Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
666D3

Kombinerad VHF och AIS

Rekommendera Poster

Jag var på Erlandson idag och blev visad på en stationär VHF som också skulle ta emot AIS för vidarebefodran till plottern. Minns inte vad den hette men den kostade runt 2700 kr. Hittar den inte i katalogen heller. Någon som har den eller har tittat närmare på den?

Priset låter väldigt bra i mina öron.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ska också köpa en ny vhf. Vad innebär ais och på vilket sätt komunicerar den med plottern??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag har läst mig till är en sändande/mottagande AIS en transponder man har i båten som sänder ut en signal om var man är, hur fort man kör och annan info som man skrivit in. Sändande/mottagande AIS kostar från runt 10.000 medans bara mottagande ligger på från ca 4000. Vad jag var ute efter är en mottagande AIS. Kopplar man ihop en sådan med plottern visas andra flytetyg som har sändande AIS på skärmen. I dagsläget är det främst yrkestrafiken samt myndigheter som har sändande AIS men allt fler privatpersoner väljer att köpa sändande AIS.

För att få AIS att fungera optimalt behövs plotter, VHF och en AIS enhet men på VHF;n jag såg idag satt det enl försäljaren en AIS inmonterad.

Här en länk till AIS som visar flytetyg just nu. Samma sak skulle kunna visas i plottern

http://www.marinetraffic.com/ais/se/default.aspx 

Glömde skriva att plottern måste förstås kunna visa AIS för att det ska funka och det är väl VHF som sänder/mottager signalerna. Försäljaren verkade trovärdig eftersom han avrådde mig från att köpa en diskformad tv-antenn från en stor tillverkare utan istället föreslog en liten rundstrålande antenn som visade sig fungera kanon när jag sedan provade här hemma.

Senast ändrad av 666D3 | 22 januari 2011 | 20:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att jag hittat den nu på Båtaccenten men de har ingen info om den mer än att den inte finnsi lager. 2995 vill de ha för  VHF M-TECH 500 MED AIS 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag köpte en vhf med ais för två år sedan. Det är en Furuno RO-4800  som jag har ihop kopplad med en garmin 3010 och det har funkat väldigt bra.

Jag tror att jag betalade 380 euro för den då men den kanske har sjunkit i pris nu.

Om man köper en stationär vhf idag så kan man lika gärna betala lite till och få en med ais mottagning. Det var väldigt lätt att koppla ihop och strta igång så fungera den utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer nog att slå till på  M-TECH 500 med AIS .  Ja.

Jag köpte en liten Glomex Vega tv-antenn för någon vecka sedan och såg på deras hemsida att de hade en antennförstärkare till den med ingång även för VHF vilket vore smidigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk bara på att om alla bara åker omkring med mottagare för AIS så finns det inte nåt att se förutom de som är tvungna att ha sändande AIS.. Av den anledningen satsade jag på en transponder istället, alltså både sändare och mottagare. Klass B transpondrar har gått ner kraftigt i pris och det är ofta kampanjpris på dessa i paket med antenn och allt som behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i första hand ute efter en VHF och nu skulle tillägget bli ringa för att även få mottagare för AIS. Jag har tänkt att i framtiden skaffa en riktig transponder men i dagsläget får detta räcka ihop med min Garmin 720. Har anmält mig till VHF kurs nu på senvintern. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för den infon.

Trots att vi har en sådan liten båt börjar jag vackla lite om sändande AIS. Avvaktar lite till före ett inköp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker jag du gör rätt i. Som sagt om ingen sänder finns inget att se och det är ju bra att även synas för andra och inte bara se själv. Blir s.a.s dubbel säkerhet då. Som t.ex i exemplet Lasse_L visar. Om bägge båtarna sänder när de kommer runt klippan så har förhoppningsvis minst en av båtförarna sett den andra och troligen har bägge gjort det. Oftast går det att ställa in så att en signal ljuder när en annan båt är inom ett visst avstånd och på kurs som kan vara farlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prediktorn i TIKInavigator
Prediktorn simulerar var alla rörliga AIS mål (blåa) och egen båt är efter vald tid (2-10 min).
På bilden kommer min båt (röd) farligt nära fören på fartyget, norr om Rivö.
Ofyllda ringar, var båtarna är innan prediktorn startar.
Prediktor funtionen är den jag uppskattar mest vid navigeringen med TIKI

http://www.tiki-navigator.com/ 

post-571-1394236605,7139_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan plottrarna visa allt som sänds ut som AIS info?

Metrologiska värden, strömen från AISbojar mm.

Metrologisk AIS info från Vinga: Vind 7.7 ms Riktning 120, Vattenstånd -0,3m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev bara mottagande AIS.

Beställde nyss Garmin VHF200i Garmin AIS 300 till mässpriset 4995:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen för min del som är okunnig är att min Garmin 720 lätt hittar andra Garminprodukter i NMEA 2000  nätverket och att Garmin just nu har ett mässpris som är långt under normalpriset.

3990:- tar t.ex. Seasea för VHF;en och 3690:- för AIS 300 om man köper dem var för sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast AIS 300 är väl inte NMEA2000-baserad eller hur? Om den är det, tar den GPS-positionen från 720 så att den inte behöver egen GPS-antenn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är som sagt okunnig men läste att AIS 300 är NMEA 2000-certifierad  och har en intergrerad splitterbox så att både AIS och VHF kan kopplas på samma antenn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen möjlighet att kolla det än. Tittar jag på marinetraffic.com över Sthlm syns avmagnetiseringsstationen i Mysingen vilken inte syns på appen ship finder. Jag hoppas på en klar förbättring med en riktig mottagare men allt kanske inte syns.

Lådan innehöll förövrigt NMEA 2000 Dropkabel och NMEA 2000 T-koppling. Info för NMEA nätverksuppbyggnad hittade på cd-skivan till plottern så detta borde jag klara själv.

http://www.garmin.se/node/19129  o

http://www.garmin.se/node/19129 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh. Läste någonstans att den kommer som app under våren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...