Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Gedda

Elproblem

Rekommendera Poster

Hej, stötte på ett problem idag när jag skulle koppla in en extra styrning till min bogpropeller.

extrastyrningen har 4 tåtar, en gul och en vit till styrningen, och en röd och svart till resp -. i bruksanvisningen står det 12v på den röde och -0v på den svarte.  kopplade lite som hastigast för ett litet snabbtest innan jag kopplar in den permanent. kopplade då röd på batteri , svart på batteri- ,vit på styrbord och gul på babord bogpropellern. fick inte det att fungera.

så nu är min fundering om jag har kopplat jorden fel eftersom det står -0v på den svarta. 

på den befintliga styrningen till bogproppen är det tre tåtar, en plus åt varje håll och en minus. kan jag koppla den svarta på den nya styrningen till minuskabeln på den befintliga?

ursäkta om det verkar rörigt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jord eller - eller 0V är samma sak så borde funka om du kopplar svart kabel på minuspolen. Har du mätt vad du får genom reglaget? Konstant matning 12VDC (röd) har man väl för att inte dra för hög ström genom reglaget och använder de andra tåtarna till styrningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...