Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
stratto

omc bravo mercruiser vp

Rekommendera Poster

Ville tyck lite om allt snack om olika drev och motorer .OMC är inte skräp jag har haft alpha drev som har varigt skräp men alla alpha drev är inte skräp. till er som letar efter lite äldre båtar så finns det kon-kopplade kobra drev som funkar lika bra som vp-sx drev.... dessa fanns i början på 90 talet det allra starkaste satt i kombination med bla gm 502 block och heter då king-cobra detta drev är en storlek större än vp-sx drev som bygger på det mindre kon-kopplade cobra drevet . Alla king-cobra och cobra dreven är inte kon-kopplade bara dom senare .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en båt med kombon Kingcobra/kobra som du försöker sälja? ;)

De kanske fungerar hur bra som helst men hur är det med reservdelar och verkstäder som servar/renoverar och framförallt andrahandsvärdet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klockrent wink

Hur som helst är det varning för allt OMC inombords. 20 års mekerfarenhet talar och sista stycket är ett stort problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

King Cobra-dreven är starkare än dom mindre med dog-clutchkopplingen men som sagt att få tag i delar till Cobra börjar bli lite meckigt. Lidngö Marin har en del eller kan ta hem men Kaj som driver firman är den otrevligaste j-l jag någonsin träffat så dit skall man INTE vända sig.

Drev.se är både trevliga och kunniga men har inte alla delar och verktyg som man behöver för ett komplett underhåll. Man kan såklart beställa från USA men man åker ju på momsen hela tiden.

Jag kommer aldrig att köpa en båt med microbrytarfunktion igen. Jag fick aldrig detta att funka trots ett evigt finjusterande med hjälp av mekaniker  utan hade alltid en rädsla att bränna rätt in i bryggor och berg, vilket faktiskt hände ett antal ggr. Lärde mig att bromsa båten med ankarlinan men ack vad jag brände mig ibland... ;-). Denna oro sabbade en stor del av tjusningen men båtägande och båtliv.

Två drevras senare ledsnade jag och köpte ett VP SX och fick nästan en ny båt. Inga motorstopp, mjuka växlingar och dessutom med bättre prestanda. Krävdes en enkel modifikation i form av nytt pivåhus (passar skölden), ny växelvajer och demontering av dom förbannade (brytarna).

Men som sagt, konkopplingen är bra, service och reservdelar inte alls lika bra....

Gillar man amerikanskt med än svenskt så är detta ett bra alternativ: http://www.drevman.se/html/omc_konverteringskit.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag har inte någon båt till salu ... men min gamla båt en four winns med orginal omc 502 (gm 8,2l 425 hk ) och ett king cobra drev år-94 jag kan bara säga att detta är rejäla grejor . Jag har helt annan erfarenhet av kaj på lidngö marin han har alltid varigt trevlig att ha att göra med lite svår att få tag i ibland bara. Det har aldrig varigt några problem med reservdelar.och drevet är minst lika starkt som bravo.och bättre kylt det behöver ingen drevduch. Min nuvarande båt har bravo2 drev där propellrarna inte verkar växa på träd precis. Blir att köpa nytt

Senast ändrad av stratto | 29 januari 2011 | 17:28

post-10001402-1394236605,1673_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...