Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
SorenD

Mercury 50 hk EFI fyrtakt 2005

Rekommendera Poster

Funderar att köpa en sådan beg men har ingen erfarenhet av Mercury. Någon som har lite nyttig info om den motorn? Något speciellt för årsmodell eller typ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Lite sen respons på din fråga men båtintresset har legat i vinterdvala några månader. Jag har precis köpt en sådan motor som du funderar på fast en 2010 men de är tekniskt sett lika. Har också en 40hk EFI 3cyl. Jag tyckte att den 3-cylindriga motorn gick som en dröm när jag bytte till den från en tvåtakt men 50:an är ytterliggare ett strå vassare vibrerar mindre samt att den har mycket lägre i allafall upplevd ljudnivå på både lägre och framförallt högre varv. De japanska 50hk 3-cyl maskinerna är säkert också väldigt bra men jag föredrar nog Mercury för den fyrcylindriga konstruktionen och den stora slagvolymen. Yamaha 50:a från samma tid har i stort sett samma block som Mercury (de hade ett samarbete) så det kan ju också vara ett alternativ. Men som sagt det beror nog vilka behov man har men Mercury är nog ett val så gott som något annat.

En av våra båttidningar gjorde ett test i höstas av marknadens 60hk utombordare och de kom också fram till att Mercury/Yamaha hade en mycket tilltalande gångkultur tack vare 4-cylindrig konstruktion.

Här är en länk med Mercurys Service bulletiner före olika årsmodeller:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmBcatList.jsp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...