Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
lindiero

Hjälp med lämplig jorden runt-båt!

Rekommendera Poster

Hejsan!

Bakgrundsinformationen till den här tråden finns att läsa i tidigare trådar jag skrivit på detta forum. För en lång historia kort så har vi under ca ett års tid bestämt oss för att köpa en större modell motorbåt för en resa till Medelhavet. Motorbåten ska dock förvandlas till en segelbåt och Medelhavet har förvandlats till jorden runt. Nu tänkte jag att ni ska hjälpa mig med lämplig båt!

Nedan följer en lista med önskemål:

* Prisklass: 50 000 - 100 000 kronor.

* Storlek: 27 - 31 fot. Minst 27 fot, under detta känns för litet.

* Motor: inombordare. Gärna en någorlunda modern och diesel är ett krav. Är den sedan bränslesnål så är det ett enormt plus.

* Ruff: rymlig. Då denna typ av resa naturligtvis tar sin tid så vill jag gärna se att ruffen har ett rykte om att vara någorlunda stor för båtens längd.

* Djupgående: tämligen lågt. Absolut smärtgräns sätter jag nog vid 1.50 och allt som är mindre ser jag som ett plus. Åtminstone så länge båten fortfarande känns stabil.

* Seglingskapacitet: tryggt. Naturligtvis får den gärna vara känd för att vara snabb men att båten känns trygg är dock prioritet.

* Utrustning: mycket. Den får gärna vara så utrustad som det går, alltifrån solceller till kylskåp och liknande är mycket välkommet. Dessa saker tenderar genast att sträcka ut budgeten annars.

 

Det tror jag är de önskemål jag har. Naturligtvis är inte dessa totalt skrivna i sten men de ger er en riktlinje om vad jag är ute efter.

Jag kommer själv att leta båtar febrilt men den erfarenheten jag har av Maringuiden säger att mer er hjälp blir uppdraget betydligt effektivare genomfört. 

Alla tips och erfarenheter är mycket viktiga för mig/oss, tusen tack på förhand!

P.S. Albin Vega ligger med sitt rykte och sin historia bra till. D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad baserar du ditt prismax på? Är det så lågt för att du förstår att du kommer att behöva utrusta henne också?

Om man ska ha laddningsmöjligheter, självstyrning, bra segel, bra motor, säkerhetsutrustning i form av både elektronik och livflotte mm så kostar det en ansenlig summa att köpa. Dessutom kan du behöva bygga om med tex större självlänsar och säkerhetsluckor. Man kan behöva ta bort däcksbeslag för tätning - inte kul med saltvatten som rinner in. Riggen ska ses över, byte av löpande och stående rigg kan behövas. Alla genomföringar och pumpar bör vara fräsha - tänk på att en båt faktiskt flyter på slanagarna till toan och kranarna!

När stormen slår till är det skönt att veta att med denna båt är besättningen den svagaste länken.

Priset på en båt måste utvärderas efter hur mycket av detta du måste lägga till så stirra dig inte blind på inköpspriset så blir dina valmöjligheter flera.

Hoppas du gör en hemsida om ditt letande, utrustandet och senare resan - det skulle vara jättekul att få läsa om det!smiley

EDIT: om du inte redan gjort det, sätt dig  ner med dina tilltänkta medåkare och lista ned vad som är nödvändigt. Läs först igenom massor av jordenruntskildringar så du ser hur de förberedde sig och vad som brukar bli problem. Bra site att kolla på : (lånar ladyannilas bibliotek, tack för det) http://ladyannila.wordpress.com/lankar/lankbibliotek/

Bor du i på ostkusten så gå med i OSK (osceanseglarklubben) där det finns massor av erfarenhet. På västkusten är det JRSK (jordenruntseglarklubben) som gäller.

 



Senast ändrad av ciaraud | 22 januari 2011 | 11:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sökt kontakt med både Hallberg Rassyn och Laurin 28:an. Verkar vara två spännande båtar!

 

http://www.blocket.se/stockholm/Compis_28__valhallen_31554976.htm?ca=2&w=3

Vad säger ni om den då? Tycker tillbehören är lika många som bra och det mesta verkar vara fräscht och någorlunda nytt, håller ni med? Hur är det att segla med en Compis 28?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle välja nån av de tre båtarna som varit uppe så skulle jag välja L28;an, Den har ju en hel del utrustning som ni behöver. Båten är ju en koster som ju också är långkölad. Ingen snabbseglare, ken en tryggbåt. Om långkölande båtar bruka man ju säga att de är förlåtande - man kan hantera dem vårdslösare än en fenkölad båt, utan att det händer så mycket.

Jag tror totalt sett att det är den bästa och den billigaste båten av de tre

Hallberg Rassyn är visserligen långkölad, men den har ju ingen större utrustning. När ni har plockat på det ni behöver komer den att va betydligt dyrare än L28;an.

Compis 28 är ju en fenkölad båt. Utrustningslistan är lång, men det är mest lull. Om man skriver upp varenda pryl som normalt finns på en båt så kan man få ihop en jättelista - utan att det egentligen är något särskillt.

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är sannerligen inte någon expert på segelbåtar, men är det verkligen tillrådigt att korsa Atlanten i en Albin Vega??!!

40 fot och rejält höga fribord trodde jag var minimikrav för standarden för båtar lämpliga för sådana här strapatser och då får man nog slå på en nolla på ditt prismax. Mellan 500 till 1 miljon - eller???

I alla hänsenden kul projekt i alla fallsmiley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.bcmarine.se/kopa-bat

 

På den hemsidan har jag grävt fram en Omsorgsfullt renoverad Fingal som verkar lovande. Gillar det jag läst om Fingal och gillar att den på BcMarine har näst intill helt nya segel. Vad tror ni? Den största nackdelen tycker jag är motorn, ingen inombordare. Däremot en väldigt ny utombordare, det blir väl betydligt mer bränslekrävande?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommentarer om Vega:

Den har ju, för att det gjorts ett par uppmärksammade långseglatser med den, fått ett i mitt tycke oförtjänt rykte som riktig tuffing.

Men, Vegan ritades som kustkryssare och jag är övertygad att Per Brohäll snurrar i sin grav när den upphöjts till dessa nivåer.
Gummiinpassade stora rutor, klen maststöttning, tveksamma röstjärnsinfästningar och stor sittbrunn bvara för att nämna några saker.
Stabiliteten är tveksam redan från början med relativt liten barlastandel i en lätt båt med litet djupgående. Lasta den med rullsegel, proviant, vatten, reservdelar och andra förråd och stabiliteten blir oroväckande låg.

Vegan har fått sitt rykte inte pga sina goda oceanegenskaper utan med hjälp av den publicitet Lundin/Yrvinds namn samt boken All sa vi skulle dö ger.

I slutet av 40-talet körde en galen man och hans flickvän över Atlanten i en amfibiebil. Det gick jättebra, men det gör inte en amfibiebil lämplig för jobbet .

Vega är en kustkryssare, ritad och byggd för segling längs kusterna och kanske ett och annat längre ben över våra grannhav sommartid. Men inte för oceansegling - där måste man räkna med vindar av orkanstyrka och sjögång som slår omkull mångdubbelt större båtar.

Kika då hellre på Laurin eller Allegro, dessa är ju ritade och byggda med långsegling i åtanke. Enkelt att montera vindroder.
Eventuella diskussioner om gamla långkölade båtars fart är ointressant, alla båtar runt 27 fot går riktigt långsamt nedlastade, men de som är relativt tunga redan från början klarar last bättre.

Fingal kan kanske vara något, hellre den än Vega. Men byggdes inte de med inombordare? Det är jag nästan säker på.



Senast ändrad av Eilean | 24 januari 2011 | 22:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viss kan det vara tillrådigt. Otaliga båtar mindre än 40 ft har gjort resan. Det är inte så mycket storleken som gör det även om en större båt oftare går bekvämare i sjön. Viktigast är skicket på båten, att den tål påfrestningarna på rigg och roder tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara lägga till Jarle Andöys segling till Antarktis till Vegans meritlista som  jag tror var startskottet för dess rykte som långseglare. Den kanske inte är optimal, men med dessa seglingar i ryggen kan den väl ändå inte anses vara direkt olämplig?

Ang Fingal (som jag egentligen tror mer på än Vegan) så har jag också för mig att de byggdes med inombordere, men eftersom de sällan kostar mer än 30-50 000 kan man väl tänka sig att en havrerad inombordare ofta ersätts med en billigare utombordare?

Men vad vet jag, semesterseglare som jag är.

Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...