Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Stegad

Vilka HT har fast tank?

Rekommendera Poster

Inför sommaren så letar jag en lämplig HT båt för lite badturer och kanske någon övernattning i skärgården. Jag vill absolut ha en med fast tank men är osäker på vilka modeller som har detta. Vet att Ryds Camping ofta har. Men vilka fler i storleken runt 5,50 m? Några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nästan omöjligt att svara på eftersom det finns så många varianter. Men om du tittar på nya båtar eller båtar med ett par år på nacken av märket Yamarin, Bella, Uttern, Flipper osv i 5,5m klassen så skulle jag säga att de har fast tank allihop. En båt med en motor på säg mellan 100-150hk som dessa behöver så räcker inte en 24 liters lös tank speciellt länge. Mycket äldre båtar med mindre motorer har i större utsträckning lös tank.

Senast ändrad av Rolle85 | 21 januari 2011 | 12:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att eftermontera fast tank om du tittar på en äldre båt där som tidigare sagts de flesta saknar fast tank. Hade en Yamarin 4730 (liten styrpulpetare) förut och bad en ÅF montera in en fast 42L tank. Gick på ca 4000:- och var värt varenda krona.

På nyare båtar oavsett HT, DC mm verkar de flesta över ca 5.30-5.50m ha fast tank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill bygga ut sin tank så kan ett enkelt sätt vara att byta ut sin 24 liters tank mot en lös tank på 42 liter. Tror de ligger på 1500kr på Seasea och säljs nog av många andra återförsäljare med. Troligen var det detta man gjorde med din lilla styrpulpetare ovan och byggde in den på nått vänster.

Egentligen finns de inga andra fördelar med fast tank, kommr det ner fukt eller smuts i en fast tank är det ju väldigt svårt att städa ur den. En lös tank kan man ju bara plocka ut och tvätta. Däremot större båtar med större motorer så räcker inte 42 liters tank utan man behöver flera hundra liter i tanken för att ta sig någonstans.

Senast ändrad av Rolle85 | 22 januari 2011 | 09:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rolle85: jag funderade oxå på lös 42L tank först. När jag kollade med ÅF så var det dock möjligt att få både extern påfyllning samt bränslemätare för en klart rimlig kostnad. De två funktionerna var ganska viktiga iaf för mig. Slippa ta i och ut tanken eller ned med bränsleslang från macken i utrymmet där tanken ligger samt altid ha koll på hur mycket bränsle som finns kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jepp, har tänkt på samma sak då jag har två lösa tankar i min på 24 liter var men jag kan ganska lätt öppna luckan under bena och se vad mätaren säger på själva tanken, de har ju en indikator där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den stora vinsten är väl att slippa släpa en bensintank fram o tillbaka. Jag bor i göteborg men vill kunna ta cykeln ner till småbåtshamnen. Vad jag förstår är det bara att fortsätta leta. Tack för tipsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut klarar man sig med mätaren på själva tanken. Personligen tyckte jag dock mätare på instrumentpanelen samt extern påfyllning var värt lite extra pengar. Det var iaf en kostnad vi aldrig ångrade att vi tog så länge vi hade den båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är det egentigen ingen skillnad på fast eller lös tank. Den lösa tanken rör jag aldrig, den ligger alltid på sitt ställe inlåst i facket under bena. Det blir ändå att jag fyller på med 10 liter med hjälp av en lös dunke tills jag kommer till en riktig mack. Mätaren på en fast tank kan lätt spela en ett spratt och visa 30% fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...