att den räckte till, visst hade den lite svårt att hålla värmen under kapellet när det kröp ner mot 0, men i övrigt så räckte den till alldeles utmärkt.

Jag är inte så säker på att säljaren har fel, tror inte heller värmaren mår helt bra av att mest gå i halvfartsläget.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi har en Orrskär 850 där vi monterat in en ny värmare våren 2008 (Eberspächer D4s) det är ungefär samma prestanda som Airtop 3900. Den går för det mesta på låg effekt, det är 4 effektlägen på den, och om man jämför D4s med D2 så har den lite  lägre strömförbrukning och lägre ljudnivå på låg effekt än D2:an. I slutet på säsongen 2010 så strejkade värmaren en kväll ( det kom bara vit rök och värmaren startade inte). Jag fick rådet av en tekniker att köra den en natt eller så på lysfotogen så bränner den ur det sot som kan finnas. Jag haren separat tank för bränslet till värmaren så det var enkelt för mig att flytta sugröret till en 4 liters förpackning med fotogen istället. Värmaren startade på andra försöket och gick bra hela natten, det som blev kvar i fotogendunken tankade jag över i värmartanken, resten av säsongen var som vanligt utan problem.

Även den lilla värmaren lär gå på sparlåga på sommaren om den bara ska värma ruffen.Jag har inte ångrat att jag köpte en större värmare.Det kan vara bra med hög effekt ibland, man får snabbt upp värmen och blåser ut fukten snabbare, det är skillnad på effekten på fläkten också.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En säljare som ger råd som är dyra för honom bör man fråga till råds om både det ena och det andra. Han har en poäng i att en för stor värmare ofta går i sotläge.

Nu kan man ju välja ett snällare bränsle på sommaren då vrmaren används i låg effekt. Jag vet inte hur det är med Shells Citydiesel eller motsvarande nuförtiden  men jag körde fotogenvärmaren på det och det gick rätt bra.

På vintern uppskattar man en värmare med hög effekt. Med en elektrisk kamin plus 4 kW dieselvärmare har man snart arbetstemperatur i båten.

Så behovet styr som vanligt till en lämplig kompromiss. Endast för sommarbehovet så räcker lilla värmaren.

Eller som det i praktiken blir. Kör ut fukten ur båt och sängkläder. Då räcker det med en körning i hög effekt. Det går snabbt med den stora värmaren i högeffektläge utan att den sotar. Då har man dessutom en bra vintervärmare för besöken i båten. Eller kanske en vintersegling.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nämnts tidigare så är det behovet som styr.

Vi har Eberspäscher D4 i vår 30fotare.

då vi oftast bara kör värmaren på kvällen går den max från start för att sedan gå ned i lågeffekts läge några timmar för att sedan stängas av.

kör man värmaren kontinuerligt är det nog viktigare att få rätt effekt så att den inte går för mycket på sparlåga.

Tror nog att de flesta i våra vatten kär värmaren under kortare perioder, och då tror jag att en något kraftigare värmare kan vara att föredra.

dessa rekomendationer fick jag av experterna inför vårt värmar köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog att jag satsar på en Webasto Airtop EVO 3900, kan ju vara skönt att få varmt och torrt under kapellet också.

Tänkte ha 2 utblås i sittbrunn och 3 i ruffen (Toa, midcabin och V-kohen) så då kan det vara bra att ha lite kräm på fläkten också. Tack för era synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag har en bensinare och man får ej installera värmaren i motorrummet där det finns gott om utrymme tänkte jag passa på att kolla lite här på forumet om tips på placering av värmaren i en SeaRay 270 Sundancer från -97.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förra båt (bensin motor) monterade en Airtop 2000. Dieseltanken till värmaren monterade i motorutrymmet. Värmaren monterades bakom/under spisen inne i båten. Två slangar drogs utifrån, en för frisk tilluft och en för förbränningsluft. Sedan är det bara att dra slangarna dit man vill ha utblåsen. Det ser säkert olika ut på alla båtar, jag har inte haft någon Sundancer, men jag kan tänka mig att du har något form av wetbar eller liknande. Bakom denna kanske du kan få plats med värmaren.

Annars kan du söka på forumet, flera som frågat samma saker tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis fått värmaren Webasto Air Top Evo 3900 levererad så nu är det bara att åka ner till båthuset och börja med monteringen.

Ser fram emot en varm och skön båtsäsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till din nya värmare! Själv hade jag valt en mindre för då hade effektlägena när du kör termostat fungerat bättre istället för att gå på sparlåga och stänga av sig i ett. Webastos värmare drar ganska mycket ström så se till att ha bra med ampere timmar. Wallas nya dieselvärmare på 2,2 kw hade nog varit perfekt då den är både tystare och drar mycket mindre ström 0,9 Amp på max! Lycka till med installationen och ha tålamod :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men räcker denna till att värma upp hela båten? Alltså även under kapellet på t ex en Sea Ray 270 Sundancer -97 som ju nämns i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på uteklimat men i de flesta fall på sommaren ja absolut men om du vill ha mer tryck så välj 30 Dt men den ger samma varmluftvolym som Eber D4 och Webastos 3900 så då kan du avgöra själv. Köp värmare efter det den skall fungera till i första hand. Flera personer under ett kapell med värmare och värmeljus en juli kväll/natt så skall inte mycket till. Att värma hytten i hummerfisket på hösten kräver mer :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...