Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
kenta_b

Givare till toatank

Rekommendera Poster

Hej

Jag byggde nytt toasystem förra säsongen och allt fungerar bra utom en liten detalj. Givaren är 20 cm lång medans tanken är 40 cm hög. Jag får alltså inte koll på läget i tanken förrän den är halvfull. Det är dessutom inte möjligt att se när den är tom vid tömning med elpumpen. Jag har sett att det finns givare som räcker hela vägen. Seasea hävdar att givaren inte ska gå ner i botten för att den på sikt riskerar att slamma igen. Har någon erfarenhet? Ska jag köpa resonemanget?

/Kenta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom man oftast bara mäter tom-halvfull-full på en toatank borde det väl fungera utmärkt med denna givare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en Gobius tankmäatre till min toatank som jag installerade i våras. Den mäter från utsidan och man placerar ju sensorerna efter hur tanken ser ut. Dessvärre fick jag inte installerat den, men det kommer innan nästa vår, så jag vet inte om den fungerar bra eller dåligt.

www.gobius.se/fmmarin/index.asp?mainId=1&cat1=133&show=133

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag satte förra året in en septimätare som mäter nivån i tanken med ekolod, fungerar

bra tycker jag. Den går att programera efter tankens form så att den alltid visar rätt, bra med en mätare som inte har någon mekanisk del som sticker ner iskiten.

Funderade på Gobius innan men det är tveksamt om den skulle fungera i min tank då den är platsbyggd av glasfiber och har ca. 7-10 mm tjocka väggar.

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 24 januari 2011 | 08:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...