Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Andyh

Proppar DPG drev

Rekommendera Poster

Hej

Skaffade mig en ny båt förra våren med dubbla kad 300 med DPG drev. Blev mkt förvånad när jag fick höra att jag borde byta bort de rostfria propellrar som sitter på mot enklare, lättare dito. Anledningen till detta skall vara att de rostfria propellrarna är så tunga att de fortsätter snurra och kan skada konnan?? i dreven. Detta skulle kosta upp till sjuttiotusen att reparera.

Båt och motor är från 2005. Har inte Volvo Penta koll o testar sina maskiner o drev ordentligt innan de når marknaden? Kad 300 med DPG har ju funnits ett tag på marknaden. Kan detta stämma???

Andyh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju konstigt, Inget jag hört eller läst om, Snarare tvärt om att Penta rekommendera rostfria propellrar, Vore intressant att få veta mer om detta. Har själv köpt rostfrias proppar till mitt DP drev. Mest pga att jag får kavitation på AL propparna,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Jag tycker också att det låter konstigt. Dock har jag märkt att propparna under vissa förhållanden fortsätter snurra efter att man lagt ur växeln. Har dock ingen lust att köpa nya proppar, kostar mkt pengar :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj va sent du får svar på detta .... sorry ... men jag har varit borta en del från detta forum av olika själ ... i alla fall ... spontat säger jag utstuderat skitsnack ... finns ingen som helst belägg för detta ... har kört sex säsonger med KAD300 och DPG med rostfria och allt fungerar och kommet att fungera helt utan problem ... snarare tvärt om ... du MÅSTE ha rostfria stålproppar för att det ska funka och att du ska få ut all kraft från motorn till propparna ... mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kommer nog att bli besviken om du byter bort rf propparna, sämmre prestanda framförallt! Konan slits lite oberoende med tiden. Har mycket svårt att tro/aldrig heller hört, att den skulle slitas snabbare beroende på vilka proppar man kör med..

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta skulle kosta upp till sjuttiotusen att reparera. ????

Jag helrenoverade hela överhuset i somras för 11.000:- ( inkl. ny kona, lager , packboxar och frakt t.o.r. verkstaden), viserligen på ett 290 DP-men ändå, kan det verkligen gå till 70.000:- att byta kona i ett DPG????

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har en nordwest 390:à från 2002 med dpg drev som har gått 900 Tim. Har ej märkt av något sådant. Mvh Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,Andyh,   jag ser det att du aldrig skulle bytat båt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...