Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Mae77

Ska köpa solceller till båten - Vad ska man tänka på?

Rekommendera Poster

Har en Bumerang 670 -93 som vi har tänkt montera solceller på.

Anledningen är att vi vill kunna ha kylskåpet igång hela tiden samt att batterierna ska vara uppladdade.

Vad ska man tänka på?

Vilken storlek/effekt ska man ha?

Vad behövs mer än solcellspanel?

Var finns det för inköpsställen som har vettiga priser?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa så stor/stora paneler som du får plats med- ju större desto bättre, en bra regulator för att undvika överladdning och för att optimera laddningen behövs-en bra sådan är ex.vis MAXpower

från NAPS det är en PPM-regulator som tar till vara panelens överspänning och omvandlar den till laddström.

Ska du kunna köra kylskåpet kontinueligt så behöver du nog minst 50-60 w-förrutsatt att du inte har ett strömslukande peltier ellement i det utan en modern kompressor.

Paneler säljs lite överallt kolla priset/watt och köp där det är billigast-dom flesta paneler tillverkas ändå i Kina i dag, finns undantag men då kostar dom därefter.

Viktigt är att du undviker skuggning inga paneler fungerar om dom blir skuggade.

Roger -som köpt från Kina och är nöjd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min panel ska enl uppgift producera ström även vid partiell skuggning därför att den har inbyggd bypass diod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle kanske skrivit-ingen panel fungerar BRA vid skuggning- i stället.

Jag har sett att dessa paneler finns men bekanta som har dem säger att dom inte heller ger spec. mycket ström om dom blir skuggade.

Eftersom solcellerna ger spänning även vid skuggning men då inte kan lämna någon ström att tala om så måste ju cellerna i dessa skuggtåliga paneler vara kopplade serieparallelt vilket borde få till följd att strömmen från panelen sjunker vid skuggning då dom skuggade panelerna inte släpper igenom någon ström .

Bättre då att ha 2 eller flera parallelkopplade paneler, då vet man i alla fall att den eller de paneler som inte skuggas ger full ström.

Roger

Red. för skrivfel

Senast ändrad av PCP-Roger | 21 januari 2011 | 16:13

Senast ändrad av PCP-Roger | 21 januari 2011 | 16:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade med klok person på Båtaccenten i Länna i dag.

Han kom med det fantastiska rådet: Köp inte dyraste och bästa, tänk på att det är de som stjäls först; och stölderna ökar tydligen !

Det är framförallt de paneler som sitter på lös ställning (ex NOA) i aktern, och som lämnas kvar på båten i hemmahamnen som får fötter. Vet inte hur utbrett detta är, men det påverkar i alla fall mig när jag planerar inköp av panel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, på Båtaccenten är de kloka i mycket. Bra affär!

Därför har jag mina fastskruvade och limmade på rufftaket!

Annars har väl det ovan presenterats alla bästa råd: Så mycket som möjligt som finns plats för. Och en bra regulator.

Har tidigare funderat på att ha fasta på rufftaket som ger laddning när jag inte är i båten (i huvudsak) och en lös som jag kan rikta när jag är ute med båten och behöver mycket laddning och som jag sedan kan stuva undan och låsa in. Har inte gett upp den tanken än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en lös 50W i 2 år som legat på taket eller på akterdäck när jag inte varit vid båten på ett tag, ingen som har stulit denna.

Nu i vinter blir det en platt 80W som skruvas fast på taket, så jag slipper släpa fram och tillbaka min 50W dessutom bör jag få så mycket laddning att jag överlever helgerna i sommar.

Ju kraftigare panel desto bättre, fastskruvade så man slipper fundera på att flytta den. 

Sen som andra skriver en MAXpower regulator som omvandlar överspänningen till ström. Tänk på kabeldimensionen om du har lång kabeldragning! 

Jag köpte mina saker på SeaSea. 

Senast ändrad av RikardE | 22 januari 2011 | 07:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kollar på ebay.com så kan du köpa direkt från Kina. Marginellt billigarekanske men det finns större utbud om man vill ha speciella mått

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller laddare så har CTEK en ny Dual-laddare som man både kan koppla in solcellen och generatorn på. Den laddar tydligen på samma (intelligenta) sätt som CTEK:s vanliga laddare.

Är det någon som tittat närmare på den?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja just det! Glömde den...

Jag har tittat på specarna och det ser ju väldigt bra ut tycker jag. Har dock ingen egen erfarenhet.

Någon som har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra priser!
men...

Är det verkligen så att det inte alls skiljer på utförandet på paneler för marint bruk och annat bruk?

Jag tycker det är svårt att veta, iblend när det står båt- eller marin- fraför en produkt är det bara dyrare och iblend verkar det faktiskt finnas orsak att köpa den med marin- i namnet.

Hur är det med marin-solpaneler?
Är de bättre och i sådana fall varför?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstår så är marinpaneler den typ där cellerna är limmade direkt på en glasfiber eller rostfri plåtskiva-stter således inte i någon alu-ram-. Dessa ska monteras direkt på ex.vis rufftaket, och tål att gå på.

En sak att tänka på är dock att cellernas effektivitet försämras av hög temperatur och när man monterar panelerna på detta sätt så försämras kylningen radikalt genom att ingen luft kan cirkulera bakom panelen.

Jag har själv använt vanliga paneler på de båtar jag haft och aldrig märkt att dom inte skulle tåla marint bruk, viktigt dock att se till att alla elektriska anslutningar är täta.

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 22 januari 2011 | 13:56
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

189 dollar för 20 w-blir ju ca 66kr / watt om man räknar dollarn i 7 kr, sen kommer frakten till och om du har otur tullavgifter.

Jag köpte 2 st 65 w paneler från Kina och betalade knappt 25 kr/watt, då var det iofs vanliga paneler och inte marin-utförande. Men visst ser det prydligt ut med denna typen av paneler,

ev. effektminskning pga. värmen kan man ju kompensera med en extra panel-om det finns plats förstås.

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 23 januari 2011 | 17:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste fråga om du har nån länk till china? onekligen bra pris! hur verkar dom? hyfsad finish el? täta kabelgenomföringar?

Mvh/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försökte hitta företaget på e-bay men kunde inte hitta dom nu-ska kolla lite nogrannare och se om jag har kvar något mail från dom.

Kan nämna att jag beställde panelerna en fredag och tro det eller inte på måndagen ringde Shenker och sa att dom hade ett paket till mig-OTROLIGT från Kina hem till mig på 3 dar-

f-n det tar ju längre tid att skicka bussgods 20 mil.

Vad gäller kvaliten så tycker jag dom verkar vara precis likadana som dom jag tidigare köpt av ex.vis Erlandssons-skulle tro att Erlandssons m.fl. köper från någon av  dessa tillverkare som det verkar finnas gott om i  Kina.

Vad jag kunde se nu så finns det ju även en hel del amerikanska företag som säljer paneler på e-bay till bra priser- skulle tro att dom flesta av panelerna kommer från Kina.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Roger! Hittar du företaget som du handlade av så får du gärna lägga upp det här.

Handlar en del från Ebay redan.

Finns även en annan sida som heter alibaba.com där man kan handla direkt från tillverkarna.

Behöver man laddare också eller räcker det med regulatorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till solcellerna använder du regulatorn, en ev. laddare behöver du bara om du ska ha laddmöjliheter från landström eller ex. vis från ett bärbart elverk.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klurar lite på CTEK 250s Dual som någon tipsade om (http://www.ctek.com/sv/dcdc/d250s-dual.aspx).

* Den verkar inte kunna styra strömmen till mer än En bank, dvs inte till start & förbrukningsbatteri. Får jag välja vilken bank som ska laddas eller finns det något sätt för att ordna detta ? Jag antar att temp-sensorn endast kan känna En bank.

* Behöver jag regulator till till panelen eller kopplar jag både panelen och generatorn direkt till CTEKen.

* Om jag har en ex CTEK 200 eller 300 (till landströmmen), kan jag ha fördelar och kombinera den med dual laddaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tänkt att åka till båtmässan i Göteborg nu i februari.

Hoppas där finns någon som säljer solpaneler till bra mässpris. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo min tjej har till och med beställt en klänning från china, tog 5dagar och kostade en tiondel av vad en butik här i stan tog för exakt samma klänning...Vet man vart man ska handla verkar china funka riktigt bra...

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte vara negativ mot att köpa direkt från Kina, har själv sådana planer.

När det gäller solpaneler skulle jag nog ändå välja att köpa på en svensknära sida där garanti och konsumentköplagen gäller och fungerar. Det kan man ha glädje av...

På sidan http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1 ligger priserna på 30:- kr till 40:- kr per W. Det är definitivt mer än 25:- k,r men med ett haveri på panelen skulle det ha lönat sig. Utan att veta så tror jag att det är svårt att få någon garanti i Kina att fungera i verkligheten.

Prisskillnaden måste vara lite större för att jag ska känna det klockrent att köpa en produkt från Kina som inte går att reparera om den går sönder. En kläning kan man sy om en söm är lite dålig och många andra tekniska produkter går att laga, men inte solpaneler. En död panel är en evigt död solpanel.

Personligen kan jag tycka att en fungerande garanti och reklamationsrätt på en 50W panel kan vara värd 500:- kr.

Jag kan givetvis ha fe! ...eller kan jag det?  laugh
Är det någon som har erfarenhet av att reklamera varor (solpaneler) köpta i Kina?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den ska ladda 1 eller 2 banker får du nog ordna antingen med en omkopplare eller ännu hellre

med ett skiljerelä som kopplar ihop bankerna när generatorn laddar-ladda startbatteriet med solpanelen är onödigt då det gott och väl räcker med den laddning som det får från generatorn när motorn går-. Temp.sensorn placerar du lämpligen vid förbr.banken.

Vad jag förstår så ska du kunna koppla panelen direkt till Dualéns ena ingång utan regulator generatorn kopplar du till den andra.

Fördelarna med en Dual är inte att kombinera den med en redan bra laddare utan fördelen är bara att du slipper reg. till solpanelen och får en bättre reglering av laddströmmen från generatorn.

Dessutom så verkar den begränsa laddströmmen från generatorn till 20 A vilket ju kanske inte är helt önskvärt om man har en stor förbrukningsbank som är kanske är urdragen till 50% efter ett långt stopp i någon naturhamn.

Summasumarum en inte helt nödvändig pryl egentligen.

Roger

Edit: Kom på detta med laddströmsbegränsningen.

.

Senast ändrad av PCP-Roger | 25 januari 2011 | 09:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade en mailadress till företaget som jag beställde panelerna från i Kina.

solarworld88@gmail.com

Såg också att jag betalade lite mer än jag mindes nämligen närmare 30 kr / Watt-ändå billigt-

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 25 januari 2011 | 13:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har haft mina paneler en sommar nu och tänkte dela med mig av resultatet.
Jag har 2st 40W paneler som jag har seriekopplat, jag har 24V så mina amp får dubblas om man vill jämföra med ett 12V system. Jag har en sunsaver MPPT regulator.

Jag monterade panelerna horisontellt men vet inte om jag gjort det igen eftersom det i mina ögon inte var så effektivt.

80W på 24v skall i praktiken kunna maxladda 3,3A (6,6A på 12V) Jag har aldrig sett att den har laddat mer än 1,4A (2,8A på 12V) och då har det varit optimala förhållanden, svalt och solen står högt.
Jag har ett Isotherm ASU65 kyl och solcellerna klarar inte hålla kylen kall och ladda batterierna hos mig.

På bilden ser ni ett  diagram över sommaren som var, där kan ni se att jag inte under någon dag fick mer än lite drygt 8,5Ah (17Ah på 12V) laddat. 

Förövrigt kan jag varmt rekommendera solceller, jag har förstått att så länge batterierna laddas lite så skadas dom inte så mycket som om dom hade stått utan laddning (alltså batterier som är delvis urladdade).

Senast ändrad av sethakan | 27 januari 2011 | 21:23

post-10004210-1394236604,8287_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var på båtmässan i Göteborg igår och då köpte jag solcellspaneler från Sea Sea.

De hade bra mässpriser. Det blev 2 st 25 watts paneler samt en regulator för strax under 2.200:-

Sparade ca 800:- bara på panelerna. :-)

Watski skulle ha nästan 5.000:- för en 55 watts panel!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lånar tråden lite grann.

Jag har 2 st Waeco Coolmatic-kylskåp i min båt, ett 110-liters och ett 65-liters. De drar tillsammans 90W enligt tillverkarens specifikationer.

Jag har en idé om att strömförsörja kylskåpen med hjälp av solceller. De går enbart på 12V så när jag har landström eller kör elverket (vilket jag vill göra så lite som möjligt av hänsyns- och bensinförbrukningsskäl) får de dra från batterierna som samtidigt laddas av batteriladdaren, men det skulle vara smutt om jag kunde slå om till solcellsdrift när jag normalt sett bara skulle ha batterierna att tillgå om jag inte vill köra elverket.

Hur mycket ska jag räkna med att jag behöver i solcellskapacitet - 90W lär ju inte räcka men hur mycket ska jag överdimensionera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart handlar man idag?. Vad är det som gäller?. Har en Aquador 26 ht som jag tänkt att fixa till nu i dagarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...