Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Flinta

Bella 640 HT

Rekommendera Poster

Någon som har lite info om Bella 640 HT? Mått, vikt, prestanda, konstruktör, tillverkningsår, antal tillverkade ex, mm? Har den möjligen något släktskap med Flipper 640 HT? Akterspegeln skiljer sig en del, men annars kan man tro att det är samma båt när man ser den på bild. Bella och Flipper tillhör ju samma koncern, så man vet ju aldrig... Är Du ägare till en Bella 640 HT så får du gärna dela med dig av dina erfarenheter. Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mangan

Hej! Här kommer en del info om Bella 640. Mått på Bella 640: Längd 6,40 (Undervattensskrovlängden är 6 m då den integrerade badbryggan ca 40cm räknas med i båtens längd precis som dom gör på många andra moderna båtar då dom räknar med förlängd nos etc i sina längder. Undervattensskrovet är alltså 6 m som den första Bella 600HT, som hade påskruvade badbryggor). Bredd: 2,25 Vikt: Lite varierande uppgifter, men ligger runt 750 kg, plus/minus några tiotal kilon (min Bella 640 = 770kg enl uppg). Prestanda: Ligger i topp gällande gång i grov sjö tillsammans med några få andra stora HT-båtar. Detta gäller även Bella 600HT så klart eftersom samma skrov). Den har en nästan obefintlig planingströskel vilket gör att att man kan ligga och slököra i låg hastighet om man vill. Bör motoriseras med minst 115hk upp mot 150hk. (Finns även dom som sätter på över 200hk, men då blir det ju en extremt saftig försäkringspremie då det är svårt att ljuga bort 15-20 knop över 35 knop som brukar vara brytgräns hos en del förs.bolag då dom slår på en extrem slant för toppfart häröver. Jag har en 2-T 140hk och den toppar 35-39 knop beroende på hur långt skrovbeväxningen går under säsongen och marschar bra i c:a 30 knop. Fördelen att ha en lite större motor är t.ex. att det inte blir problem att vara många i båten och få upp den snabbt i planing och motorn då inte behöver plågas. Med annan prop skulle min båt säkert göra några knop till, men på bekostnad av att den blir mindre rapp. Det enda, som man med i princip alla sådana här båtar behöver se upp med när man kör hårt i riktigt grov sjö är full fart i medsjö i höga vågor då trots att man trimmar upp motorn, får dyk då stäven gräver ner sig, men man lär sig dra av och gasa på i takt med vågorna. Vid hyfsat kraftig krabb sjö är det bara att dra på fullt då man får en mjuk gång på vågtopparna, men går det riktiga vågdalar typ Ålands-hav så får man som sagt passa sig lite. Då är det lite större DC-båtar med mer grader på V-skroven och större bränsletörstiga motorer som gäller. Konstruktör: Bella Boats i Finland. Det är lite fattigt på info från dom på äldre Bellabåtar, men dom lyckades vaska fram en del till mig i alla fall till min 640 från början av 90-talet. Kontakt: http://www.bellaboats.com/service.cntum?pageId=103143 Inget släktskap alls med Flipper 640 vad jag vet. Flipperns undervattensskrov är 6,40m, alltså längre, men också plattare, 15 grader. Bredden är 2,40m, alltså 15cm bredare än Bellan. Den går rätt tungt och bra i sjön då den väger lite mer, drygt 100kg och är något större, men med det plattare skrovet vågar jag påstå att den inte kommer upp i Bellans klass gällande sjöegenskaper. Själva konstruktionen ser mer åldrad ut än Bella 640, med Flipperns invändiga trä som måste hållas efter, avsaknaden av trappsteg/integr badbryggor i aktern etc, men en Flipper 640 är en väldigt trevlig båt ändå tycker jag. Slutligen, några kommentarer om Bellan: Det öppna utrymmet skiljer en del på Bellorna 640, 641, 642. Min 640 har rak aktersoffa och dynorna kan dras ut, och sätter man ett avbärrar-rör så får man en bra sol-/extrabädd. Tror det var 641:an som gick tillbaks till U-soffa ett tag som originalet Bella 600 hade (Bella 600 tillverkades från runt -84 till -89), där det blir lite mindre golvplats, men den är mkt bekväm. Där lägger man bara en mellanskiva så får man ett bra soldäck där också. På 640:an sitter stolarna på kommoder med stuvfack inunder för fendrar, tampar etc (förarstolen justerbar, båda avtagbara m vingmuttrar om man vill ha mer plats när man ligger och solar), på 600:an sitter dom i u-soffans förlängningar på var sida (stolarna fällbara). På 641 (i alla fall senare modeller) och 642 sitter dom på vändbara stativ och utrymmet under och kring stolarna är öppet. Hur som helst så funkar alla lösningar bra. Det går att meka lite själv för att få till det som man vill. Kapellen är bättre med hela stora rutor runt om på 640/642/642 än på 600:an som liknar de flesta andra Ht-båtars kapell på 80-talet. 600 och 640 har den traditionella förpulpiten fram som går upp från mitten av fördäck och sträcker sig hela vägen mot hardtoptakets slut, fördel: Tryggare att ta sig in i båten samt lättare att hoppa på båten från sidorna. 641 och 642 har pulipits på sidorna, fördel; snyggare samt kanske ngt bättre vid iland/ombordstigning från fören. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow!!! Mycket imponerande, Mangan! Jag hade tappat allt hopp om att nån skulle svara på mitt inlägg om Bella 640. Det var ju ett tag sen jag skrev det. Men när svaret väl kom var det desto mer genomtänkt och, framförallt, informativt. Tusen tack, Mangan. Du är en klippa! :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mangan

Tack! En korrigering bara; Gällande de längdmått där jag skriver undervattensskrov, så menar jag längden från fören (där en viss längd så klart inte ligger i vattnet), till där skrovet som ligger i vattnet slutar i aktern. Antal tillverkade båtar 600/40/41/42 vet jag inte. Då 600:an utgick så började 640 tillverkas från 89-90 fram till 92-93 (tror jag) då 641:an kom, och avlöstes efter -98 av 642. Vad jag hört så slutade dom tillverka detta skrov för något/några år sedan då gjutformarna började bli dåliga. //M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mikael hultberg

hejsan bella 640 ägare vi har just nu köpt en bella 640 med en 225hk v6 motor på blev inte så dyr i försäkring 5008kr hellår.mvh micke o violla :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har ganska nyligen införskaffat en Bella 640HT,

 

Nu när våren börjar närma sig så är man sugen på att få i båten i sjön! men givetvis så uppstår problem, mitt problem är kontroll och säkrings panelen, den är korroderad och ergig, samt att knapparna har sätt bättre dagar, så nu ska jag byta den.

 

Och min fråga är finns det någon som känner till hur det ska kopplas? Jag har ännu inte köpt någon ny panel, och jag vet inte om det går att få tag i en orginal! Men om jag köper en ny så är den troligtvis inte identisk, så därför unrar jag! Det kanske finns något kopplings schema eller dylikt, eller bara goda råd! Allt är välkommet!

 

Mvh Gurra

 

gurra_wallin@hotmail.com

post-17900-1394234608,5772_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag är nästan hundra på att jag har kopplingsschemat i original. -Ska se efter i båten nu i helgen och återkommer i så fall med ett inscannat schema om jag hittar det. Mvh Mangan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...