leffe2 0 Postad 19 Januari , 2011 Hej, har en Aluminiumbåt på 1600kg med AQ130/270drev. har någon lite tips på mer effekt utan motorbyte, känns/hörs som motorn får jobba lite väl mycket? (trimplan finns,tändningen inställd) tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 19 Januari , 2011 Hejsan, det finns ju hur mycket trimmgrejer som helst till AQ130 (B20). Kolla på biltillbehörsidan tex. http://forum.savarturbo.se/index.php?sid=b714bd86d8c4201d66e90371416ec506 Och sök på B 20 Jag har själv en B20 som är på 2,4 Liter och ca 240 hk. Visseligen i en bil men, grejer finns. pejon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
concentric 0 Postad 19 Januari , 2011 AQ130 skall väl ibästa fall ge 130hk vid 5100 rpm. 130 pållar och 1600kg blir ingen raketbåt. Men ändå det första jag skulle kolla var så att 5100 rpm kan nås vid full gas. Når du inte dit så har du för mycket stigning på prop eller trött motor. Är ju alltid bra att veta vad orginalprop har för stigning som man börjar i rätt ände. En gammal synd var med AQ115 som försågs med dubbla strombergförgasare och det gav lite mer klös. Men jag antar att du redan har dubbelförgasare. Byta kammar, öka komp, byta förgasarbyte ger förstås lite men frågan är om det är värt besväret kanske om du gör allt själv och gillar att mecka. Många trycker ner Volvos sexa för att få mer knuff. Drevet passar men har en annan utväxling men kan justeras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 19 Januari , 2011 I en båt på 1600kg blir en AQ130 ganska surrig, cylindervolymen är bara på 2 liter det är svårt att höja effekten på något lätt sätt utan att höja varvtalet ännu mera, dessutom börjar denna motor närma sig 40års ålder. Det man vill ha i en båt är bra vridmoment redan ifrån låga varv vilket enklast åtadkomms med större cylindervolym. Det finns beganade V6or på 4,2liter och ca 200 hk som passar på drevskölden,men själva drevet får du nog byta ändå då utväxlingen till 270drevet var extra låg till AQ130 motorn. Om v6an hade samma antal hk per liter som AQ130 motorn skulle den ha 273hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffe2 0 Postad 19 Januari , 2011 Tack för Era svar! Jag har EN förgasare, Solex 44 om jag minns rätt. jag ska kolla proppen samt om motorn kommer upp till 5100varv. Förstod jag rätt om motor kontra drev inte är någon bra kombination?(vill ju inte lägga en förmögenhet på en så gammal båt) någon som vet vad en volvo 6:a betingar för pris? mvh/leffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
concentric 0 Postad 20 Januari , 2011 AQ130 med drev 270 är ju en bra kombo, 270 drevet funkar även till Volvos sexor, och fanns att köpa så, men utväxlingen i drevet var då en annan. Någan som kan det här bättre än jag kan kanske säga om det är lönt att försöka byta nåt internt drev för att ändra utväxlingen. Utväxlingen på drevet anges med bokstav tex 270D, 270C etc. Skillnad i utväxling kan i viss mån kompenseras med ändrad stigning på prop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffe2 0 Postad 20 Januari , 2011 Hej igen, Beteckningen på 270 drevet har jag inte tillgång till nu men proppen är en 15x15L (M2). rätt eller fel, tror ni? En motoridiot som jag måste bara fråga: en volvo 6:a, är det en AQ170? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 Januari , 2011 AQ 170 är en rak sexa, inga fr ågor är idiotiska, i så fall hade det inte behövts några forum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffe2 0 Postad 20 Januari , 2011 Tack för de orden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikG 0 Postad 20 Januari , 2011 Prova 14x15 propp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
concentric 0 Postad 20 Januari , 2011 Drev till AQ130 har utväxling 2,15:1, medan AQ170-drevet har 1,89:1. Dvs ditt 130-drev växlar ner motorvarvtalet till prop ca 14% mer än AQ170-drevet. Detta är ju för att 4:an inte orkar mer helt enkelt. Värt dock att prova justera felaktig utväxling med annan stigning på pro, tex 17 istf 15. Att byta till 14x15 tror jag inte på , förr att byta till 15x13, den andra siffran är stigningen på prop den påverkar mycket mer än diametern. Ändra 2 tum i stigning och varvatelet ändras ca 400 rpm, med allt annat lika i övrigt. Men gör ingenting förrän du kollat hur mycket din motor varvar på fullt spett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffe2 0 Postad 20 Januari , 2011 Hej Concentric, Du verkar veta vad du pratar om, så jag får lugna mig till jag kan kolla ordentligt vad varvtalet säger på max gas! du skriver aq130 drevet men jag antar att du menar 270 drevet till aq130motor. att prova 15x13 gör nog skillnad, vad händer om jag provar 15xmindre än 13? tack för alla svar o inlägg (kommer säkert fler frågor) mvh/leffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser